به گزارش ایرنا، این کاخ موزه در زمینی به گستردگی 111 هکتار با 2 و 500 متر زیربنا در سال‌های 47 - 1345 در مهرشهر کرج ساخته شد و سازهٔ اصلی و طرح آن به شکل یک سفره‌ماهی است که صدفی را در بر گرفته ‌است.
همه فضاهای معماری زیرسقفی با فرم حلزونی و با نورگیرهای گوناگون و به‌ شکل دانه‌های مروارید اجرا شده‌ است. در ضلع شمالی کاخ موزه و در محوطهٔ بیرونی دریاچه ای نیز به ‌شکل باله‌های سفره ‌ماهی طراحی و اجرا شده‌است.
این بنا دربردارنده فضاهای گوناگونی از جمله تالار طلایی، دفتر مخصوص، تالار پذیرایی، سالن سینما، سالن بیلیارد، استخر، آب‌نما، محل نگهداری پرندگان کمیاب، اتاق‌های خواب و غیره است.
یکی از مهمترین بخش‌های این کاخ موزه اتاق صدف است که دارای تزئینات مختلفی بوده و به خصوص نمای بیرونی آن که بصورت حلزونی شکل ساخته شده ‌است. در طراحی فضای بیرونی دریاچه کوچکی از سه طرف کاخ را احاطه کرده و به زیبایی آن افزوده ‌است.
اولین زخم های شکننده بر این کاخ موزه درسال 84 و با بارش برفی بود که منجر به تخریب سقف آن شد، پس از آن به دلیل رسیدگی نشدن به دیوارها و سایر فضاها، این بنای تاریخی به مرور زمان تخریب شد.
اکنون پس از چندین سال بارقه امید برای مرمت این بنا ایجاد شده، چون تصمیم مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری به ویژه در استان البرز بر آن است جدا از کشمکش‌های مالکیتی، برای مرمت این بنا آستین بالا بزنند.
معاون استاندار البرز و فرماندار ویژه کرج در بازدید از این بنا، گفت: در دنیای امروز مردم دنبال جاذبه های گردشگری و انسان ساز هستند.
سیروس شفقی افزود: دراستان البرز طبیعت زیبا از ظرفیت های خوب گردشگری به شمار می رود و آثار و ابنیه ای نظیر معماری بی نظیر کاخ موزه مروارید نیز می تواند مکمل آن باشد.
وی ادامه داد: فضای دلنشینی در این بنا برای حضور و جذب گردشگران وجود دارد که متاسفانه نه تنها این بنا حفظ نشده، بلکه تبلیغاتی نیز برای آن نشده است.
معاون استاندار البرز گفت: بخش گردشگری می تواند رونق اقتصادی را به همراه آورد، بنابراین برای توسعه گردشگری در استان البرز به ویژه کلانشهر کرج باید با حفظ بناهای تاریخی و فرهنگی زمینه این مهم را هرچه بیشتر فراهم کرد.
فرماندار کرج خاطرنشان کرد: تمام دستگاه های اجرایی در تحقق این هدف مکلف هستند و باید همراهی لازم را داشته باشند.
مدیر مجموعه فرهنگی و تاریخی کاخ موزه مروارید نیز دراین بازدید گفت: تفاوت بنا با سایر کاخ موزه ها در سبک معماری آن است که تمام دانشجویان معماری داخلی و خارجی مشتاق بهره گیری از آن هستند.
شهناز پناهی افزود: درسال 93 این بنای مخروبه تحویل میراث فرهنگی و گردشگری می شود و در مجموع 60میلیارد تومان برای بازسازی آن اعتبار نیاز است.
وی ادامه داد: بخشی از طرح های احیاء از جمله صرف هزینه چهار میلیارد تومانی برای زنده کردن دریاچه این کاخ انجام شده و این اثر در سال 81 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است.
پناهی گفت: با توجه به اینکه این اثر جذاب معماری در فهرست قرار گرفته در صورت ثبت مالکیت آن برای میراث فرهنگی می توان اقدامات موثرتری را دراین زمینه داشت.
وی خاطرنشان کرد: اعتبارات استانی جوابگوی بازسازی این بنا نیست و همه ارگان ها از جمله محیط زیست، منابع طبیعی و شهرداری باید همراهی لازم را داشته باشند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز نیز گفته بود اکنون 27 هکتار از مجموعه کاخ تاریخی مروارید مهرشهر کرج در اختیار این اداره کل قرار دارد و با اقدامات انجام شده، به زودی مالکیت قطعی این اثر تاریخی مشخص می شود.
حجت الاسلام فخرالدین صابری در حاشیه بازدید معاون رییس و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از مجموعه کاخ مروارید مهرشهر کرج افزود: بر اساس قول استاندار البرز و با مساعدت دستگاه قضایی به زودی اقدامات لازم برای قطعیت مالکیت کاخ مروارید به عمل می آید.
8029/1535
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.