به گزارش ایرنا، تجربه زندگی در جغرافیای خشک برای بسیاری از هموطنان به ویژه البرزی ها، موضوع تازه ای نیست لیکن کاهش نزولات آسمانی در سال های اخیر تجارب دیگری بر آموخته های اقلیمی افزوده است .
رعایت الگوها و شاید بیشتر از آن در این روزها علاج واقعه و عبور از یک بحرانی به نام موج گرما و کم آبی
است که دریچه ای برای سازگاری با طبیعت و اقلیم آسیب دیده منطقه محسوب می شود.
خاموشی لامپ های اضافی و کاهش مصرف آب مهم ترین توصیه ای است که کارشناسان و مسئولان به صورت مکرر برای سپری کردن روزهای گرم تابستانی به آن اشاره دارند ضمن آنکه صرفه جویی در مصرف برق و آب موجب می شود تا بسیاری از هموطنان که در سخت ترین شرایط آب و هوایی قرار دارند بتوانند گرمای طاقت فرسا را با کم ترین زحمت پشت سربگذارند.
این روزها بسیاری از مناطق کشور دچار بحران آب و قطعی برق است که تنها با مصرف بهینه در مناطق برخوردار می توان آلام آنها را تسکین بخشید.
با آنکه گرمای شدید در دهه های گذشته مختص جنوب و مناطق گرمسیر کشور بود اینک تغییر اقلیمی سبب گستردگی موج گرما در بیشتر مناطق کشور شده و شاید هشداری برای تکرار در سال های پیش رو باشد.
در این شرایط بسیاری از مناطق کشور از جمله در شهرستان های استان البرز، زنگ کم آبی به صدا درآمده ضمن آنکه فشار مضاعف بر شبکه های برق، انرژی الکتریکی را هم از جریان انداخته است.
با این اوصاف اگر چه روش های سنتی در مصرف آب سبب بالارفتن میزان مصرف آن در کشور شده ، لیکن قدیمی بودن سیستم های سرمایشی هم دست کمی از آبیاری سنتی کشاورزی و مصارف شهری ندارند.
** ضرورت تغییر در سیستم های سرمایشی
اکنون یکی از مشکلات در افزایش مصرف آب و برق به استفاده گسترده از وسایل سرمایشی مانند کولرهای برق آبی برمی گردد، وسایلی که افزون بر مصرف انرژی الکتریکی، آب های موجود را می بلعند.
گرانی قیمت کولرهای گازی و مشکلات مالی مردم می تواند علت استفاده گسترده از وسایل سرمایشی قدیمی باشد، وسایلی که باید در شرایط کنونی استفاده از آنها باید مدیریت شود.
به گفته کارشناسان، تغییر سیستم های گرمایشی و سرمایشی در ساختمان ها می تواند در کاهش مصرف برق و آب موثر واقع شود.
آنان می گویند که سیستم های سنتی سرمایشی و گرمایشی بخش عمده ای از انرژی و آب کشور را به هدر می دهند که انتظار می رود با کمک مردم ، مسئولان، کارشناسان و صاحبان صنایع ذیربط این رویه به سمت روش های مناسب تغییر کند.
با اینکه تغییر روش های مصرف و مکانیزم های آن هزینه بر و تا حدودی زمانبر خواهد بود اما در شرایط کنونی کاهش مصرف و مدیریت زمان استفاده از وسایل سرمایشی موجود می تواند اقدامی موقت برای عبور از بحران قطعی آب و برق به شمار رود.
*** تغییر ساعت کاری ادارات اقدامی برای کاهش مصرف انرژی
در این روزها برخی استان های کشور از جمله استان البرز، راهکار موقت تغییر ساعت کاری ادارات را برای کاهش مصرف انرژی در پیش گرفته اند که به گفته مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان البرز تاثیر گذار بوده است.
ناصر اسکندری می گوید: این تغییر ساعت موجب شده تا روزانه 40 مگابایت برق در این استان پرجمعیت و میلیونی صرفه جویی شود.
طبق برنامه کاری که از سوی استانداری البرز به ادارات ابلاغ شده ، ساعت کاری دستگاه های اجرایی و اداری استان بین 6:30 صبح تا 13:30 تعیین شده و این روند تا پایان تیرماه جاری ادامه دارد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق البرزمی گوید که با توجه به افزایش دمای هوای کشور واستان، برای پیشگیری ازاحتمال قطع برق، مردم صرفه جویی را دراین بخش جدی بگیرند.
