گودرز نجفیان روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه بذر به عنوان یکی از نهاده های بسیار مهم در فرایند تولید بوده و به عنوان یک تکنولوژی به حساب می آید، افزود: یکی از دروازه های مقابله با خشکی، شوری آب و خاک و مشکلاتی که در اقلیم نهفته است همچون بیماری ها و آفات بذر، از طریق بذرهای اصلاح شده و استفاده از پتانسیل دانش ژنتیک و اصلاح نباتات برای مقابله با این چالش ها مقدور می باشد.
وی اظهار داشت: بذر یکی از نهاده های مهم بوده و در موسسه بذر تلاش می کنیم که در قالب ارقام اصلاح شده به رفع چالش های تولید کمک کنیم.
وی گفت: تلاش می کنیم بذرهایی اصلاح کنیم و به کشاورز بدهیم تا در شرایط سخت و مشکلاتی که همچون تنگناهای اقلیمی و آبی هست، بتوانند امنیت غذایی کشور را تضمین کنند و تولید کافی و پایدار داشته باشند.
نجفیان افزود: تا کنون ارقام گندمی را اصلاح کردیم و به کشاورزان دادیم که بایک یا دو آب کمتر می توانند محصول معقول و منطقی و خوبی به طورمتوسط 6-5 تن در هکتار برای کشاورز تضمین کرده و برداشت کنند، یعنی استفاده از پتانسیل ژنتیک و نهاده بذر برای مقابله با اقلیم و کم آبی و قدم زدن و حرکت در راستای امنیت غذایی کشور میسر می شود.
**تجارت جهانی بذر، یکی از تجارت های بزرگ جهان
رئیس موسسه تحقیقاتی اصلاح، تهیه و تولید نهال و بذر کشور بیان داشت: در اشل کلان و در دنیا، تجارت جهانی بذر یکی از تجارت های خیلی سود آور و مهم در دنیا بوده به طوریکه در حدود 50 میلیارد دلار در سال سودآوری برای این شرکت ها دارد.
وی گفت: گوناگونی و تناوبی که خداوند به صورت خیره کننده در ذات محصولات مختلف گذاشته می تواند به بشر کمک کند تا از این پتانسیل استفاده کند تا بتواند مشکلاتش را در تامین غذا حل کند و در شرایط متفاوت آب وهوایی در جاییکه آفات و بیماری های مختلف وجود دارد با تولید ارقام اصلاح شده زودرس متحمل به کم آبی و شوری ومقاوم به بیماری ها و آفات بتواند کشاورزی اش را حفظ کند.
نجفیان با بیان اینکه بذر یکی از نهاده های مهم و مطرح حتی در اقتصاد کشاورزی کشور به شمار می رود، افزود: کشاورزی هم در اقتصاد کلان همانطور که در دنیا نقش دارد در کشور ما نیز نقشی اساسی دارد زیرا کشاورزی بستر زندگی و حیات است و اگر کشاورزی چراغش خاموش شود زندگی معنا نخواهد داشت .
وی اظهارداشت: تولیدات کشاورزی هم باعث اشتغال شده وهم نقش اساسی در تامین امنیت غذایی کشور که قطعا به عهده بخش کشاورزی است و به همان نسبت هم نقش اساسی در اقتصاد کشور دارد و همانطور که دولتمردان اعلام کرده اند در سال های اخیر نقش بخش کشاورزی یکی از بخش هایی بوده که رشد مثبت داشته است.
رئیس موسسه تحقیقاتی اصلاح،تهیه و تولید نهال و بذر کشور با اشاره به اینکه این اقدامات اساسی به منظور کاهش تراز منفی مالی کشور برداشت شده، گفت: نتیجه این اقدامات دستاوردهای خوبی به همراه داشته علیرغم اینکه ما با بحران های کم آبی و تنگناهای اقلیمی هم مواجه بوده ایم.
وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی برنامه هایی به عنوان طرح های خود اتکایی اعلام کرده که 8-7 طرح خود اتکایی فقط در محصولات زراعی داریم علاوه بر اینکه در بحث انرژی، پروتئین گوشت، مرغ، شیر، تخم مرغ و... برنامه های خوبی دارند که همه از بطن کشاورزی برمی آید که به اقتصاد کشور کمک می کند.
نجفیان ادامه داد: در حال حاضر تلاش می کنیم در حوزه محصولات زراعی سالانه حداقل 15 رقم بذر جدید به کشاورزان معرفی کنیم که در محصولات مختلف مثل گندم، جو، کلزا، گلرنگ، سورگوم، ذرت، حبوبات، لوبیاهای مختلف، سبزی و صیفی، سیب زمینی، پیاز و... انجام می شود.
وی با بیان اینکه کار برای معرفی هر رقم بذر جدید بین 8 تا 14 سال زمان می برد، گفت: تولید این بذور علیرغم اینکه در بعضی از محصولات وابستگی کمی به خارج از کشور داریم، برای رسیدن به خودکفایی در تولید تمام بذور انجام می شود.
