به گزارش ایرنا، مهدی پازوکی روز سه شنبه در نشستی که با حضور خبرنگاران به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، افزود: این حساسیت دراستان البرز باعث شده تا اقدامات مقابله ای دستگاه های فرهنگی، درمانی و قضایی و همچنین تلاش و مشارکت مردم در امر مبارزه با مواد مخدر و روانگردان ها دوچندان شود.
وی به اقدامات مقابله ای سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: استان البرز سال گذشته در امر مبارزه با مواد مخدر گام های بزرگی برداشت.
پازوکی افزود: سال گذشته بالغ بر 7 تن و 600 کیلوگرم انواع مواد مخدر در استان کشف شد که نسبت به مدت مشابه سال ما قبل با کاهش 8 درصدی روبرو بودیم.
وی با بیان اینکه این کاهش دلیلی بر کم کاری نبوده، گفت: در بعضی از موارد تولید مواد شیشه را از نقطه شروع متوقف کردیم که منجر به کاهش مواد مکشوفه شد.
** تریاک بیشترین ماده مخدر مصرفی در البرز است
پازوکی با بیان اینکه بیشترین ماده مخدر مصرفی در البرز، تریاک است، افزود: 80 درصد ماده مخدر مصرفی دراین استان تریاک،10 درصد حشیش، 4 درصد گراس، 2.5 درصد هروئین، 1.5 درصد شیشه و سایر مواد مخدر نیز 2 درصد است که این آمار نشان دهنده روند کاهشی به مصرف مواد مخدر صنعتی و شیشه و افزایش تمایل به مواد مخدر سنتی در این استان است.
وی اظهار داشت: سال گذشته 36 هزار نفر اعم از قاچاقچی، مصرف کننده و توزیع کننده در این استان دستگیر شدند که نسبت به مدت مشابه سال ماقبل 18 درصد رشد نشان می دهد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد استان البرز گفت: همچنین به منظور ضربه زدن به بنیان های اقتصادی قاچاقچیان، میزان اموال توقیفی و مصادره ای در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن 80 درصد رشد داشت.
وی با اشاره به برگزاری برنامه های فرهنگی و پیشگیری در مصرف مواد مخدر، بیان داشت: در سال گذشته 2100 کارگاه آموزشی، همایش، جشنواره و نمایشگاه برگزار شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 22 درصدی مواجه بوده و در حوزه درمان و حمایت های اجتماعی نیز با وجود 343 مرکز درمانی مجاز ترک مواد مخدر و کاهش آسیب های اجتماعی در سال گذشته بالغ بر 90 هزار نفر در این مراکز پذیرش شدند.
پازوکی گفت: همچنین با وجود 123 مرکز ماده 15 و تبصره 2 ماده 16 در سال گذشته بالغ بر 10 هزار نفر در این مراکز پذیرش شدند و در حوزه مشارکت های مردمی و سازمان های مردم نهاد با وجود 147 تشکل مردمی در سال گذشته بالغ بر 100 جلسه، نشست و همایش و بازدید از سازمان های مردم نهاد فعال انجام شد که نسبت به سال قبل از آن با رشد 70 درصدی روبرو بوده است.

***افزایش 240 درصدی پرونده های وارده
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان البرز در ادامه به فعالیت در حوزه حقوقی و قضایی اشاره کرد و افزود: تعداد پرونده های وارده در خصوص جرایم مواد مخدر، روانگردان و پیش سازها در 12 ماه سال 96 بالغ بر 7800 پرونده بوده که نسبت به مدت مشابه سال 95 240 درصد افزایش داشته است.
وی با بیان اینکه تعداد متهمین وارده پرونده ها در خصوص این جرایم بالغ بر 2 هزار نفر بوده، اظهار داشت: در سال گذشته مرکز غربالگری متعارض متجاهر در استان با پیگیری و حمایت استاندار راه اندازی شد که در طرح نوروزی جمع آوری معتادین متجاهر که بیش از 3 هزار دستگیری انجام شد که تماما در این مرکز مورد پذیرش قرار گرفتند.
