به گزارش ایرنا، گسترش این ابتکار خداپسندانه در آستانه سال نو موجب شده که با این کار خیر به شیوه ای که آبروی فرد نیازمند حفظ شود، خیران برای فقرا نان تهیه کنند.
در تعدادی از نانوایی های استان البرز همانند بسیاری از شهرهای ایران، دیوار مهربانی نان راه اندازی شده تا افراد خیر با نگاهی خداپسندانه در این کار خیر مشارکت کنند و نان سفره افراد نیازمند به ویژه زنان سرپرست خانوار که در مناطق محروم و حاشیه ای البرز سکونت دارند تامین شود.
در ایران اسلامی افراد خیر نیک اندیشی وجود دارد که با هر توان مالی اقدام به کارهای خداپسندانه به خصوص در حمایت از افراد نیازمند جامعه می کنند.
در طرح دیوار مهربانی نان نیز افراد زیادی نسبت به خرید و نصب رسید می کنند که با انجام این کار خیر به مردم یادآوری می کنند در این حرکت معنوی مشارکت کنند تا شب کودکی گرسنه سر بر بالین نگذارد و اشک در چشمان مادری که سرپرست خانوار می باشد، حلقه نزند.
دیوار مهربانی نان در برخی از نانوایی های البرز راه اندازی شده اما از آنجایی که هنوز افراد زیادی از این اقدام اطلاع ندارند، امید است شهروندانی که در جریان این اقدام خداپسندانه قرار می گیرند نسبت به هدایت افراد نیازمند به این نانوایی ها اقدام کنند.
این طرح ایجاد روحیه همیاری و مشارکت در بین مردم برای درک نیازمندان و ابراز همدردی با افراد نیازمند را در جامعه در پی دارد زیرا این حرکت معنوی از حس نوع دوستی و عشق سر چشمه می گیرد گه از هر نظر قابل ستایش است.
مهربانی از هر نوعی که باشد مورد پسند مردم است چرا که در فرهنگ غنی ایرانی - اسلامی، مردم علاقه‌مند که بتوانند داشته‌های خود را با همنوعان خود قسمت کنند.
بی‌تردید حتی فکر کردن به این موضوع آن هم حتی برای لحظه‌ای که در سفره ای حتی نان برای سیر کردن کودکان وجود نداشته باشد دردناک است به همین دلیل با گسترش دامنه دیوار مهربانی با طعم نان می توان بستر پاسخگویی به دغدغه تامین نان را در زندگی بسیاری از افراد نیازمند جامعه فراهم آورد.
این طرح در نوع خود ارزشمند است زیرا می توانیم کمک کنیم تا مردم نیازمند خرید نان در مضیقه نباشند و با کمک دیگران بتوانند دست‌کم محتاج نان شب خود نباشند.
نان جز اقلام و کالاهای ضروری زندگی ایرانی است است که وقتی می بینیم فردی برای تهیه آن با مشکل روبرو می شود باید بدانیم که نیازمند واقعی است.
در استان البرز برخی از نانوایی ها خوش ذوق و مهربان، توانسته اند با طراحی دیوارهای مهربانی در نانوایی هایشان اقدام به جذب مشارکت مردم در تامین نان شب افراد نیازمند در قالب اهدایی نان کنند تا نان رایگان در اختیار نیازمندان قرار گیرد.
نان قوت غالب مردم است که هر فردی در سه وعده غذایی از آن استفاده می کند.
افرادی که قصد نیت خیر دارند در زمان خرید نان پول بیشتری می‌دهند که به میزان آن رسید مهربانی در دیوار مهربانی نان درنظر گرفته شده در نانوایی ها نصب می شود است و فردی که نیازمند است با برداشت رسید می تواند تعداد نانی را که نیاز دارد تهیه کند.
این دیوار مهربانی باعث می شود که فردی در شهر گرسنه نماند.
همه ما می‌توانیم در این طرح خداپسندانه شریک باشیم و خوشحال باشیم با کمک همدیگر می‌توانیم نان‌های داغ را برای سفره‌های نیازمندان نیز به ارمغان آوریم که دست‌کم دیگر بی نان نباشند.
این کار در نوع خود ارزشمند است زیرا می توان با گام های کوچک دل مردم را شاد کرد.
امام جمعه کمالشهر کرج در این زمینه گفت: در قرآن با دو واژه سبقت و سرعت از مردم خواسته شده است تا در کار‌های نیک و پسندیده مشارکت فعال و سازنده داشته باشند.
حجت الاسلام علی اکبر وثوقی اظهار کرد: سبقت در لغت به معنای پیشی گرفتن در راه، کار، فکر و علم و سرعت عبارت است از شتاب داشتن در این راه است.
وی از سبقت در کار خیر و سرعت داشتن در آن را از صفات پسندیده برشمرد و اظهار کرد: اما عجله در کار‌ها چکار خوب باشد و چه بد، از صفات نکوهیده و ناپسند است.
وی بیان داشت :کسانی که برای رسیدن به قرب خداوند لحظه شماری می‌کنند، ایمان به روز واپسین دارند ،معتقدند که بازگشت همه به سوی خداست و کسانی که لحظه‌های غفلت و کوتاهی برای جلب رضایت معبود را جایز نمی‌شمارند و آن را عقب ماندن از غافله‌ی مشتاقان معبود می‌دانند، همواره خواهان پیش‌گام بودن در راه انجام کارهای خیر حتی با یک عدد قرص نان با عنوان مهربانی با طعم نان می باشند.
وی با اشاره به اینکه فرشتگان، پیامبران و بندگان صالح خدا در قرآن به این ویژگی ستوده شده‌اند، خاطر نشان کرد: پس در نیکی‌ها بر یکدیگر سبقت جوییم زیرا بازگشت همه ما به سوی خداست .
وی گفت: سفارش قرآن به ایمان‌آورندگان این است که به‌ جای بحث و گفتگو در مورد چیز‌هایی که ثمرات چندانی دربر ندارد، توجه خود را معطوف به کار‌های خوب کنند و سعی کنند که در آن کار‌ها از یکدیگر سبقت گیرند.
امام جمعه کمالشهر با بیان اینکه در اسلام نیز مشارکت اجتماعی اهمیت بسزا یی دارد، یادآور شد: اسلام در ضرورت مشارکت اجتماعی توصیه‌ها و راهکارهای بسیاری ارائه و بر آن تاکید داشته است.
وثوقی اظهار کرد: اسلام مشارکت انسان‌ها را ضامن بقای اجتماعی دانسته است به گونه ای که در جوامعی که مشارکت می‌کنند، جامعه ای پویا است.
وی افزود: مشارکت مؤمنان در عمل اجتماعی که از مصادیق عمل صالح و احسان است که دایره‌ای گسترده در بخش های نظامی، اقتصادی، فرهنگی، علمی، سیاسی و مانند آن‌را در بر می‌گیرد.
وی تصریح کرد: خداوند رحمان و رحیم در سوره مائده آیه شریفه ۲ مسلمانان را به تعاون و یاری رساندن به یکدیگر فرمان می‌دهد.
وی اضافه کرد: دین اسلام بیشتر از سایر ادیان به امر کمک و مساعدت به نیازمندان تاکید و توصیه نموده است و در مطالعه زندگینامه پیامبر اعظم (ص) و ائمه اطهار ما شاهد مصادیق کمک به افراد نیازمند، محروم و مستمند هستیم.
وی تاکید کرد: طرح مهربانی نان را در جامعه گسترش دهیم تا فرهنگ مهربانی و کمک به همنوعان در کشور از جمله ایران کوچک نمود بیشتری پیدا کند.
2819 /1535
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.