این محقق بیان داشت: بسیاری از کشورهای توانمند که قادر به تولید تمام بذور مصرفی خود هستند ولی از تلاش می کنند با واردات از بذر دیگر شرکت های دنیا نیز استفاده کنند.
وی افزود: در کشور با دیدگاه استفاده از تکنولوژی ها و بذرهایی که در جاهای دیگر دنیا اصلاح شده به طور مثال در ارقام هیبرید کلزا که در کشورهای اروپایی سرمایه گذاری خوبی روی آن انجام شده است کشور ما تلاش بر واردات مقداری از آن دارد.
رئیس موسسه اصلاح بذر با بیان اینکه توانمندی خیلی خوبی بر روی تولید بذر کلزا در روی ارقام آزاد گرده افشان داشته ایم، ادامه داد: در بذرسبزی و صیفی واردات بذر داریم که تلاش می کنیم بذرهیبرید گوجه فرنگی را با مشارکت بعضی از شرکت ها کارهای مشترکی را برای تولید شروع کنیم.
وی تاکید کرد که در محصولات اساسی تمام بذرهای مورد نیاز همچون گندم و جو تولید داخلی بوده و بذور حبوبات و ذرت نیز 80 درصدش و سورگوم نیز به صورت 100 درصدی درداخل تولید می شود.
نجفیان با بیان اینکه بذر دانه های روغنی مثل آفتابگردان، گلرنگ وکنجد نیز درداخل تولید می شود، گفت: مقداری واردات در بعضی از محصولات به جهت رونق بازار و رقابت توسط بعضی از شرکت ها انجام می شود.
**ایجاد زنجیره تولید محصولات باغی و ارزش افزوده بالا
وی با اشاره به اینکه کشور ما در بعضی از محصولات کشاورزی اعم از زراعی- باغی و دامی صادرات دارد، گفت: در تولید محصولات باغی اضافه تولید زیادی داریم که اگر زنجیره آن شکل بگیرد به ارتقای محصولات کشاورزی و همچنین ارزش افزوده زیادی برای کشور می انجامد.
وی همچنین با اشاره به تولید گیاهان دارویی در مراتع کشور به صورت وحشی، افزود: کشور ایران کشوری خشک بوده و گیاهان دارویی در مناطق خشک و با آب سبز (آب باران) رشد می کند که اگر روی این محصولات سرمایه گذاری شده و آن را به زراعت تبدیل کنیم سودآوری بالایی در صادارت دارد.
وی تولید بسیاری از این گیاهان را به صورت خودرو و وحشی دانست و اظهار داشت: اگر این محصولات در زراعت تولید شوند و به کشورهای مختلف به صورت فراوری شده و نه به صورت بذر صادر شوند، با استقبال زیادی روبرو خواهد شد.
وی تصریح کرد: به همین منظور وزارت جهاد کشاورزی دفتر گیاهان دارویی را در این وزارتخانه راه اندازی کرده و اتحادیه گیاهان دارویی نیز در معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری فعالیت می کند.
نجفیان به برنامه کاری در سال جاری اشاره کرد و گفت: این موسسه در حوزه های مختلف بر روی بیش از 30 محصول زراعی کار پژوهشی انجام می دهد که می توان به بخش غلات، بخش دانه های روغنی، بخش ذرت، علوفه، بخش حبوبات و سبزی های زراعی اشاره کرد.
وی با بیان اینکه سال گذشته 15 رقم بذر جدید به کشاورزان معرفی کردیم که با ارزش بالایی همراه بود، افزود: در سال جاری نیز تلاش می کنیم 15 رقم جدید دیگر را معرفی کنیم.
این محقق یکی دیگر از فعالیت های این موسسه را کمک به پایداری تولید در بحث به زراعی و انتقال فناوری و تکنولوژی به منظور مدیریت بهینه مزرعه دانست و اظهار داشت: برای مدیریت بهینه مزارع لازم است در مزارع کشاورزان فعال باشیم و در این مزارع پایلوت انتقال یافته ها را به کمک ترویج داشته باشیم که در استان های مختلف برای توسعه کلزا و برای ترویج تکنولوژی های جدید و پکیج های مدیریتی مناسب برای تولید بیشتر و بهره ور گندم و همچنین زراعت های آبی تلاش می کنیم.
وی اضافه کرد: هسته های اولیه بذر محصولات مختلف را هر ساله حدود 3-2 هزار تن تولید می کنیم که قدم اول تولید بذر در کشور است که در نهایت به تولید حدود 700 هزار تن بذر گواهی شده محصولات می انجامد و به کشاورزان ارایه می شود.
موسسه تحقیقاتی اصلاح، تهیه و تولید نهال و بذر از آبان ماه سال 1338 فعالیت خود را در کرج آغاز کرده است.
در این موسسه بخش های مختلف تحقیقات دانه های روغنی، ذرت و گیاهان علوفه ای، بخش تحقیقات ژنتیک و بانک ژن ملی گیاهی ایران، بخش تحقیقات سبزی، صیفی و حبوبات آبی و همچنین بخش تحقیقات غلات فعالیت می کنند.
6156/1535
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.