به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین از اردبیل؛ بهزاد ستاری با بیان اینکه استان اردبیل جزو استانهای نسبتا پاک کشور در استفاده از مواد مخدر می باشد، گفت: بر اساس یک تحقیق و پژوهش علمی و معتبر توسط کارشناسان خبره این استان در شیوع اعتیاد در کشور در رتبه 31 قرار دارد.

وی اظهار کرد: بر اساس این پژوهش که در سال 95 صورت گرفته، میانگین مصرف سیگار در طول عمر یک نفر در سطح کشور 19.7 درصد، مصرف قلیان 22.81 درصد، مصرف مشروبات الکلی 11.7 درصد و مصرف مواد 8.5 درصد بوده است که این رقم در استان اردبیل به ترتیب در مصرف سیگار 19.3 درصد، در مصرف قلیان 16.4 درصد، در مصرف مشروبات الکلی شش درصد و در مصرف مواد مخدر 1.4 در صد بوده است.

رئیس کمیته فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل اضافه کرد: بر اساس تحقیقات مصرف تریاک، هروئین و شیشه و کریستال به ترتیب بیشترین شیوع در بین افراد گرفتار به مواد مخدر را دارد.

ستاری گفت: با اینکه سن شیوع اعتیاد در کشور کاهش یافته ولی باز استان اردبیل در این ارتباط در رتبه 29 کشور قرار دارد.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل با بیان اینکه انگیزه و روی آوری جوانان به اعتیاد دلایل گوناگونی دارد، افزود: 33.8 درصد افراد برای تفریح و تفنن و هیجان، 19.2درصد افراد برای جلب نظر، 17.4 درصد به علت مشکلات زندگی، 13.2 درصد به علت کسب تجربه، 4.2 درصد افراد به علت لذت بیشتر در ارتباط جنسی، 3.8 درصد به اصرا دوستان و خانواده، 2.1 درصد برای بهتر درس خواندن و 1.3 درصد افراد به خاطر مشکلات جسمی و کم خوابی گرفتار مواد مخدر شده و معتاد می شوند.

وی اظهار کرد: بیشترین علت روی آوری جوانان به مواد مخدر هیجان است و هر چقدر جامعه ای شاد و مفرح داشته و نشاط اجتماعی بالا باشد به همان اندازه گرفتار شدن جوانان در دام اعتیاد کاهش می یابد.

او همچنین از فعالیت 13 انجمن پیشگیری از اعتیاد، 12 انجمن حمایت از ترک اعتیاد و یک انجمن کاهش آسیب های اعتیاد در استان خبر داد.

وی ادامه داد: پارسال 2 هزار و 400 نفر معتاد در مراکز درمانی استان به صورت سرپایی مداوا شده و چهار هزار و 400 نفر هم به مراکز اقامتی ترک اعتیاد مراجعه کرده اند.

ستاری از بگارگیری و اشتغال 162 نفر بهبود یافته از اعتیاد در استان در سال گذشته خبر داد و گفت: 260 تیم اجتماع‌ محور نیز برای پیشگیری از اعتیاد در سطح استان فعال بوده و برای بهبودی و درمان معتادان نیز دو مرکز تی.سی در شهرستانهای پارس‌آباد و مشگین شهر راه‌اندازی شده که بهبودی در این مراکز بالای 80 درصد است در حالی که بهبودی در سایر مراکز 15.5 درصد می باشد.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل افزود: پارسال برنامه های متنوعی برای ایجاد نشاط و پیشگیری از اعیتاد در استان اجرا شده است که تولید و پخش 64 برنامه تلویزیونی و رادیویی، برگزاری 312 جشنواره ورزشی مختلف، برگزاری سه هزارو 300 مسابقه ورزشی در رشته های گوناگون در محلات و برگزاری 178 همایش پیاده روی از جمله آنهاست.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 950272
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.