***رتبه اول کشور گمرک البرز در کشفیات مواد مخدر
پازوکی در ادامه با بیان اینکه گمرک این استان در افزایش کشفیات مواد مخدر رشد 600 درصدی در سال گذشته نسبت به مدت مشابه قبل از آن داشته، اضافه کرد: گمرک البرز موفق به کسب رتبه اول کشور در این موضوع شده است.
وی ادامه داد: در 3 ماهه ابتدای سال جاری نیز بالغ بر 4 تن و 800 کیلوگرم مواد مخدر در حوزه های مختلف کشف و ضبط شده است.

***مواد مخدر در دنیا به عنوان یک بحران و جنگ نرم است
دبیر شورای هماهنگی مبارزه به مواد مخدر استان البرز گفت: در دنیا با تحولات و تغییراتی که در عرصه های فرهنگی، اجتماعی و تکنولوژی صورت گرفت و دگرگونی هایی که در جوانان و نوجوانان اتفاق افتاده و خرده فرهنگ هایی که وجود دارد و باعث شده شوک های فرهنگی و اجتماعی زیادی به جوانان و نوجوانان وارد شود، مواد مخدر به عنوان یک بحران و جنگ نرم یاد می شود.
وی افزود: به رغم یک قرن مبارزه در جامعه جهانی، مواد مخدر به عنوان یک ابزار سیاسی و اقتصادی در معادلات بین المللی است به طوریکه گردش مالی آن و سود حاصله از این ا قتصاد، زمینه را برای فعالیت بیش از یک میلیون نفر در تجارت و قاچاق این مواد فراهم کرده است.
پازوکی خاطرنشان کرد: پیوند قاچاق و تروریست و ترویج جرایم سازمان یافته و نفوذ آن در بافت کشورها ضربات جبران ناپذیری به بدنه کشورها وارد کرده است.
وی بیان داشت: افزایش مواد مصرفی و تغییر الگوی مصرف و نوع مواد جدید و تمایل همزمان و ترکیبی گونه های مختلف و افزایش مرگ و میر و ناخالصی مواد باعث پیچیدگی عرصه مبارزه با مواد مخدر شده است.
این مقام مسئول با اشاره به توزیع و مصرف مواد مخدر در ایران گفت: در ایران با توجه به کشت خشخاش در کشور افغانستان با رشد بیش از 4 هزار درصدی در سال 2017 (1396) نسبت به سال 2001 (1380) و تولید تریاک در افغانستان روبرو بوده ایم به طوریکه در این کشور از 185 تن در مدت زمانی اولیه به بیش از 9 هزار تن در سال 2017 رسیده است که حکایت از نقش کشورهایی مثل آمریکا در منطقه و کشور افغانستان برای ضربه زدن به جوامع بشری دارد.
وی به فعالیت در حوزه مبارزه با مواد مخدر در 5 سال اخیر و مقایسه با مدت مشابه قبل از آن اشاره کرد و اظهار داشت: در حوزه مقابله با عرضه مواد مخدر در کشور با افزایش 30 درصدی تعداد عملیات مقابله ای با قاچاق چیان در مدت مشابه پیش از آن داشته و گسترش اقدامات اطلاعاتی هدفمند منجر به افزایش 11 درصدی در این مدت شده است.
پازوکی افزود: همچنین افزایش 24 درصدی سلاح های مکشوفه در این 5 سال نسبت به مدت مشابه قبل از آن داشته ایم و با افزایش 176 درصدی انهدام کارگاه های تولید ماده صنعتی شیشه و افزایش 14 درصدی انواع ماده مخدر مکشوفه به میزان 3266 تن روبرو بوده ایم.
وی با اشاره به وجود 54 شهید در این عرصه در 5 سال اخیر، اظهار داشت: در این مدت 19 هزار و 127 نفر از توزیع کنندگان در اطراف مراکز آموزشی و عمومی در اثر تلاش نیروها دستگیر شده و بیش از 16 میلیون نفر نیز در حوزه فرهنگی و پیشگیری به منظور ارتقای سطح فرهنگی در جامعه آموزش دیدند.
هرساله 5 تیرماه مصادف با 26 ژوئن از طرف سازمان ملل متحد به عنوان سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر نامگذاری شده است.
6156/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.