مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان البرز از سن گندم به عنوان مهمترین آفت مزارع گندم و جو یاد کرد و کنترل این آفت را دارای اهمیت اقتصادی زیادی دانست.

به گزارش ایلنا، مرتضی امید بخش، گفت: سن گندم مهمترین آفت در مزارع گندم و جو در بیشتر نقاط کشور از جمله استان البرز است. این آفت جدی گندم به صورت کمی (خسارت به ساقه و خشک کردن جوانه مرکزی و خشک کردن سنبله ها) و هم بصورت کیفی (خسارت مستقیم به دانه های گندم ) خسارت وارد می کند که کنترل این آفت دارای اهمیت اقتصادی زیادی است.​ 

این مقام مسئول افزود: حد قابل تحمل سن زدگی دانه‌های غلات 2 درصد بوده و محصولی که بیشتر از این میزان دانه سن زده داشته باشد، فاقد کیفیت نانوایی بوده و مراکز خرید گندم از این مقدار بیشتر سن زدگی را خریداری نمی کنند. 

وی با اشاره به اینکه گندم از محصولات اساسی و استراتژیک کشور بوده و خودکفایی در این محصول در تامین امنیت غذایی خانواده های ایرانی نقش بسیار مهمی دارد، تصریح کرد: مدیریت حفظ نباتات استان البرز با فعال کردن شبکه های مراقبت بخش دولتی و خصوصی و پایش مداوم این آفت، به دنبال تولید محصول گندم کمی و کیفی با درصد پایین سن زدگی است.

امید بخش اظهار داشت: با توجه به اهمیت این موضوع، ستاد سن غلات استان با مسئولیت مستقیم ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان از اسفند ماه تشکیل و با انجام عملیات کنترل به موقع، این آفت را پایش می‌کند.

وی اضافه کرد: در سال زراعی جاری حدود 15 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت غلات (گندم و جو) می رود که تا کنون در سطح 2 هزار و 680 هکتار از مزارع گندم و جو شهرستان های نظرآباد، ساوجبلاغ، اشتهارد و فردیس که به نرم مبارزه رسیده اند علیه سن غلات سمپاشی شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.