داود نجفیان روز شنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت:می بایست طی 3 تا 4 سال آینده کسری آبخوان های البرز جبران شود.
وی ادامه داد: در صورت عدم تقویت آب های زیر زمینی و مثبت نشدن منحنی افت آب، جبران خسارت این منابع آبی البرز امکانپذیر نیست.
این مسئول با اشاره به اینکه بیشتر کشورها منابع آبی و طبیعی را برای آیندگان ذخیره می کنند، بیان داشت: مدیریت مردم در مصرف آب و کاهش مصارف کشاورزی لازمه پیشگیری از هدر روی آب است.
نجفیان افزود: اکنون 85 درصد آبخوان های کشور مصرف می شود که قرار است در برنامه ششم توسعه به 60 درصد کاهش یابد.
وی خاطرنشان کرد: در این بخش با کاهش و کمبودهای اساسی مواجه هستیم و مجبوریم در برنامه ششم توسعه 25 درصداز برداشت های آبخوان ها را کاهش دهیم و چاره ای جز کاهش مصرف و رعایت الگوهای مصرف نخواهیم داشت.
مدیر عامل آب منطقه ای البرز با بیان اینکه در بخش کشاورزی بعضی از محصولات نیاز به آب زیادی دارند، گفت: برای کاهش مصرف در بخش کشاورزی باید به شیوه های جدید آبیاری متوسل شد.
نجفیان ادامه داد: دولت در سال گذشته کارگروه سازگاری با کم آبی را تشکیل داد تا شرایطی پایداربه وجود آید و درپایان 5 ساله ششم 25 درصد برداشت از آبخوان ها کاهش یابد.
وی اظهارداشت:92 درصد آب مصرفی کشور در بخش کشاورزی و مابقی آن به سایر بخش ها اختصاص دارد.
مدیرعامل آب منطقه ای البرز کشاورزی سنتی را یکی از دلایل اصلی مصرف زیاد آب و افزایش بی رویه از آبخوان های البرز عنوان کرد واظهارداشت:در بسیاری از کشورها با اجرای کشاورزی صنعتی، افزون بر تنوع محصولات و عملکرد بالای تولید بر مشکل کم آبی غلبه شده است.
نجفیان خاطرنشان کرد:مصرف آب در کشاورزی صنعتی یک دهم کشاورزی سنتی است و برای اینکه در بخش کشاورزی و مصرف آب نیاز های کشور تحقق یابد، کشاورزی سنتی را باید کنار بگذاریم.
وی گفت: متوسط مصرف آب در بخش کشاورزی کشور 35 درصد و در البرز 42 درصد است.
وی افزود: درصورتی که بتوانیم حتی 15 درصد مصرف آب را در بخش کشاورزی کاهش دهیم در بخش صنعت با مشکل مواجه نخواهیم شد.
مدیر عامل آب منطقه ای البرز، یادآورشد: دولت مجبور است در بخش کشاورزی الگو های مصرف را تغییر دهد،چراکه در این بخش پتانسیل های زیادی وجود دارد.
نجفیان گفت: استفاده از آبیاری قطره ای مصرف آب را به یک سوم می رساند و می بایست در این زمینه فرهنگ سازی و اجبار صورت بگیرد.
این مسئول با اشاره به اینکه هزینه استفاده از آبخوان ها بسیار کم و دسترسی به آن ها آسان است، افزود: این امر سبب شده تا همچنان در کشور کشاورزی سنتی صورت بگیرد و کشاورزان رغبتی به سمت صنعتی شدن نداشته باشند.
وی اظهارداشت: کارگروه طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیر زمینی به تصویب شورای آب رسید و برای وزرات جهاد کشاورزی تکالیفی است که افزایش راندمان کشاورزی و تغییر الگوهای کشت را در پی دارد.
نجفیان خاطرنشان کرد: اکنون در استان البرز وابستگی به آب های زیرزمینی بیش از 70 درصد است و هر ساله یک متر مربع کاهش سطح آبی زیر زمینی داریم.
**298میلی متر بارش از ابتدای سال زراعی تا کنون در البرز
نجفیان گفت: از ابتدای مهر ماه سال گذشته تا کنون 298میلی متر بارش در البرز داشتیم که درمدت مشابه سال گذشته 404 میلی متر و متوسط بلند مدت 367 میلی متر است.
وی افزود: طی این مدت 26 و 2 دهم درصد کاهش بارندگی داشتیم و در بلند مدت نیز با کاهش 19 درصدی بارش مواجه هستیم.
وی بیان داشت: میزان ذخیره سد کرج 79 درصد است که نسبت به سال گذشته 15 درصد کاهش دارد و میزان ذخیره سد طالقان 71درصد است که نسبت به سال گذشته 26درصد کاهش یافته است.
7410/1535
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.