عادله سادات ارشادی مقدم - چهل و هفتمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کرج در حالی برگزار شد که موضوعِ "اعلام وصول" نظر اعضای پرسش کننده از شهردار مبنی بر قانع شدن یا نشدن از پاسخ ها، مهمترین دغدغه حاضران و اصحاب رسانه بود. موضوعی که در پایان جلسه به اختصار به آن پرداخته شد و رئیس شورای شهر به وصول نظرات مبنی برقانع نشدن بیش از یک سوم پرسش کنندگان از پاسخ ها و طی مراحل قانونی پس از آن بسنده کرد؛ اعلام نتیجه ای که ممکن است به لغو موضوع استیضاح بیانجامد، چرا که بر اساس قانون باید دو سوم اعضاء از پاسخ ها قانع نشده باشند.

شورانشینان عمده دغدغه خود درباره عملکرد شهردار را به انتصابات وی ارتباط می دهند و رسانه ها انتصاب برخی پایتخت نشینان را عامل نارضایتی از اقدامات دکتر نصیری طرح می کنند. آنها همچنین معتقدند شهرداری کرج در دوره دکتر نصیری اقدام شاخصی در حوزه عمرانی صورت نداده و آنچه در هفته های گذشته به عنوان دستاوردهای مدیریت شهری مورد بهره برداری قرار گرفت حاصل تلاش های مدیریت سابق این مجموعه بوده است.

پُر واضح است شش ماه زمانِ طولانی و مناسبی برای قضاوت و تصمیم گیری درباره مدیری که برنامه هایش در بَدو ورود به پارلمان محلی ارائه شده و "مورد پذیرش" قرار گرفته است، نیست، حال آنکه اگر برخی انتصابات وی خارج از شهر بوده، باید برای شناخت نیروهای درون شهر به او زمان داده شود؛ چنان که معرفی و انتصاب برخی چهره های جوان و با انگیزه برای تصدی جایگاه های مختلف شهرداری کرج از درون سیستم و اندکی پس از حضور وی در شهرداری، نشان داد که این مدیر ارشد با دیدگاه دستیابی به نتایج مقطعی و زودگذر به ایرانِ کوچک سفر نکرده است.

از این رو بررسی و اعلام نظر درباره صلاحیت و توانمندی این مدیران تازه منصوب شده نیز زود به نظر می رسد و نمی توان با قطعیت اعلام کرد انتخاب های دکتر نصیری تا چه اندازه موفق یا ناموفق بوده است. آنچه روشن است فرصتی است که در اختیار نیروهایی غیر از "مدیران چرخشی" دوره های گذشته شهرداری کرج، قرار گرفته است و می تواند به نتایج و دستاوردهای مطلوبی بیانجامد.

در بخش دوم دیدگاه های منتقدان نیز باید گفت، مدت گذشته از زمان حضور دکتر نصیری در کرج بسیار کوتاه تر از آن است که به مشاهده میوه و محصول اقدامات شاخص و کلان آن بپردازیم.

چه بسا در تاریخ این شهر به کرات شاهد مدیریت های جدیدی بوده ایم که با نیمه کاره گذاردن و عدم تکمیل طرح های مدیران و مسئولان پیشین، علاوه بر آسیب رساندن به ساختار شهر، بودجه های بسیاری را هدر داده و تلاش های فراوانِ پیشینیان را از بین برده اند. بنابراین اینکه یک مدیر ارشد بتواند با رعایت اصول مدیریتی و اخلاق حرفه ای، اقدامات مسئولان سابق را سر و سامان داده و در مدت کوتاهی به نتیجه برساند، نباید به خودی خود نمره ای منفی- حتی اگر آن را نمره مثبت به شمار نمی آوریم- تلقی شود.

ناگفته نماند که طرح های زیادی نیز در قالب این افتتاحیه، در مدیریت دکتر نصیری آغاز شده یا به نتیجه رسیده که از مهمترین آنها می توان به انجام "طرح های مشارکتی" به عنوان یک نیاز اساسی شهر نام برد؛ کلنگ زنی ساخت بازار روز مدرن گلستان مهرشهر با امکاناتی شامل 33 غرفه، تالار، سالن ورزشی و پارکینگ، همچنین افتتاح جایگاه سوخت حسن آباد از جمله این طرح ها بوده است.

خرید ادوات و تجهیزات آتش نشانی به عنوان یک پیش نیاز ضروری و اساسی شهر در حوزه مدیریت بحران و ایمنی که سال ها مورد انتظار این بخش بود، شروع عملیات اجرای خط ویژه اتوبوس بی آر تی که از نیازهای جدیِ حوزه حمل و نقل ترافیک شهر است، بهسازی حاشیه اتوبان تهران - کرج با توجه به درخواست ها و انتقادات گسترده شهروندان، مسافران و اصحاب رسانه نیز از دیگر اقداماتی است که توسط این مدیریت انجام گرفته و با جدیت پیگیری می شود.

این تنها بخشی از اقدامات انجام گرفته در شهر است و چنانچه مردم، رسانه ها، شورای اسلامی شهر و شهرداری کرج دست اتحاد به یکدیگر دهند، با توجه به روحیه اخلاق مدار و عملکرد حرفه ای دکتر نصیری که به دور از رایزنی های غیرمتعارف مرسوم اقدام می کند، به طور قطع شاهد اتفاقات بهتری در حوزه مدیریت شهری خواهیم بود.

در شرایطی که شهر در آستانه عید نوروز به شدت نیازمند همگرایی و مساعدت شهروندان و مسئولان است، طرح موضوعاتی نظیر استیضاح که به تشتت فکری شهردار و تمامی نیروهای زیرمجموعه اش می انجامد، نتیجه ای جز پریشانی شهر و روی زمین ماندن کارها نخواهد داشت.

تجربه حمایت و همراهی گسترده شورای شهر با شهردار در دوره گذشته مدیریت شهری این کلانشهر، تجربه ای است که می تواند ملاک عمل و رفتار دو بخش نظارتی و اجرایی مدیریت شهری در دوره حاضر قرار گیرد. برترین و ارزشمندترین نتیجه این تعامل آبادانی شهری باشد که مردمش با امیدهای بسیار، به لیستی رأی دادند که از آن انتظار تحقق خواسته ها و رفع دغدغه های شان را داشتند.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 878833
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.