به گزارش ایرنا، جهانگیر شاهمرادی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران، افزود: عمده کالاهای صادر شده شامل مواد پلاستیکی، پوشاک، مواد غذایی، مصالح ساختمانی، دارو و مواد شیمیایی و پتروشیمی بوده است.
وی اضافه کرد: این کالاها عمدتا به عراق، افغانستان، عمان و کشورهای حاشیه خزر صادر شده اند.
شاهمرادی با بیان اینکه رقم صادرات در سال گذشته از استان بیش از این است، خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات در البرز این است که کالا در استان تولید می شود اما صادرات از طریق دیگر استان های کشور انجام می شود و این موجب می شود تا صادرات به نام آن استان ها ثبت شود.
وی ادامه داد: به همین منظور در حال ایجاد بانک اطلاعاتی هستیم تا بتوان رقم واقعی صادرات محصولات تولیدی از استان را رصد و منظور کنیم.
شاهمرادی گفت: با هدف توسعه صادرات از استان، یکی از اقداماتی که در دستور کار شرکت شهرک های صنعتی قرار گرفته این است که گمرک در شهرک های صنعتی ایجاد تا روند ترخیص و صادرات کالاها سهولت یابند و صادرات به نام استان البرز ثبت شود.
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی البرز در ادامه با اشاره به راه اندازی صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک و متوسط با هدف حمایت از این واحدها خاطر نشان کرد: با راه اندازی این صندوق، در صورتی که یک واحد قصد گرفتن وام را داشته باشد 70 درصد وام توسط ما تضمین و مابقی 30 درصد را تولید کننده با تامین وثیقه تضمین می کند.
شاهمرادی گفت: بیش از 90 درصد صنایع در استان البرز، واحدهای کوچک و متوسط هستند اما این واحدها حجم کوچکی از صادرات را تشکیل می دهند، که برای توسعه صادرات واحدهای صنعتی متوسط و کوچک نیاز است تا حمایت هایی از سوی دولت انجام تا بتوانند بازارهای خارجی پیدا کنند.
وی ایجاد کنسرسیوم یا خوشه های صادراتی ا از دیگر اقدامات صورت گرفته در شرکت شهرک های صنعتی عنوان و اظهار داشت: با ایجاد کنسرسیوم در قالب کار تیمی، مشکلات تولید کنندگان و صنایع کل کشور بررسی و نسبت به حل آنها اقدام می شود.
شاهمرادی گفت: یک پروژه نیز در سازمان صنایع کوچک به نام پروژه پیمانکاران فرعی در زمینه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی راه اندازی که البرز به عنوان استان معین در سطح کشور برای اجرای این پروژه انتخاب که در آن واحدهای تولید کننده، تجهیزات و توانمندی های آنها در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی بررسی و به عنوان یک کنسرسیوم جمع آوری و نسبت به پیدا کردن بازار برای آنها اقدام می گردد.
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی البرز در ادامه معرفی و پذیرش واحدهای صنعتی در فرابورس را از دیگر اقدامات این شرکت عنوان و بیان داشت: با این طرح، واحدهای متوسط و کوچک نیز می توانند وارد بورس شده و مشکلات مالی آنها به این طریق برطرف می شود.
شاهمرادی راه اندازی 2 واحد صنعتی با سرمایه گذاری خارجی به مبلغ 16 میلیون دلار در حوزه مواد غذایی را از دیگر اقدامات شرکت شهرک های صنعتی البرز در سال گذشته عنوان و ادامه داد: با اقدامات و حمایت های صورت گرفته 29 واحد غیر فعال توانسته اند مجددا راه اندازی شوند.
7414/1535
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.