به گزارش ایرنا، خدمات گسترده حمل و نقل عمومی در مناطق شهری به ویژه کلانشهرها به عنوان یک ضرورت مورد توجه کارشناسان ومسئولان قرار دارد، موضوعی که این سال ها در بخش اتوبوسرانی کلانشهر کرج بنا به عللی به حاشیه رفته است.
مشکلات زیست محیطی به ویژه آلودگی هوا از مهمترین چالش هایی است که در سال های اخیر گریبانگیر بیشتر مناطق کشور از جمله استان البرز و کلانشهر کرج شده، پدیده ای که بخشی از آن متاثر از خشکسالی و بخش دیگر به آلاینده های ثابت و متحرک مانند خودروها نسبت داده اند.
در این وضعیت زیست محیطی یکی از راه های کاهش آلودگی هوا در شهرها ، گسترش خدمات حمل ونقل عمومی از جمله مترو، تاکسیرانی و اتوبوسرانی است و می تواند در تشویق مردم به روی آوردن از این وسایل کمک کند.
توسعه خدمات تاکسیرانی درکلانشهر کرج اگرچه نیازمند ساماندهی و نوسازی است اما تاحدودی روند معمولی خود را طی کرده ، لیکن آنچه در این میان طی10 سال گذشته بنا به عللی مانند تحریم ها و کمبود منابع مالی مورد توجه قرار نگرفته و روند فرسایشی را طی می کند، خدمات اتوبوسرانی است.
طبق آمار تعداد اتوبوس های کلانشهر کرج در سال 85 به حدود یکهزار و400 دستگاه رسید لیکن در همان زمان این تعداد اتوبوس متناسب با نیاز جمعیت میلیونی کرج نبود.
بنا به گفته مسئولان وقت، در آن زمان روزانه حدود یک میلیون و 100 هزار نفر درکرج با اتوبوس ها جابه جا می شدند.
اینک پس از حدود 12 سال با کنار گذاشتن بخش عمده ای از اتوبوس های فرسوده کرج ، تعداد ناوگان مشغول به کار این کلانشهر به حدود 500 دستگاه تقلیل یافته و خودروهای موجود به لحاظ کیفی و کمی وضعیت مناسبی ندارند.
به گفته شهروندان، زمان انتظار در برخی مسیرهای اتوبوسرانی کرج طولانی شده و بسیاری از مردم به ناچار از خودروهای شخصی یا اسنپ برای تردد سریع تر استفاده می کنند.
همچنین شهروندان می گویند: وضعیت ظاهری و صندلی های بیشتراتوبوس های کرج مناسب نبوده ضمن آنکه سیستم های سرمایشی ندارند.
کاهش کمی و کیفی خدمات اتوبوسرانی کرج درحالی است که به گفته برخی مسئولان، تکلیف اولین خط متروی کرج پس از حدود 13 سال هنوز مشخص نشده و به سرانجام نرسیده است.
پروژه نیمه تمام متروی کرج که از آن به نام خط 2 ریلی این کلانشهر یاد می شود از دغدغه های مسئولان استانی ، کشوری و شهری کرج به شمار می رود لیکن تا زمان راه اندازی بخشی از این خط ریلی که سال آینده برای تحقق آن هدف گذاری شده ، می بایست تحول اساسی در وضعیت کمی و کیفی اتوبوس ها به عمل آید.
از سوی دیگر متروی کرج در صورت راه اندازی ، مختص مناطقی از این کلانشهر بوده و تا احداث و به سرانجام رسیدن بخش عمده طرح های ریلی کرج ، توسعه خدمات اتوبوسرانی از راه های کاهش آلودگی هوا و تشویق مردم به استفاده از این وسیله نقلیه عمومی است.
با اینکه اکنون حدود 12 هزار دستگاه تاکسی در کلانشهر کرج فعالیت می کنند اما بنا به گفته مردم و کارشناسان بالابودن کرایه این خودروها به ویژه در مناطق محروم کرج برای شهروندان گلایه هایی در پی داشته است.
همچنین آنچه سبب شده تا ناوگان اتوبوسرانی کرج نتواند بخشی از نیازهای چهارمین کلانشهر کشور را پاسخگو باشد، افزون بر شهر کرج ، خدمات دهی به مسافران شهرهای تابعه البرز از جمله طالقان ، آسارا، اشتهارد ، کمالشهر ، محمدشهر، فردیس ، ماهدشت و هشتگرد است.
