به گزارش ایرنا، ابوالقاسم حسین پور روز یکشنبه در حاشیه نشست هماهنگی اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری در سال جاری که با حضور معاونین آبخیزداری ادارات کل منابع طبیعی سراسر کشور با هدف هماهنگ سازی طرح ها و پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری در سطح کشور بر اساس اولویت های استان ها و عملیاتی سازی طرح ها در سال 97 برگزار شد، افزود: این طرح ها در 602 حوزه آبخیز کشور بر اساس اولویت ها به اجرا درمی آید.
وی اظهار داشت: آنچیزی که در برنامه ریزی اولیه طرح های آبخیزداری و آبخوان داری در سراسر کشور به دست آمده است در سطح 602 حوزه آبخیز ودر 317 شهرستان کشور برنامه ریزی انجام شده است که از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و اعتبارات سنواتی تملک و دارایی اختصاص داد شده که امیدواریم بتوانیم شاهد تحولی در اجرای طرح های آبخیزداری در سراسر کشور باشیم.
وی با بیان اینکه در سیاست های اجرایی، مقتضیات روز کشور مدنظرقرار می گیرد، گفت: آنچیزی که اکوسیستم های طبیعی، عرصه های منابع طبیعی و حوزه های آبخیز در شرایط کنونی به آن نیاز دارند، بحث پایدار سازی و ارتقای شاخص های پایداری از جمله احیای پوشش گیاهی می باشد.
حسین پور افزود: در اجرای طرح ها ضمن اینکه به دنبال توسعه سطوح عملیات بیولوژیک هستیم، گسترش طرح های بخش سیلاب برای تغذیه آبخوان های زیرزمینی و همچنین همسو سازی فعالیت های آبخیزداری در سطح حوزه آبخیزرامدنظر قرار می دهیم که این فعالیت ها با ملاحظه اکوسیستم های طبیعی در جای جای کشور مختلف است.
وی اظهار داشت: بر اجرای این طرح ها مسایل مختلفی مترتب است تا بتوانیم به الگوهایی برسیم که مختص همان مناطق برای پایداری سازی سیستم های طبیعی بوده و پاسخی برای وضعیت خشکسالی و کمبودهای حوزه منابع آب در کشور، پایداری چاه ها، چشمه ها و قنوات بوده و همچنین در بحث مشارکت مردم و آبخیزنشین ها که مجموعه فرایند را با آنچیزی که استان های کشور در حوزه آبخیزشان در مباحث مختلف آبخیزداری و آبخوان داری نیاز دیدند، بررسی شود تا ضمن رسیدن به یک جمع بندی نهایی، یک کار پایداری با مشارکت مردم در حوزه آبخیزداری و آبخوان در سطح کشور در سال جاری دنبال کنیم.
وی با بیان اینکه 90 درصد کشور ما اقلیم خشک و نیمه خشک است و بخش زیادی از آن بر روی کمربند خشک دنیا قرار دارد، گفت: نوع رژیم بارندگی در کشور ما عمدتا به صورت رگباری در قالب مناطق کشور است که متاسفانه تمام مناطق کشور ما را سیل خیز کرده و ما نمی توانیم استثنایی برای آن قایل شویم در حالیکه شدت و حدت آن متفاوت است.
حسین پور افزود: حتی در ناحیه رویشی هیرکانی مرطوب شمال کشور هم در سنوات اخیر شاهد سیل های سهمگینی بودیم به طوریکه در تمام کشور در بحث سیل اشکالاتی هست و نیازمند کار هست.
وی با بیان اینکه آنچیزی که در آبخیزداری اعتقاد داریم باید در قالب حوزه آبخیز با ارجحیت اصل پیشگیری دیده شود، اظهار داشت: برای مقابله با سیل نباید در پایین دست کار کنیم بلکه به جای آن باید از سرشاخه حوزه آبخیز را مدیریت کنیم که در بالادست حوزه آبخیز با مشارکت مردم با کارهای مختلفی در امر حفاظت آب و خاک و به خصوص پوشش گیاهی انجام می دهیم زیرا ما اعتقاد داریم پوشش گیاهی یک سد زنده برای پیشگیری از سیل و جذب آب است.
مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان داری سازمان جنگل ها، یکی از بهترین کارها برای احیای پوشش گیاهی را در بالادست عنوان کرد و ادامه داد: درصد تولید روان آب و سیل خیزی اراضی لخت و کم پوشش بالاتر است و باید به سمتی برویم که منابع آب و خاک و پوشش گیاهی را حفاظت و سیل را از سرمنشاء در بالادست حوزه آبخیز کاهش و در جهت پیشگیری از سیل اثرگذار باشیم.
وی با بیان اینکه از این نشست دو روزه که برنامه های استان ها ارایه می شود، سطوح برنامه ملی اینکار استخراج می شود، گفت: سیاست ما در دفتر کنترل سیلاب و آبخوان داری در معاونت آبخیزداری و سازمان جنگل ها این هست که عملیات بیولوژیک حوزه های آبخیز و طرح های احیای پوشش گیاهی در حوزه مراتع و جنگل ها را تقویت کنیم که در مجموع آن کاور پوششی گیاهی و سبزینگی سطح عرصه های آبخیز ارتقا پیدا کند و در راستای کاهش سیل بتوانیم حرکت کنیم.
