به گزارش ایرنا، داراب عبدالهی روز یکشنبه در بازدید از موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی به عنوان بازوی اصلی این سازمان یاد کرد و افزود: این موسسه در تولیدات خود، نظر سازمان دامپزشکی در 3 شاخص کمیت، کیفیت و تولید به موقع را تامین می کند.
وی با بیان اینکه موسسه رازی مهمترین نقش را در پیشگیری و کنترل بیماری های دام و طیور در کشور دارد، اظهار داشت: معیارهایی برای سازمان دامپزشکی در مصرف تولیدات داخلی وجود دارد که واکسن های موسسه رازی از این شاخص ها یعنی کمیت، کیفیت و تولید به موقع برخوردارند و هر چه کیفیت تولیدات این موسسه به عنوان تولیدکننده داخلی بهتر باشد، ما در پیشبرد اهداف مان موفق تر خواهیم بود.
معاون بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی با بیان اینکه این سازمان تا کنون در کنترل بیماری هایی موفق عمل کرده که واکسن های مصرفی این سه شاخص را همزمان با هم داشته اند، یادآور شد: به عنوان نمونه در بیماری لمپی اسکین که از بیماری های دامی است حضور موسسه رازی در کنار سازمان دامپزشکی کمک کرد با این بیماری مبارزه کنیم.
وی اضافه کرد: امسال نیز به جز استان های نوار مرزی غرب کشور، واکسیناسیون لمپی اسکین نخواهیم داشت زیرا واکسن این بیماری که در موسسه رازی تولید می شود، علاوه بر اثربخشی به لحاظ کمیت و کیفیت، به موقع هم تولید شد و توانستیم بیماری را به کنترل در آوریم.
معاون بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی، واکسن نشخوارکنندگان کوچک (PPR) را از دیگر تولیدات باکیفیت موسسه رازی نام برد و از کنترل این بیماری خبر داد و افزود: در برنامه های بعدی سازمان دامپزشکی به مقدار بیشتر این واکسن نیاز داریم که امیدواریم در موسسه رازی تولید شود و این موسسه توان تولید خود را بر مبنای برنامه های سازمان دامپزشکی وفق دهد.
 دکتر عبدالهی همچنین به نقش موسسه رازی در ریشه کنی بیماری های خسارت زا همچون طاعون گاوی که زمانی تهدیدی برای کشور محسوب می شد، اشاره و تصریح کرد: این توفیق را مدیون موسسه رازی هستیم که واکسن ها و فرآورده های بیولوژیک با کیفیت تولید می کند و نقش بسیار تاثیرگذاری در کنترل و ریشه کنی بیماری های همه گیر و خطرناک دارد.
وی یادآور شد: با توجه به زمانبندی برنامه های سازمان دامپزشکی برای واکسیناسیون،کمبودهایی وجود دارد که امیدواریم با اصلاح و بهنیه سازی تجهیزات و زیرساخت های موسسه رازی این مسائل رفع شود و واکسن های باکیفیت، به مقدار مورد نیاز و در زمان مناسب در اختیار این سازمان قرار گیرد.
بیماری لمپی اسکـین (LSD ) نوعی بیماری عفونی ، حاد تا مزمن، عموماً با ضایعات پوستی در گاوها است که بوسیله ویروس
(POX Virus ) بروز می کند. بیماری عمدتاً بوسیله حشرات گزنده منتقل می گردد.
6156/1535
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.