اسکندری اظهار داشت: اگر مردم 10 درصد در مصرف برق صرفه جویی کنند، قطعی برق نخواهیم داشت هرچند
این روزها به علت فشار مضاعف به شبکه های توزیع برق ، شاهد قطعی برق در البرز هستیم.
وی با بیان اینکه تداوم افزایش دما را در استان البرز خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: در صورتی که مشترکان البرزی، بار اوج مصر ف را کاهش دهند بدون هیچ مشکلی تامین برق خواهیم داشت .
اسکندری با اشاره به اینکه مصرف بالای برق سبب قطعی ناخواسته سیستم های تامین انرژی می شود، گفت:
در روزهای گذشته برخی استان ها مانند تهران، البرز و قم با کسری برق مواجه شدند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق البرز اظهار داشت: مصارف غیرضروری مانند استفاده زیاد از ماشین
لباسشویی، روشن ماندن چراغ های اضافی و سیستم سرمایشی باید کاهش یابد.
اسکندری به مشترکان توصیه کرد در زمان استفاده از وسایل سرمایشی ضمن آنکه درجه سرما را در 25 درجه قرار دهند از باز کردن درب و پنجره ها خودداری کنند.
وی گفت: تلاش می شود که در زمان پیک مصرف سیستم سرمایشی ادارات را قطع کنیم ضمن آنکه کارخانه هایی که مولد اضطراری دارند باید از این مولد ها استفاده کنند.
این مسئول، زمان اوج مصرف در البرز را از ساعت 11 صبح تا 16 و ساعت 19 تا 23 هر روز اعلام کرد و بیان داشت: مشکل اوج مصرف الان بیشتر در ساعات ظهر است که نیازمند همراهی بیش از پیش مشترکان استان هستیم.
اسکندری بیان داشت: برای کاهش مصرف هفته آینده تغییر ساعات کاری ادارات استان بررسی می شود.
شرکت توزیع برق البرز حدود یک میلیون و200 هزار مشترک دارد.
** آبفای البرز هشدار داد
مدیرعامل شرکت آبفای شهری استان البرز اعلام کرد: اگر مردم در مصرف آب صرفه جویی نکنند با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.
غلامرضا رضایی فر گفت: این روزها دمای هوای استان البرز از مرز 40 درجه عبور کرده که قطعی جریان برق در برخی مناطق استان را در پی داشته است.
وی بیان داشت: قطع برق نیز سبب خاموشی تأسیسات و برق چاه ها ، ایستگاه های پمپاژ و... شده که دراین شرایط باید در مصرف برق و آب صرفه جویی کنیم.
رضایی فر گفت: به منظور برخورداری همگان از نعمت آب در تمام ساعت های شبانه روز، رعایت مصرف درست آب ضروری است .
وی یادآور شد که ظرفیت تولید و ذخیره سازی آب شرب شهروندان متناسب با نیازهای آبی پیش بینی شده ؛ اما در صورت کاهش مدت قطعی برق و نیز همراهی و همکاری مردم شاهد اختلال جدی در جریان توزیع آب به مدت طولانی نخواهیم بود.
آبفای شهری البرز حدود 2 میلیون و 500 هزار نفر تحت پوشش دارد.
با این حال مناطقی مانند کمالشهرکرج ، شهرستان های ساوجبلاغ ، نظرآباد و فردیس استان البرز این روزها با مشکل کمبود آب آشامیدنی مواجه هستند که این قطعی و کمبود آب نیز نمونه هایی از مشکلات کم آبی کشور محسوب می شود.
در این وضعیت مناطقی هم وجود دارد که به رغم نداشتن مشکل قطعی آب ، ساکنان آنها توجه چندانی به بحران کم آبی کشورنداشته و همچنان ازپرمصرف ها به شمار می آیند لیکن قطعی برق شاید تلنگری برای پایان دادن مصرف بی رویه باشد.
یادمان نرود که دود مصرف بی رویه برق و آب به چشم هموطنان محروم خواهد رفت و اگر الگوی های مصرف را رعایت نکنیم خود نیز مبتلا به این مشکلات خواهیم شد.
7410/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.