سیره، سنت، زندگی، اعمال فردی و مرام علی (ع) درس هایی برای بشریت در همه اعصار دارد و در طول تاریخ همواره ظلم ها و ستمگری ها ناشی از فاصله گرفتن از این مسیر بوده و به همان میزان راه دستیابی جهان به آرامش تاسی به اندیشه و آرمان علوی و حیدری زیستن است.
کرامت و زندگی کریمانه هدیه خداوند به جامعه بشری است که ارج نهادن به آن انسان ها را به کمال نزدیک می سازد و در سخن و سیره امام علی (ع) همواره بر کرامت انسان ها تاکید شده است.
از منظر امام علی (ع)، انسان موجودی آزاده است که در بند و ظلم دیگران نمی گنجد و هیچ گونه ذلتی را نمی پذیرد و اینگونه رفتار کردن سزاوار انسان نیست، امیر مومنان (ع) نیز در این باره فرموده اند که بردۀ هیچ کس مباش، زیرا خداوند تو را آزاد آفریده است.
اصل اساسی در نامه امام علی (ع) به مالک اشتر نیز توصیه به حفظ کرامت انسان ها است و تاکید می فرمایند که قلب خود را سرشار از رحمت و محبت نسبت به مردم ساز و همچون حیوان درنده نسبت به آنان مباش، زیرا آنان یا برادران دینی تو هستند و یا انسان­هایی همچون تو.
امام علیه السلام ظلم به انسان ها فارغ از اینکه مسلمان و یا غیرمسلمان هستند را ناپسند می پندارند و بر کرامت انسان از هر دین، نژاد و قوم و قبیله ای تاکید دارند.
امام علی (ع) انسان ها را به مقابله با ظلم و نپذیرفتن ظلم توصیه کرده اند و می فرمایند ای گروه مومنان، هر کس ستم یا کار زشتی ببیند که مردم را به سوی آن می خوانند و به قلبش آن را انکار کند، سلامت را اختیار کرده است. اگر در واقع بیشتر از آن قدرت نداشته باشد گناهی متوجّه او نیست و آن کس که با زبان و بیان به مبارزه برخیزد، پاداش الهی خواهد داشت و آن کس که با شمشیر به سرنگونی سُلطه ظالمان برخیزد به راه راست هدایت یافته و نور یقین در قلب او تابیده است.
توحید و خداپرستی، دوری از ظلم به دیگران، عدالت در قبال همه انسان ها هر چند که هم کیش تو نباشند، دوستی انسان ها، زیربار ظلم نرفتن، عدالت پیشگی و... آموزه هایی از امام علی (ع) است که جهان امروز آنها را به فراموشی سپرده و انسان ها ستم دیده بیش از هر زمان دیگر طالب مرام ابن ابیطالب هستند.
بزرگترین دغدغه فرزند کعبه پس از توحید و خداپرستی محبت انسان ها به یکدیگر و آلام دردهای جامعه بشری و نوع دوستی است که این روزها گمشده بزرگ جامعه بشری است و چاره همه دردها نیز بازگشت به سیره و راه امیرالمومنین (ع) است.
رسول خدا (ص) نیز در شان امیرالمومنین (ع) فرموده اند: ای ابوالحسن، مثل تو در میان امتم مثل قُل هُوَ اللهُ اَحَد است، هر کس آن را یک بار بخواند در حقیقت ثلث قرآن را خوانده، و هر کس آن را دوبار بخواند در حقیقت دو ثلث قرآن را خوانده، و هر کس آن را سه بار بخواند در حقیقت قرآن را ختم کرده است. پس هر کس تو را به زبان دوست بدارد دو ثلث ایمان برای او کامل شده، و هر کس تو را به زبان و دل دوست بدارد و تو را به دست خویش یاری کند ایمانش کامل شده است.
1535
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.