توان و ظرفیت جوانان این سرزمین در شرایطی که کشور به نیروی فکر و اندیشه و انگیزه و نشاط جوانی بیش از هر زمان دیگری نیاز دارد، در صورتی که بروز و ظهور یابد، می توان تحولات چشمگیری ایجاد کند که نتیجه آن سرافرازی بیش از پیش ایران اسلامی خواهد بود.
امروز شاهد پیشرفت های بسیاری در حوزه های مختلف به ویژه در بخش دانش و فناوری به مدد به کارگیری نیروهای جوان و باانگیزه هستیم و تداوم این مسیر در گرو حمایت مضاعف از جوانان و تقویت روحیه خودباوری در این قشر تحول آفرین است.
همانطور که بارها مسئولان کشور به ویژه رهبر معظم انقلاب تاکید کرده اند، نسل جوان پیشرو حرکت پرشتاب ایران است زیرا این نسل بی تفاوتی و کم اهمیت جلوه دادن موضوعات اساسی کشور را جایز نمی داند و نتیجه این نوع تفکر نیز پیشرفت و توسعه مبتنی بر نیروهای داخلی و رشد پایدار در همه حوزه ها است.
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در این باره تاکید می کنند که روح جوان، آن روح پر تپشی است که در سختی ها، به داد کشور و ملت رسید و آنها را نجات داده است.
این ظرفیت بالا در نیروی جوان کشور مورد طمع دشمنان نیز قرار گرفته و تلاش می کنند
که این استعداد عظیم را به سمت بی تفاوتی سوق دهند تا قدرت مستمر جمهوری اسلامی ایران و این سرمایه های ماندگار در خدمت پیشرفت و تعالی کشور قرار نگیرند.
در فعالیت های صلح آمیز هسته ای و پیشرفت هایی که در این صنعت پیچیده و پرکاربرد به مدد نیروی جوان رخ داد نیز به خوبی شاهد بودیم که همین دست بزن نظام و قدرت درون زای بزرگ مورد هدف قرار گرفت.
رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در این باره گفتند: جوانان عزیز! دشمن روی شما سرمایه‌گذاریهای زیادی می‌کند؛ حواستان جمع باشد. عده‌یی را به بی‌تفاوتی می‌کشاند و عده‌یی را دلسرد و مأیوس می‌کند. یأس، بزرگترین آفت جوان است. جوانها بدانند که متأسفانه یأس به روح جوان زودتر راه پیدا می‌کند؛ همچنان که امید این‌گونه است. در مقابل یأسی که دشمن می‌خواهد به جوانها تلقین و تزریق کند، خودتان را مصونیت بدهید.
امروز بسیاری از کشورهای منطقه و جهان از نیروی عظیم جوان، خلاق، پرانگیزه و باهوش و استعداد بهره کمی دارند و مجبور هستند از استعدادهای امثال جوانان ایرانی استفاده کنند. باید هوشیار باشیم تا این سرمایه ماندگار و عظیم و سرمایه های اندیشه ای و توانمندی های علمی آنان فقط در اختیار ملت بزرگ ایران باشد.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران نیز با اشاره به ظرفیت موجود در نیروی جوان، تاکید کرد که دهه ‌‏های آینده در اختیار جوانان است.
رییس جمهوری اردیبهشت ماه سال 96 در دستوری به جمشید انصاری رییس سازمان اداری و استخدامی کشور، از وی خواست اقدامات لازم برای احیاء مجدد سازمان ملی جوانان کشور صورت پذیرد.
در نامه رییس جمهور آمده بود: به منظور تمرکز بیشتر بر مسایل جوانان و با توجه به بررسی‌های انجام شده و ارزیابی عملکرد در ادوار مختلف، لازم است سازمان ملی جوانان کشور با مأموریت رسیدگی به امور جوانان و کمک به شکوفایی استعداد آنان در حوزه‌های مختلف و هماهنگ ‌سازی اقدامات دستگاه‌های مسئول در حوزه جوانان، احیاء شود.
آینده اقتصاد ایران در فعالیت های دانش بنیان است و تلاش برای توسعه اقتصادی مبتنی بر دانش نیز مختص نسل جوان با انگیزه کشور است و حمایت هر چه بیشتر از این قشر می تواند ضامن استمرار توسعه ایران و آینده ای درخشان تر برای کشور باشد.
اسحاق جهانگیری فروردین ماه سال جاری در نشست کارآفرینان، منتخبان استارت آپ ها و واحدهای دانش بنیان در پارک فناوری پردیس، گفت: واقعیت این است که اقتصاد ایران نفتی است و از یکصد سال گذشته که نفت کشف شد منبع مهم درآمدی کشور قرار گرفت.
وی افزود: در مواقعی که قیمت نفت افزایش می یافت برای دولتمردان دغدغه نبود که کشور را چگونه مدیریت کنند، این منبع درآمدی (نفت) نه تنها نیازها را برآورده می کرد، بلکه ضعف های اداره کشور را نیز پوشش می داد.
وی افزود: اگر به اجبار در شرایط قبل هم قرار داشته باشیم و به اجبار به سمتی برویم که اتکاء کشور به نفت کم شود، به همین خاطر است که رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری به دفعات بر گسست از وابستگی به نفت تاکید دارند.
وی ادامه داد: برخی رقبا (کشورها) توهم برداشته اند وادعا دارند و شاخ و شانه می کشند، ما جزء دو سه کشور منطقه از نظر جمعیت و ذخائر نفتی هستیم، بنابراین کشوری با داشتن چنین موقعیت در منطقه نمی تواند اقتصاد قدرتمندی نداشته باشد.
وی تصریح کرد: امروز آن چه فرصت و سرمایه ایران است جوانان تحصیلکرده هستند و همان طور که در آمارها گفته شد کشور دارای رتبه چهارم از نظر فارغ التحصیلان در دنیا است.
معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد: جوانان تحصیلکرده دانشگاه ها مجموعه ای هستند که می توانند بخش زیادی از مشکلات کشور را حل کنند و این که در سال های اخیر گفته شد اقتصاد ایران می تواند متکی بر مغز و جوانان باشد، بی دلیل نیست.
جهانگیری افزود: شرکت های دانش بنیان باید به صنعت رقابتی جدی تبدیل شوند و فرآوری به روز شوند، متاسفانه امروز بنگاه های بزرگ ما نه از لحاظ ماشین آلات ، ترکیب نیروی انسانی و نه از نظر ساختار مالی ، ساختارهای به روزی نیستند و از این قبیل کارخانه بعید است محصول رقابتی با کشورهای خارجی، تولید کند.
1535
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.