حسین پور میزان سطوح تحت پوشش برنامه را پس از جمع بندی این نشست دو روزه عنوان کرد و افزود: ولی در مجموع 250 طرح کنترل سیلاب و آبخوان داری در کشور به طور مشخص در سال 97 اجرا می شود و با اجرای این طرح ها علاوه بر پیشگیری از سیل و کاهش خسارات و حفاظت خاک و عملیات بیولوژیک، پوشش گیاهی را احیاء خواهیم کرد علاوه بر اینکه از استحصال 500 میلیون مترمکعب آب و جلوگیری از هدررفت آن در آبخوان داری کشور کمک خواهیم کرد.
وی به اجرای طرح های بیولوژیک آبخیزداری اشاره کرد و اضافه کرد: در بحث های بیولوژیک مناطق مختلف کشور شرایط متفاوتی دارند و آنچیزی که مدنظر است در اجرای این طرح از گونه های سازگار بومی که با شرایط کم آبی سازگار هستند و با شرایط خشکی محیط در مناطق مختلف کشور مقاوم هستند استفاده می شود که عمده این ها گونه های بومی هستند.
مدیرکل دفتر کنترل سیلاب ها و آبخوان داری سازمان جنگل ها ادامه داد: گونه های غیربومی را در اقلیم های مختلف و رویشگاه ها به راحتی نخواهیم پذیرفت و کمیته های فنی بر این امر نظارت دارند و طرح های مصوب اغلب بر گونه های بومی تاکید دارد و سعی می شود تمام این کار با مشارکت مردم و ذی نفعان انجام شود.
وی اجرای عمده فعالیت های بیولوژیک را در مراتع دانست و افزود: مرتعداران خودشان ذی نفع هستند و خودشان در اجرا دخالت دارند و به عنوان مجریان این طرح در طرح دخیل هستند و در بحث نگهداری هم نظام های بهره برداری به طوری پیش بینی شده که خود جوامع محلی نگهداری و بهره برداری این طرح ها را برعهده بگیرند.
حسین پور گفت: توسعه تشکل های مردم نهاد در سنوات اخیر رشد خوبی داشته و سیاست ما این است که با مشارکت بخش آموزش و ترویج و مشارکت های مردمی که با سیاست همسوسازی فعالیت ها در سازمان جنگل ها همگام است کار کنیم زیرا اکنون فقط بخش آبخیزداری این طرح را بر عهده نگرفته بلکه بخش آموزش و ترویج در حوزه مشارکت مردمی و بخش روابط عمومی نیز فعال بوده و سایر بخش های حفاظتی ما و سایر بخش هایی که در بخش های تخصصی هستند در صیانت از اراضی در این طرح مشارکت دارند.
وی افزود: پیرو سیاست ها و برنامه های پیش بینی شده درحوزه های آبخیز 600 گانه کشور، گروه های مردمی متشکل و ساماندهی می شوند و به عنوان ذی نفعان، ذی مدخلان و بهره برداران پای کار هستند و اعتقاد و اولویت ما بر این هست که در حوزه سیاست های آبخیزداری و آبخوان داری در سازمان جنگل ها، جایی که مردم حضور دارند و مشارکت دارند در کارهای اجرایی سال 97 اولویت داده شوند.
حسین پور به فعالیت مجمع خیرین منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اشاره کرد و تصریح کرد: این مجمع در 6 استان شکل گرفته و خیرین به بحث آبخیزداری و آبخوان داری و به اهمیت کارهای منابع طبیعی واقف بوده و ورود پیدا کرده اند و سیاست ما بر این هست که در بحث مشارکت مردمی، خیرین در این حوزه های 600 گانه کشوری پای کار بیایند و از توان نیکوکاران در جهت حفاظت از منابع آب و خاک و پوششش گیاهی و صیانت از عرصه های طبیعی کشورمان استفاده کنیم.
وی همچنین به موضوع جامع نگری و نگاه سیستماتیک در مدیریت بهره برداری از عرصه های طبیعی اشاره کرد و گفت: منابع طبیعی از نگاه های انتزاعی در گذشته آسیب دیده و اعتقاد داریم که مسایل در قالب حوزه های آبخیز به صورت جامع دیده شود وارتباط روستاها و دشت های کشاورزی و آبخوان ها در بالادست و پایین دست با هم تعریف شود و اقدامات به نحوی اثرگذار باشد که از سرشاخه حوزه آبخیز در بالادست که گاها استان های کشور را به هم پیوند می دهد و چندین استان را در می گیرد و در مقیاس خرد یک منطقه و روستا و دهستان را دربرمی گیرد در یک برنامه منسجم با انسجام سازمانی و با مشارکت مردم به صورت جامع دیده شود.
وی افزود: اگر در حوزه آبخیزداری و طرح های آبخوان داری توانستیم این جامع نگری را در کشور که به درستی سازمان جنگل ها آن را پی گرفته، در مقطع کنونی پیاده کنیم، هم فرسایش خاک کاهش و هم روند بیابان زایی کند شده و هم بحث سیل پیشگیری و خسارات آن کاهش و هم آبخوان های کشور به سمت تعادل بخشی و تغذیه مثبت و ارتقای بیلان پیش رفته و هم در بحث گسترش فضای سبز و احیای پوشش گیاهی در سطح کشور شاهد یک تحول شگرف و قابل توجه خواهیم بود.
نشست بررسی طرح های آبخیزداری و آبخوان داری سال 97 با حضور معاونت آبخیزداری ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری سراسر کشور در مرکز آموزشی دکتر جوانشیر به مدت 2 روز ادامه دارد.
6156/1535
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.