تغییرات اقلیمی که همان دگرگونی های مشخص و محسوس است که در شرایط آب و هوایی و طبیعی یک منطقه و بخش زیادی از جهان رخ می دهند، با اثرگذاری گسترده پیامدهای بسیاری در زندگی انسان ها داشته و باعث ایجاد پدیده های طبیعی می شوند.
بروز تغییرات عمده در نوع رویدادهای طبیعی نظیر بارش های بی موقع، کاهش بارش ها که کشور ما را زیر سال هاست تحت تاثیر قرار داده، بادهای ناگهانی و شدید، بارش برف در مقاطع زمانی دور از انتظار، بروز خشکسالی های شدید و افزایش دما از پیامدهای تغییرات اقلیمی است.
یکی از پیامدهای مخرب تغییرات اقلیمی بروز بی نظمی در پدیده های طبیعی نظیر بارش برف در فصل بهار و سرما و یخبندان است که امسال نیز این پدیده زیان های بسیاری را به زمین های کشاورزی و باغات کشور وارد کرد.
افزایش بی رویه دما در تابستان امسال در برخی از نقاط دور از ذهن نظیر استان های غربی و شمالی کشور نظیر اردبیل می تواند یکی از پیامدهای همین تغییرات اقلیمی باشد.
محسوس ترین اثر تغییرات اقلیمی که در ایران بیش از پیش مشکل آفرین شده، کاهش بارش ها و کم آبی است که در برخی نقاط کشور به شکل خشکسالی قدرت نمایی می کند.
عملکرد ما در زمینه مصرف بالای منابع آبی به ویژه منابع زیرزمینی آب نیز مزید بر علت شده و مشکل را تشدید کرده است.
گفته می شود که مردم ایران بیش از 2 برابر متوسط مصرف جهانی آب مصرف می کنند که بخشی از این نوع رفتار به بی اطلاعی از وخامت اوضاع و جدی نگرفتن شرایط کم آبی باز می گردد.
اظهارات وزیر نیرو در این خصوص که 334 شهر کشور با جمعیتی بالغ بر 35 میلیونی در معرض تنش آبی قرار دارند خود شاهدی بر این مدعاست که برای مقابله با شرایط اقلیمی باید با تغییر نوع رفتار خود سازگاری اقلیمی را جایگزین کنیم.
رضا اردکانیان وزیر نیرو گفت: براساس بررسی ها، 165 شهر با جمعیت 10.5 میلیون نفر در وضعیت زرد، 62 شهر با جمعیت 6.8 میلیون نفر در وضعیت نارنجی و 107 شهر با جمعیت 17.2 میلیون نفر در وضعیت قرمز و مجموعا این 334 شهر در معرض تنش آبی قرار خواهند داشت.
وی ادامه داد: در 50 سال گذشته وارد چرخه های بلند خشکسالی شدیم و البته امسال سخت ترین سال است اما اینطور نیست که قابل مدیریت نباشد.
وزیر نیرو اظهار داشت: باید توجه داشت که خشکسالی می تواند یک فرصت باشد و با نگاهی به شیوه مصرف باید ذهن خود را متوجه تامین آب جدید نکنیم.
اردکانیان گفت: در طول 50 سال گذشته در میانگین 10 ساله بارش در کشور از 250 به 217 میلیمتر رسیده ایم و این در حالیست که میانگین دمای کشور با افزایش چهار دهم سیلسیوس در هر دهه مواجه بوده ایم.
وی این سوال را مطرح کرد: با روند موجود کاهش بارش ها، گرم شدن کشور، افزایش جمعیت و توسعه شهرنشینی و افزایش مصرف انرژی، آیا می توان بدون تغییر در شیوه های مصرف آب به زندگی و توسعه متوازن و پایدار کشور ادامه داد؟
وزیر نیرو تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم آبی، دسترسی به موقع شرکت های آب و برق به منابع داخلی، همکاری سازمان های مصرف کننده در مدیریت مصرف برق، پرهیز از تشدید تنش ها بر سر رقابت در برخورداری از منابع آب نزد افکار عمومی را از راهکارهای مدیریتی برشمرد.
اردکانیان همچنین تعیین چگونگی توزیع کمبود آب بین مصارف مختلف، برنامه ریزی و هماهنگی لازم برای انطباق الگوی کشت مناسب، پشتیبانی از تدابیر استان ها در جلوگیری از بروز مشکلات وتعارض های اجتماعی، اجرای سیاست های وزارت جهاد کشاورزی برای کنترل سطح زیرکشت، تحویل حجمی آب برای همه مصارف کشاورزی و کاهش مصرف آب فضای سبز به میزان 30 درصد نسبت به سال گذشته و تعیین تعرفه مصارف مازاد بر الگوی مصرف آب شرب را از برنامه های عملیاتی این وزارتخانه عنوان کرد.
وی تصریح کرد: دورانی که با آن مواجه ایم، روند معکوس نخواهد داشت و تلاش می کنیم تا آب به موضوع میان بخشی تبدیل شود و با همکاری نزدیک همه اعضای دولت باید شیوه مصرف را به گونه ای اصلاح کنیم که با شرایط موجود جمعیتی و بیشتر از آن بتوان کشور را از نظر منابع آبی مدیریت کرد.
سازگاری اقلیمی در حقیقت مطابقت دادن رفتارهای انسانی با نوع تغییرات ایجاد شده و استفاده بهینه از منابع موجود برای غلبه بر مشکلات ناشی از تغییرات به وجود آمده است.
سازگاری با تغییرات اقلیمی به دلیل اینکه مقوله ای جدید در زندگی انسان ها محسوب می شود نیاز به تبیین، آگاهی رسانی و آموزش دارد، مردم باید باید با شناخت نسبت به شرایط موجود با برنامه های تدوین شده در این زمینه همراه شوند زیرا بدون همراهی مردم غلبه بر تغییرات محیطی و سازگاری با آن امکان پذیر نخواهد بود.
تغییرات اقلیمی بخش های مختلف کشور به ویژه در عرصه صنعت، کشاورزی و منابع طبیعی را دچار دگرگونی هایی کرده که در هر کدام از این بخش ها باید برنامه مناسب تدوین شود تا فعالیت ها بر اساس شرایط جدید شکل بگیرد.
عیسی کلانتری معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز سازگاری با شرایط موجود را تابع نظرات کارشناسی متخصصان این حوزه دانست و در گفت و گویی اعلام کرد که باید خودمان را با تغییر اقلیم سازگار کنیم، تغییر اقلیم که خودش را با ما سازگار نمی‌کند.
وی خاطرنشان کرد: مدیریت مصرف آب و انرژی کشور باید خودش را با تغییرات اقلیمی هماهنگ کنند وگرنه ما نمی‌توانیم به جنگ تغییر اقلیم برویم.
کلانتری تصریح کرد: وظیفه ما مشخص است. ما باید با استفاده از دانش روز تمهیداتی را بیندیشیم که کشور توان عبور از این مسائل را داشته باشد. مدیریت بحران تغییرات اقلیمی هم چهار ساله ممکن نیست و باید برایش برنامه بلندمدت داشته باشیم چون سال به سال بارندگی‌ها بیشتر کاهش می‌یابد. گرمایش زمین دارد اضافه می‌شود و از طرفی با بحران‌های دیگری هم روبه هستیم و باید برای مقابله با آنها آماده باشیم.
1535
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.