به گزارش ایرنا، روز جمعه نخستین روز تیرماه 97 ، جاده کرج - چالوس مملو از جمعیتی شد که برای زدودن سیمای این مسیر گردشگری از زباله ها، گوی سبقت از یکدیگر می ربودند، حرکتی ارزشمند و کم نظیر برای آشتی با طبیعت و نه به زباله.
جمعیت مشتاق طبیعت از نخستین ساعات جمعه در گردنه های کوهستانی و صعب العبور جاده کرج - چالوس آمده بودند تا زباله های ریخته شده از سر اشتباه برخی را جمع آوری کنند و طراوتی دوباره به این مسیر زیبا ببخشند.
آنان آمدند تا لاله های طبیعی جاده کرج - چالوس را با مهربانی بنوازند و بوی بد زباله را از طبیعت این جاده پر مشتری را بزدایند.
جمعیت دوستدار طبیعت از کودک و نوجوان گرفته تا جوانان و زنان و مردان در گوشه گوشه رودخانه کرج و جاده کرج - چالوس زباله جمع آوری کردند و به طبیعت سلامی دوباره گفتند.
حاصل تلاش یک روز این جمعیت کثیر، جمع آوری و انباشت مقادیر زیادی زباله بود که با کامیون ها و خودروهای ویژه به مکان های پیش بینی شده انتقال یافت.
بیش از 5 هزار شهروند البرزی به روز پاسداشت طبیعت در جاده کرج - چالوس لبیک گفتند، جمعیتی که بیشتر آنان ورزشکاران بودند و مدال افتخار آشتی با طبیعت خدادادی را بر گردن انداختند و درس مشارکت و جوانمردی را به همگان آموختند.
استاندار البرز در این همایش با تشکر و قدردانی از مشارکت خوب شهروندان البرزی گفت: امروز جاده کرج - چالوس به عنوان یک مسیر گردشگری با نارسایی هایی از جمله بحث زباله ها و مسایل زیست محیطی روبرو است که مردم منطقه را با مشکلاتی درگیر کرده است.
محمد علی نجفی افزود: زیبنده مردم کشور ما نیست که به عنوان یکی از کشورهای تولید کننده زباله مطرح باشیم.
وی گفت: پاکسازی طبیعت و نه به زباله نیازمند عزم همگانی است که همه در هر شغل و سمتی باید پای کار بیایند.
استاندارالبرز اضافه کرد: دفن غیر بهداشتی زباله ها در منطقه حلقه دره و در مجاورت فرودگاه بین المللی پیام
از موضوعاتی است که استان البرز را درگیر مشکل زیست محیطی کرده است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه تشکل های مردم نهاد در هر جایی که با مشکل روبرو هستیم ،حضور دارند اظهار داشت: اجرای جنبش هایی مانند جنبش نه به زباله این پیام را دارد که همه مردم با مشارکت همه جانبه می توانند محیطی سالم و پاک را ایجاد کنند.
مدیرکل ورزش و جوانان استان البرز نیز گفت: برای چهارمین سال، طرح پاکداشت طبیعت و پاکسازی مسیر جاده چالوس تا کندوان برگزار شده، هر چند اداره کل ورزش و جوانان متولی اجرای این حرکت است اما دستگاه های متعددی در این زمینه مشارکت دارند؛ چرا که مسیر گردشگری چالوس برای تمام مردم ایران است.
امیر غفرانی افزود: تمام تلاش خود را به کار بسته ایم تا این پویش خودجوش با حضور اقشار مختلف جامعه ماندگار شود و در سطح کشور گسترش پیدا کند.
وی با اشاره به نقش پر رنگ سازمان های مردم نهاد در این حرکت جمعی افزود: به دنبال آن هستیم تا زمینه مشارکت تمام دستگاه های اجرایی استان در این فرهنگ سازی فراهم سازیم.
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان البرز نیز در این همایش گفت: طرح پاکداشت طبیعت، از سال 93 به ابتکار اداره کل ورزش و جوانان کلید خورد؛ طرحی که در نخستین سال آغاز بکار خود، یک هزار و 200 شرکت کننده داشت.
قدرت الله شمیرانی با اشاره به استمرار اجرای این طرح زیست محیطی تا کنون اظهار داشت: طرح پاکسازی طبیعت مقطعی نبوده و در سال 94 نیز با افزایش مشارکت سازمان های مردم نهاد و جوانان به 2 هزار نفر رسید.
وی اضافه کرد: گستره تبلیغات و اطلاع رسانی این طرح برای حضور اقشار مختلف تا جایی بود که در سال 95 نیز 3 هزار و 800 علاقه مند به حفاظت از محیط زیست در این طرح شرکت داشتند.
شمیرانی گفت: در سال 97 نیز طرح پاکداشت طبیعت روز جمعه اول تیرماه، از میدان امیر کبیر کرج تا تونل کندوان به طول 70 کیلومتر با حضور بیش از 5 هزار نفر از اعضای سازمان های مردم نهاد و داوطلبان، ورزشکاران، قهرمانان ورزشی، هیات های ورزشی و داوطلبانی از اقشار مختلف جامعه انجام شد.
وی ادامه داد: آموزش و نهادینه سازی حفاظت از محیط زیست توسط مردم و نقش آفرینی سازمان های مردمی از اصلی ترین اهداف اجرای این طرح به شمار می رود.
شمیرانی گفت: طرح پاکداشت طبیعت به عنوان یک پیوست فرهنگی با مشارکت هیات های ورزشی، سازمان های مردم نهاد در طول سال در نقاط مختلف گردشگری و ایستگاه های متعددی از سطح استان بصورت متمرکز و فراگیر اجرا می شود.
معاون امور فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان افزود: اعضای سازمان های مردم نهاد در سطح شهر کرج نیز برنامه های خود را با رویکرد نهادینه سازی فرهنگ حفاظت از محیط زیست ویژه دانش آموزان در مدارس برگزار می کنند.
جاده کرج - چالوس به طول 160 کیلومتر نیمی از آن در حوزه جغرافیایی استان البرز قرار دارد.
7414/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.