به گزارش ایرنا، دکتر علی اسحاقی در چهلمین نشست شورای مرکزی سازمان نظام دامپزشکی که عصر دوشنبه در موسسه رازی برگزار شد، ضمن معرفی، تشریح فعالیت ها، تولیدات و برنامه های این موسسه، افزود: تولیداتی که توسط موسسه رازی انجام می شود در هیچ مرکزی در کشور به این وسعت وجود ندارد اما متاسفانه توجه شایسته ای به این صنعت نمی شود.
وی با ابراز تاسف از اینکه تحلیل نادرستی از واکسن در کشور وجود دارد، اظهار داشت: واکسن سازی مانند سایر صنایع تولیدی در کشور نیست و به عنوان صنعتی استراتژیک مطرح بوده و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
رئیس موسسه رازی با تاکید بر اینکه نباید نگاه تجاری به صنعت واکسن سازی داشته باشیم، گفت: سلامتی جامعه که با واکسن برای کنترل و پیشگیری از بیماری ها، تامین می شود را نمی توان با دلار و هزینه های صرف شده اندازگیری کرد.
وی نیاز به علوم بین رشته ای و تکنیک های بالا در صنعت واکسن سازی را از موارد مهم عنوان کرد وافزود: تجهیزات با فناوری های نوین، مدیریت و تمرکز علمی بالا، پیچیدگی مقررات جهانی در تولید واکسن، عدم امکان جذب نخبگان، عدم حمایت های لازم و به موقع از موسسه، جایگاه تشکیلاتی و ضعف ارتباطات موسسه و مواردی از این دست را ازنکات مهم برای پیشرفت و توسعه موسسه و صنعت واکسن سازی در کشوراست که باید به آن توجه شود.
اسحاقی تاکید کرد: با توجه به تهدیدات بیولوژیک ناشی از تغییرات اکوسیستم و بیوتروریسم، فعالیت موسسه رازی در کشور از اهمیت و ضرورت بسیار بالایی برخوردار است.
وی با تاکید بر اینکه باید نگاه ویژه به جایگاه موسسه رازی و صنعت واکسن سازی در کشور داشته باشیم، ادامه داد: واکسن می تواند به عنوان زبان دیپلماسی قوی برای کشور باشد و فرهنگ وتوانایی علمی ایرانی را به سایر نقاط جهان منعکس کند.
رئیس موسسه رازی با تاکید بر لزوم بروزرسانی تجهیزات موسسه و تخصیص بودجه در این زمینه، گفت: برنامه استراتژیک با همکاری اساتید دانشگاه صنعتی شریف برای موسسه تدوین شده که افزایش سهم بازار جهانی واکسن های دام و طیور، افزایش سهم در آمدی از بخش های غیرتولیدی که همان فروش فناوری و تجاری سازی است و مواردی از این قبیل از اهداف این برنامه محسوب می شود.
وی با اشاره به اینکه سند تجاری سازی توسط وزیر جهاد کشاورزی به موسسه ابلاغ شده، افزود: موضوعی با عنوان خصوصی سازی در موسسه رازی مطرح نیست بلکه برون سپاری دانش فنی در این سند مورد توجه قرار گرفته و بر آن تاکید شده است.
اسحاقی در بخش دیگری از این نشست با تاکید بر ضرورت توجه به تولید واکسن فلج اطفال تزریقی در کشور، بیان کرد: این موضوع که واکسن فلج اطفال تزریقی به عنوان بحث جدی بیوتروریسم مطرح است، 3 سال پیش توسط موسسه رازی عنوان شد که متاسفانه امروز مورد توجه قرار گرفته و اگر به آن نپردازیم کشور با چالش جدی مواجه خواهد شد.
موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی از سال 1303 کار خود را کرج آغاز کرده و به عنوان قدیمی ترین مرکز تولید واکسن و سرم های درمانی در کشور فعالیت می کند.
6156/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.