به گزارش ایرنا، فرهاد مشیرغفاری روز شنبه در حاشیه بازدید معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی از آزمایشگاه خصوصی آنالیز شیر استان البرز، افزود: این مرکز، نخستین آزمایشگاه آنالیز شیر بوده که توسط بخش خصوص راه اندازی شده و با مدرن ترین تجهیزات، قابلیت سنجش 26 پارامتر ارزیابی ، مدیریتی و اقتصادی دام های شیری را دارد.
وی اظهار داشت: هم اکنون روزانه 7 هزار نمونه شیر دامداری ها تحت پوشش ثبت مشخصات و رکورد گیری شیر، توسط این آزمایشگاه آنالیز شده و تا پایان خرداد ماه 97 با استقرار دستگاه ها و تجهیزات جدید، قادر به آنالیز 15 هزار نمونه شیر در روز از انواع دام ها اعم از گاو، شتر، بز و گوسفند خواهد بود.
مشیرغفاری از جمله پارامترهای سنجش شده در این آزمایشگاه را شامل اندازه گیری درصد چربی، پروتئین، لاکتوز، کل مواد جامد، نقطه انجماد، سماتیک سل کانت (شمارش سلول های سماتیک)، نیتروژن اوره ای شیر، غلظت دتاهیدروکسی بوتیرات، وضعیت انرژی تیکتی گاوهای تازه زا، شاخص های مربوط به اسیدهای چرب اشباع و غیراشباع و....عنوان کرد.
وی اضافه کرد: در ثبت مشخصات ورکوردگیری دام های ثبت شده، یک نمونه از شیر یکی از دام های واحد مربوطه به این آزمایشگاه برای آنالیزفرستاده می شود که نتایج آن به دامداردر خصوص وضعیت شیر گله اش ارسال می شود.
بر اساس آخرین آمار ثبت شده، سالانه حدود 400 هزار تن شیر در 2 هزارو 600 واحد دامی شیری اعم از صنعتی وسنتی استان البرز تولید می شود.
استان البرز رتبه نهم تولید شیر در سطح کشور را دارد.
6156/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.