به گزارش ایرنا، کورش غفاری رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز در آئین رونمایی از کتاب راهنمای طراحی سازه ای و جزئیات دیوارهای غیرسازه ای که در سالن همایش این سازمان درکرج برگزار شد، گفت: با توجه به احتمال تکرار رویدادهای طبیعی مانند زلزله کرمانشاه، درصدد هستیم تا گام های علمی و عملی برای پیشگیری از خسارات و تلفات احتمالی برداریم.
وی بیان داشت: برهمین اساس برای نخستین باردر کشور سال گذشته 2 ماه پیش از وقوع حادثه زلزله استان کرمانشاه یک طرح پژوهشی توسط محققان البرزی در زمینه مهار دیوارهای غیر سازه ای آغاز شد.
غفاری افزود: با توجه به اینکه در زمان وقوع زلزله سازه ها سالم اما دیوارها فرو می ریزد، برهمین اساس این طرح پژوهشی کمک می کند تا راهکار مناسبی برای مقاوم سازی دیوارها صورت گیرد.
وی ادامه داد: پس از چند ماه تلاش اکنون نتایج این طرح پژوهشی در کتابی به نام راهنمای طراحی سازه ای و جزئیات دیوارهای غیر سازه ای جمع آوری و تدوین شده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز گفت: با تدوین این کتاب و توزیع آن در سطح کشور، انتظار می رود اصول لازم دراحداث سازه ها و دیوارها رعایت شود و با وقوع حوادثی مانند زلزله شاهد ریزش سازه ها یا دیوارها نباشیم.
وی یادآور شد: با ریزش دیوارها حدود 50 تا 60 درصد خسارت به بناها وارد می شود لیکن با رعایت اصول علمی که در این کتاب به آن پرداخته شده در این بخش خسارات نخواهیم داشت.
غفاری گفت: این طرح پژوهشی توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز و اساتید مرکز تحقیقاتی که از اعضای سازمان نظام مهندسی هستند به سرانجام رسیده و راهکاری اصولی برای ساخت بناهای مستحکم و مقاوم در مناطق مختلف کشور است.
وی یادآور شد که این تحقیق نیز به تائید وزارت راه و شهرسازی و کمیته شورای مرکزی رسیده و به نوعی برای ناظران ساختمان می تواند الزام آور باشد.
غفاری گفت: این طرح تحقیقاتی در 2 محور تحلیلی و آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفته و آزمایش های علمی را با موفقیت پشت سرگذاشته است.
وی تاکید کرد که اگر جزئیات این طرح در سازه های کشور رعایت شود به طور قطع هیچ مشکلی متوجه بناها در زمان حوادث طبیعی نخواهد شد.
غفاری اظهار داشت: درکتاب راهنمای طراحی سازه ای و جزئیات دیوارهای غیر سازه ای براساس آئین نامه 2800 موضوعی با عنوان «زلزله طرح» برای هریک از مناطق کشور تعریف شده است.
در آئین رونمایی از این کتاب شماری از محققان و کارشناسان صنعت ساختمان حضور داشتند.
7410/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.