به گزارش ایرنا، برخی معتقدند که 9 ماهه سال تحصیلی به علت یکنواختی فضای کلاس و مدرسه برای دانش آموزان تاحدودی خسته کننده و ملال آور است و فرا رسیدن فصل تابستان به واسطه فراغت از کلاس و درس ، زمانی برای آسودن و روی آوردن به ورزش، تفرج و سرگرمی هاست فصلی که تاحدود زیادی برای کودکان نشاط آور به شمار می رود.
دراین حال دوری سه ماهه از کلاس و مدرسه شاید فاصله ای بین ذهن و کتاب ایجاد کند و سرگرمی ها و بازی های رایانه ای جای مطالعه را بگیرند هر چند که فصل تابستان برای همه دانش آموزان یکنواخت سپری نمی شود.
تابستان و تعطیلات که فرا می رسد، بعضی در کلاس های ورزشی، برخی در پایگاه های تابستانی و عده ای هم خانه نشین یا با همسالان در کوچه و خیابان همدم و همبازی می شوند.
براین اساس طرح غنی سازی اوقات فراغت برای تعادل بخشی به تفرج و سرگرمی و فعالیت های فرهنگی از دهه 70 در کشور کلید خورد، این طرح با این نگاه در دستور کار قرار گرفت که درعین ایجاد زمینه بازی، سرگرمی و حفظ شور و نشاط کودکانه و نوجوانانه ، فضای خالی بین2 سال تحصیلی را پرکند.
در پس این طرح برخی برنامه ها، جایگزین فضای خشک و بی روح کلاس و مدرسه شد و آمیختگی مطالعه کتاب های داستانی، مذهبی و جذاب در قالب مسابقه با سرگرمی های دیگر مانند مهارت آموزی فضای جدیدی پیش روی دانش آموزان قرارداده ، فضایی که می تواند در طول سال تحصیلی با کمی تفاوت تکرار شود.
در این حال کتابخانه های مدارس یکی از شاخص های ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه هدف است که می تواند نقش یک محرک در تقویت قوه تفکر و خلاقیت دانش آموزان داشته و درعصر اطلاعات آنان را به سمت مطالعه سوق دهد.
این فضاها اگر چه در طول سال تحصیلی در اختیار دانش آموزان قرار دارند اما زمان فراغت و فعالیت پایگاه های تابستانی با رویکردی متفاوت می توانند مطالعه انگیزشی را جایگزین مطالعه امتحانی کنند.
برگزاری مسابقه های کتابخوانی در فصل فراغت از راهکارهای انگیزشی برای کتابخوانی در کودکان و نوجوانان انتخاب شده است.
با اینکه در سال های اخیر به واسطه گسترش فضای مجازی و بازی های تخیلی در این فضا، ذهن کودکان، نوجوانان و جوانان درگیر پدیده نوظهور بر گرفته از فناوری شده و حتی آنان را از تحرک و ورزش دور نگه داشته لیکن آنچه می تواند این نسل و نسل های آینده را از فضای تخیلی خارج کند اتخاذ شیوه های مناسب و جذاب با چاشنی خلاقیت و ابتکار است.
برخی معتقدند که حتی می توان بخشی از مطالعه و سرگرمی ها را سوار بر مرکب فضای مجازی کرد و از هر فرصتی آینده سازان را به سمت نقطه های امید کشاند.
با این اوصاف اکنون کتابخانه های مدارس بخشی از امکانات فرهنگی برای غنی سازی اوقات فراغت به شمار می روند که در فصل تابستان می توانند همراه و همگام با کودکان و نوجوانان روزهای پرثمری برای آنان رقم بزنند.
نجمه سعادت از کارشناسان حوزه کتاب دراداره کل آموزش و پرورش البرزمی گوید: دانش آموز نیاز دارد که به عمق هر مسائله بیندیشند و این چیزی بیشتر از کتاب و درس و مدرسه را می طلبد لذا در این راه کتابخانه ها در پرورش و رشد فردی، اجتماعی، علمی و فرهنگی کودکان و نوجوانان نقش و اهمیت بسیار دارند.