از جمله علل ناکارآمدی ناوگان اتوبوسرانی کرج ، بالا بودن عمر اتوبوس ها است که به گفته برخی مسئولان اکنون این ناوگان به دوران پیری رسیده و بیشر اتوبوس های آن دارای عمر بالای 10 سال هستند، درحالیکه بایستی عمر اتوبوس ها کمتر از 6 سال باشد.
** تاکسی ها و اتوبوس ها عامل ۲۰ تا ۵۰ درصد آلودگی هوای کرج
رئیس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر کرج پیش از این اعلام کرد که ۲۰ تا ۵۰ درصد عامل آلودگی هوای کرج تاکسی ها و اتوبوس ها هستند.
فاضل محمدی افزود: طبق بررسی های علمی، اکنون 68 درصد منشاء آلودگی هوای کرج و استان البرز
وسایل نقلیه تشخیص داده شده که باید با تقویت ونوسازی ناوگان اتوبوسرانی بتوان بخش عمده این مشکل را برطرف کرد.
وی بیان داشت: در مجموع 2 عامل طبیعی و انسانی، آلاینده محیط زیست البرز و کرج شناخته شده اند که کانون ریزگردهای طبیعی در 8 سال گذشته مشکلات زیادی برای استان به وجود آورده است.
محمدی گفت: طبق بررسی ها ، میزان آلودگی کانون های ریزگرد البرز طی 8 سال گذشته 10 برابر شده است.
وی با تاکید بر اجرای برنامه های زیست محیطی برای مجهز کردن خودرهای عمومی به سیستم کاتالیز و فیلتر تاکید کرد و گفت: در بخش کنترل ریزگردها نیز باید فعالیت ها گسترش یابد.
نایب رئیس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر کرج نیز ، برنامه ریزی و سیاست گذاری برای کاهش آلودگی های زیست محیطی توسط شورای شهر ضروری دانست.
عباس زارع بیان کرد: آلودگی هوای شهر کرج متاثر از ریزگردها و ترافیک است که امسال سهم ریز گردها کاهش یافته است.
وی گفت: کانون های محلی آلودگی هوا مانند نیروگاه منتظر قائم باید مدیریت شود و برنامه های اصولی در این بخش انجام داد.
زارع از ترافیک آزاد راه تهران - کرج - قزوین به عنوان یکی از عوامل و کانون های آلودگی هوا نام برد و اظهار داشت: موضوع کنترل آلودگی هوا و کاهش آن رابطه تنگاتنگی با نظام حمل و نقل عمومی دارد.
نایب رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر کرج بیان کرد: تا سرمایه گذاری اساسی در این بخش صورت نگیرد نمی توان به کاهش آلاینده ها امیدوار بود.
همچنین رحیم خستو عضو کمیسیون محیط زیست شورای شهر کرج با بیان اینکه اتوبوسرانی 4 درصد حمل و نقل این کلانشهر را برعهده دارد، گفت: این درحالی است که سهم اتوبوس ها در آلودگی هوا 38 درصد است.
وی بر شستشوی اتوبوس ها و تمیز نگه داشتن فضای داخلی و بیرونی آنها تاکید کرد.
اکنون 302 ایستگاه اتوبوس درکرج وجود دارد که افزون بر این کلانشهر به شهرهای تابعه استان خدمات ارائه می دهند.
پرویز اسکندری رئیس سازمان حمل و نقل و بارومسافر شهرداری کرج می گوید: حدود 500 دستگاه
اتوبوس دراختیار این سازمان قرار دارد و در سال های گذشته بخش عمده این ناوگان به علت فرسودگی از رده خارج شده است.
وی بیان داشت: بیشتر اتوبوس های موجود شهر کرج مربوط به بخش خصوصی بوده و بایستی این ناوگان به خودروهای جدید تجهیز شود.
اسکندری اظهار داشت: موضوع خرید اتوبوس های جدید در دستور کار شهرداری کرج قرار گرفته که انتظار می رود با تقویت این ناوگان ، بخش عمده مسافرت های درونی شهر و برون شهری را به سمت خطوط اتوبوسرانی هدایت کرد.
کلانشهر کرج حدود یک میلیون و 800 هزار نفر جمعیت دارد که طبق برخی آمارهای غیر رسمی میزان سفرهای شهری و برون شهری با اتوبوس های این کلانشهر به حدود 300 هزار سفر در روز کاهش یافته است.
طبق نظر کارشناسان ، ناوگان اتوبوسرانی کرج برای ارائه خدمات مناسب به شهروندان به 2 هزار دستگاه اتوبوس جدید نیاز دارد.
7410/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.