دکتر علی اصغر شریفی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از علل اصلی خطر بروز بیماری های طیور به خصوص آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، تراکم بیش از حد پرنده در وسعت سرزمینی استان البرز است.
وی ادامه داد : تراکم بالای مرغداری ها در منطقه ای مثل ماهدشت کرج که 30 برابر حد مجاز است سبب شده تا خطر شیوع این بیماری در بین مرغداری ها بیشتر شود.
شریفی با بیان اینکه در بسیاری از مناطق استان البرز پرورش طیور داریم،اظهار داشت: این استان دارای مراکز زیادی در پرورش قارچ، نهاده ها، کمپوست، محصولات کشاورزی و صیفی کاری است که تمام آن ها از کود مرغی استفاده می کنند.
وی گفت: نزدیکی این مراکز به هم و استفاده از کود مرغی شرایطی را برای شیوع بعضی از بیماری ها همچون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مهیا می سازد.
مدیرکل دامپزشکی البرز اظهار داشت: همچنین تعدادی از مرغداری های استان نیز از حدود 40 تا 50 سال
پیش تاسیس شده اند که ساختارآنها به روز و جدید نیست و نیاز به روزآمدی دارند.
شریفی افزود: به علت خطر شیوع بیماری فوق حاد پرندگان ، اوایل امسال با شدت بیشتری مراقبت ها را درجوجه ریزی و پرورش مرغ تخم گذار انجام دادیم به طوریکه سازمان دامپزشکی اعلام کرد که برنامه واکسیناسیون طیور تخم گذار استان البرز را به عنوان پایلوت کشوری اجرا می کند.
وی گفت: پیش بینی می شود با اجرای طرح مراقبت ویژه، میزان درگیری طیور امسال با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان کمتر شود.
شریفی اظهار داشت: فروردین ماه امسال یک کانون آلوده به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در اشتهارد شناسایی شد که حدود 38 هزار قطعه مرغ تخمگذار در آن معدوم سازی شد.
مدیرکل دامپزشکی استان البرز یکی از برنامه های جدی در سال جاری را تشدید مراقبت های فعال از واحدهای پرورشی طیور عنوان کرد و گفت: برای انجام این اقدام در مراکز پرورش صنعتی و سنتی 17 میلیارد ریال اعتبار درخواست شده که از استانداری می خواهیم تا هر چه زودتر این اعتبار را تخصیص دهد.
وی افزود: با توجه به اینکه ظرفیت مرغ تخمگذار در سطح استان بین 5 تا 7 میلیون قطعه است اقدام پیشگیرانه برای شیوع بیماری در این مرغداری ها انجام می شود.

***اجرای طرح جمع آوری پرنده فروش های دوره گرد
شریفی یکی از اقدامات برای جلوگیری از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد را جمع آوری پرنده فروش های دوره گرد و مکان های عرضه ی غیرمجاز پرندگان زینتی عنوان کرد و افزود: این طرح در شهرستان ها به خصوص شهرستان هایی که در صنعت طیور کلیدی هستند به طور جدی با همکاری شهرداری ها پیگیری می شود.
وی تاکید کرد که صاحبان تمام مراکز پرورش طیور غیر مجاز به مراکز قضایی معرفی می شوند و تاکنون
با صاحبان 4 مرکز غیرمجاز در استان برخورد قانونی شده است.
استان البرز حدود 417 واحد مرغداری صنعتی دارد که 296 واحد آن ها فعال هستند.
6156/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.