وی اظهار داشت: وجود کتابخانه در هر مدرسه یک ضرورت است چرا که کتابخانه ها وسیله ای برای تقویت خواندن ، ترویج سواد و بالا رفتن فرهنگ محسوب می شوند .
سعادت خاطرنشان کرد: در نگرش نظام یافته به آموزش و پرورش، کتابخانه از جمله نیازهای اساسی است و در صورت حذف یا عملکرد ضعیف آن، آموخته های نسل آینده کمتر از حد انتظار خواهد بود.
وی تصریح کرد: برای ترویج فرهنگ مطالعه در بین دانش آموزان و خانواده ها که جامعه هدف اصلی آموزش و پرورش را تشکیل می دهند باید کتابخانه های مدارس را تقویت کرد ضمن آنکه کتابخانه های سیار را در طول سال تحصیلی و تابستان همراه و همگام کودکان و نوجوانان شوند.
وی اضافه کرد: در عرصه کتاب و کتابخوانی باید به گونه ای در کانون مدرسه و خانواده عمل کرد که مطالعه کتاب در برنامه روزانه دانش آموزان به عنوان یک نیاز ضروری تلقی شود و خود دانش آموز برای مطالعه کتاب مورد علاقه اش گام بردارد.
مریم اسدی از مشاوران تحصیلی آموزش و پرورش ناحیه یک کرج می گوید: انس گرفتن دانش آموزان در خانه و مدرسه با کتاب، اثرات فراوانی چون مدیریت زمان، هدف گذاری ، رعایت اولویت ها در کارها ، تلاش برای یادگیری و قرار گرفتن کتاب در فهرست نیازهای ضروری خانواده ایرانی را در پی دارد.
وی اظهار داشت: با ایجاد انگیزه مطالعه کتاب دربین دانش آموزان در واقع زمینه سوق دادن دانش آموزان به منبع تغذیه ذهنی فراهم می آید.

اسدی، اهدای کتاب به جای هر جایزه دیگری به دانش آموزان، دادن پول جیبی به فرزندانمان برای خرید کتاب های مورد مطالعه ، تشویق دانش آموزان اهل مطالعه در برنامه صبحگاهی مدارس و برگزاری کارگاه های آموزشی مطالعه برای دانش آموزان و اولیا را از دیگر راهکارهای گرایش دانش آموزان به مطالعه کتاب ذکر کرد.
وی تصریح کرد: تجهیز همه مدارس به کتابخانه موجب می شود تا دانش آموزان در زمان کوتاه به کتاب مورد علاقه شان دسترسی پیدا کنند.
** کتاب و توانمند سازی دانش آموزان
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرزنیز در این زمینه گفت : کتابخانه مدارس باید مانند اهرمی کار را برای پیشرفت آموزش و پرورش ساده کنند یعنی باید در گسترش علم و معلومات دانش آموزان مؤثر باشند.
مسعود مهران نیا افزود: با توجه به اینکه شمار زیادی از جمعیت دانش آموزی هر استان ، اوقات فراغت خود را در مدارس سپری می کنند، بایستی فضای جدیدی برای مطالعه و سرگرمی آنان در مدارس به وجود آید.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز ادامه داد: اختصاص بودجه برای تامین کتاب ، زنگ مطالعه، ایجاد فضای کتابخانه ای، انتخاب کتابدار، فعال کردن کتابخانه در مدارس ، تکمیل منابع کتاب ، ایجاد ذوق و علاقه در دانش آموزان برای از شاخص های مهم در گسترش و تقویت فرهنگ مطالعه در مدارس است.
وی با بیان اینکه استان البرز دارای 460 هزار دانش آموز و 2 هزار و 700 کد مدرسه است، گفت: در دوره متوسطه اول و دوم 578 مدرسه دخترانه و پسرانه دارای کتابخانه مستقل و 248 مدرسه دارای کتابخانه مشترک هستند و144 مدرسه استان کتابخانه ندارند.
توضیح اینکه تعداد 2 هزارو 700 کد مدرسه استان البرز به صورت 2 نوبتی یا تک نوبتی در 970 ساختمان آموزشی فعالیت دارند.
