به گزارش ایرنا، محمد علی نجفی روز سه شنبه در یازدهمین کنفرانس دوسالانه اقتصاد کشاورزی ایران که با حضور معاون اول رییس جمهوری در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در کرج در حال برگزاری است، افزود: پیاده سازی زنجیره ارزش تولید محصولات و همه فعالیت هایی که بهره وری در واحد سطح را افزایش می دهد، از جمله تولید، فرآوری و تجاری سازی و صادرات گیاهان داروئی و کشت های ویژه گلخانه ای و حمایت از روش های نوین آبیاری، از مواردی است که در دستور کار استان قرار دارد و نیاز است که تقویت شود.
وی با اشاره به ظرفیت های استان البرز، اظهار داشت: این استان از سال های دور به عنوان قطب کشاورزی علمی ایران مطرح و به خصوص در حوزه محصولات باغی یکی از مراکز اصلی تولید و توزیع بذر و نهال اصلاح شده در سطح کشور است و استقرار قدیمی ترین مراکز علمی، آموزشی و پژوهشی حوزه کشاورزی از حدود 100 سال پیش در این استان حکایت از ظرفیت های اقلیمی، جغرافیایی، آب و خاک، نیروی انسانی و موقعیت ویژه این استان در حوزه کشاورزی دارد.
نجفی گفت: بهره وری بالاتر کار و محصول در بخش کشاورزی نسبت به متوسط کشوری، اقلیم مستعد کشاورزی، به کارگیری شیوه های علمی در تولید و نزدیکی به بازار بزرگ مصرف، رکوردهای قابل توجهی در میانگین عملکرد و تولید در کشور عاید تولید کنندگان استان کرده است.
وی ادامه داد: استقرار راه های ترانزیتی مهم کشور، وجود فرودگاه پیام در استان و دسترسی مناسب تولید کنندگان به این کریدور صادراتی میوه و تره بار و فرآورده های کشاورزی به اقصی نقاط دنیا فرصت مناسبی برای اقتصادی تر شدن فعالیت های کشاورزی منطقه را فراهم کرده است.
استاندار البرز افزود: با حل مشکل تعرفه سوخت هواپیماهای باری و تسریع در ساخت و تکمیل بزرگراه ها و آزادراه های موجود می توان از این ظرفیت به نحو مطلوب تری برای کشور در سال حمایت از کالای ایرانی بهره برداری کرد.
نجفی در ادامه بیان داشت: نزدیکی به تهران، قیمت بالای زمین در استان و تقاضای زیادی که برای تبدیل اراضی کشاورزی به سایر فعالیت های اقتصادی در البرز وجود دارد تهدیدی برای تبدیل اراضی کشاورزی استان است.
وی گفت: کمک به خروج کمتر آب از حوزه استان و تصفیه و استفاده مجدد از فاضلاب های موجود، کنترل و هدایت روان آب ها و برگرداندن فاضلاب های تصفیه شده استان تهران به البرز از این نگرانی ها تا حدودی خواهد کاست.
نجفی گفت: برای توسعه بهینه بخش کشاورزی در استان البرز به شدت به دنبال راهبرد کشاورزی دانش بنیان پیشرفته و پایدار هستیم که در سال های اخیر با راه اندازی بیش از 10 مرکز رشد و مرکز فناوری و حمایت از بیش از 100 شرکت فناور و دانش بنیان اقدامات موثری انجام شده که حاصل آن علاوه بر توسعه اشتغال، ورود فارغ التحصیلان بخش کشاورزی به فعالیت های تولیدی بخش کشاورزی و کمک گرفتن از ظرفیت استارتاپ ها بوده است.
استانداالبرز افزود: این استارتاپ ها می توانند با پیش فروش کردن محصولات کشاورزان نیاز به ظرفیت انبار داری و ظرفیت سردخانه ها را کاهش و ضایعات محصولات را نیز به حداقل برسانند.
یازدهمین کنفرانس دو سالانه اقتصاد کشاورزی ایران به مدت 2 روزدر پردیس کشاورزی و منابع طبیعی ایران مستقر در کرج برگزار می شود.
7414/1535
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.