مهران نیا مساحت کتابخانه ای در مدارس متوسطه دوره اول و دوم البرز را 135 هزار و 398 متر مربع عنوان کرد و افزود: در این کتابخانه ها 692 کتابیار فعال است که 815 هزار و 353 کتاب را در اختیار دانش آموزان این استان قرار می دهند.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز درادامه به جمعیت 250 هزار نفری دانش آموزان مدارس ابتدایی البرز پرداخت و خاطر نشان شد: 8 هزار و 178 کلاس درس این استان دارای کتابخانه کلاسی هستند.
مهران نیا افزود: در مدارس ابتدایی این استان 239 کلاس کتابخانه ای مختلط و2 هزارو796 کتابخانه کلاسی در مدارس چند پایه وجود دارد.
وی بیان کرد: 888 مدرسه ابتدایی نیز در البرز نیز فاقد کتابخانه کلاسی هستند که در سال تحصیلی جدید باید برای برخورداری دانش آموزان پایه ابتدایی از کتابخانه کلاسی هم اقدامات لازم صورت گیرد.
وی تعداد کتاب های موجود در هر پایه ابتدایی البرز را 293 هزارو 874 جلد ذکر کرد و یادآور شد: 331 مدرسه ابتدایی این استان دارای کتابخانه مدرسه ای است که 341 هزار و 865 جلد کتاب دارد.
وی تعداد کتاب های موجود در کتابخانه های 12 کانون فرهنگی - تربیتی البرز را 81 هزار و 800 جلد عنوان کرد و افزود: در اداره های آموزش و پرورش این استان نیز 7324 جلد کتاب وجود دارد.
وی بیان داشت: در سال تحصیلی 97-96 بیش از 10 هزار کتاب در مدارس و کانون استانی شهید فهمیده البرز به صورت رایگان توزیع شد و در مناسبت های مختلف نمایشگاه های کتاب در مدارس استان فعالیت داشتند.
این مسئول بیان داشت که در طرح غنی سازی اوقات فراغت ، برنامه های مختلفی برای مطالعه و کتابخوانی

** تجهیز کتابخانه‌های 3 هزار آموزشگاه در سراسر کشور
مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش می گوید: در سال تحصیلی 97-96 بن کتاب بین دانش‌آموزان توزیع نشد و به جای آن کتابخانه‌های مدارس تجهیز شدند.
علی رمضانی با اشاره به اینکه دانش‌آموزان در قالب اردوهای بازدیدی یکروزه در گروهای سنی از تمام دوره‌های تحصیلی در نمایشگاه های کتاب حضور پیدا کردند، تصریح کرد: در کنار دانش‌آموزان، 4 هزار نفر از فرهنگیان هدایت دانش‌آموزان را بر عهده داشتند.
وی یاد آور شد: برای دومین سال با مساعدت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از محل انتخاب کتاب توسط مدارس از نمایشگاه، کتابخانه‌های 1500 آموزشگاه تجهیز شد.
مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: با مشارکت معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و معاونت پرورشی آموزش و پرورش طی 2 سال آینده، 3 هزار آموزشگاه تجهیز می‌شود.
وی ادامه داد: امیدواریم با حضور جمع عظیم دانش‌آموزان و فرهنگیان شاهد شور و نشاط در نمایشگاه کتاب و با تجهیز کتابخانه‌های مدارس شاهد افزایش سرانه مطالعه در میان جوانان ونوجوانان باشیم.
با این حال اوقات فراغت دانش آموزان در تابستان فرصتی مناسب برای ترویج فرهنگ مطالعه با شکل های مختلف است .
تجهیز پایگاه های تابستانی به کتابخانه و برگزاری مسابقه ها کتاب و کتابخوانی موجب می شود تا اهمیت مطالعه در ذهن آینده سازان نهادینه شود.
همچنین این روزها از سوی وزارت آموزش و پرورش مسابقه بزرگ کتابخوانی در پایگاه های اوقات فراغت تابستانی برای دانش آموزان به اجرا درآمده که طرح ارزشمندی برای ترغیب آینده سازان به کتاب و کتابخوانی محسوب می شود.
2819/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.