به گزارش ایرنا، آنطورکه ساکنان مناطقی از البرز از جمله کلانشهر کرج می گویند: برخی دستگاه های خدمات رسان که در روزهای آفتابی کمتراقدام عمرانی از آنها دیده می شود به یکباره و به هنگام بارش برف و باران با حفاری های گسترده خیابان ها و معابرآب گرفته را گل آلود می کنند.
اگرچه اجرای پروژه های عمرانی مانند توسعه شبکه فاضلاب و جدول گذاری از نیازهای اساسی و زیربنایی هر شهر محسوب می شود اما اجرای بهنگام این پروژه ها می تواند رضایتمندی بیشتر مردم و دردسر کمتر آنان را به همراه داشته باشد.
با این حال موکول کردن پروژه ها به وقت غیرمناسب علاوه بر آزردگی خاطر مردم، سبب آسیب دیدگی و خسارت پروژه ها خواهد شد، موضوعی که آثار آن در سال های گذشته به مراتب تجربه شده است.
امروزه با اینکه به واسطه برخورداری از علم و فناوری زمان مناسب برای اجرای پروژه های عمرانی و کشاورزی قابل پیش بینی است، اما انجام آنها در زمان نامناسب موضوعی است که نیاز به آسیب شناسی دارد.
هرچند برخی می گویند که زمان اختصاص اعتبار به دستگاه های اجرایی برای انجام پروژه ها تعیین کننده است، اما بی توجهی به شرایط جوی خود سبب خسارت و آسیب به سرمایه های ملی و مردمی و از طرفی زمینه ساز نارضایتی است.
این روزها حفاری های گسترده در مناطقی از استان البرز توسط شرکت های آبفا، گاز و سایر دستگاه های اجرایی خاطره ناخوشایندی از خدمات رسانی در اذهان مردم به وجود آورده و اینکه چرا دستگاه های اجرایی در زمان نامناسب به فکر اجرای پروژه ها هستند، برای مردم سئوال برانگیزاست.
با اینکه مردم از توسعه خدمات زیربنایی استقبال می کنند، اما این انتظار وجود دارد که طرح های دست و پاگیر مانند حفاری ها به صورت ضربتی آن هم در زمان مناسب انجام شود.
به عنوان نمونه یک شرکت پیمانکاری وابسته همزمان با بارش باران عملیات جدول گذاری را در منطقه حسن آباد این کلانشهر اجرایی کرد که سیلاب، بتون ریزی تازه را با خود برد.
رها کردن کوچه و معابرحفاری شده و گل آلود کردن زندگی مردم موضوعی است که این روزها ساکنان مناطقی از البرز از جمله شهرک های پرجمعیت حسن آباد، اوج کرج و دیگر مناطق از پیامدهای آنها رنج می برند.
آنطور که شهروندان می گویند سپردن امور به شرکت های خصوصی و نظارت نکردن بر فعالیت آنان و پاسخگو نبودن این شرکت ها به مردم خود حکایتی است که سبب سرگردانی شاکیان شده است.
از دیگرسو دستگاه های اجرایی با فرار از پاسخ به شکایات مردمی و دیگران را مقصر دانستن بر سردرگمی ها افزوده اند.
در این روزهای پایانی سال که ساکنان استان البرز همچون سایر مناطق کشور خود را برای نوروز 97 آماده می کنند، توقف حفاری ها و برخی طرح ها و پروژه های آلاینده و مزاحم از خواسته های عمومی است.
**حسین امام جمعه مسئول سامانه 137 شهرداری کرج دراین خصوص به خبرنگار ایرنا، گفت: روزانه به خاطر حفاری ها در کلانشهر کرج تماس های متعدد ومکرری با این سامانه برقرار می شود.
وی افزود: دستگاه های اجرایی موظفند پس از حفاری بلافاصله اقدام به ترمیم آنها کنند و در صورتی که اقدام به ترمیم حفاری ها نکنند از سوی شهرداری کرج اخطار دریافت خواهند کرد.
امام جمعه ادامه داد: در صورتی دستگاه های اجرایی اقدام به ترمیم حفاری ها نکنند شهرداری وارد عمل می شود و در مراحل بعدی با درخواست مجوز آنها برای حفاری موافقت نخواهد کرد.
**منصور رحمانیان مدیریت هواشناسی استان البرز نیز در این خصوص با تاکید بر نقش مهم پیش بینی ها در اجرای پروژه های عمرانی و پیشگیری ازمدیریت بحران، گفت: گاه به پیش بینی های صورت گرفته توجه نمی شود.
مدیرکل هواشناسی استان البرز با بیان اینکه اکنون مردم استان برای سفرها و دیگر برنامه های خود به توصیه های هواشناسی اهمیت می دهند، گفت: هواشناسی البرز به لحاظ پخش، اطلاعیه اخطاریه و پیش بینی هواشناسی مشکلی ندارد و دستگاه های اجرایی برای اقدامات عمرانی و غیره می بایست به توصیه های هواشناسی توجه داشته باشند.
وی افزود: خدمات عامه هواشناسی البرز وسیع تر شده به طوری که استودیو هواشناسی در آینده نزدیک آغاز به کار می کند و اخبار را به صدا و سیما و رسانه ها ارسال خواهد کرد.
رحمانیان یادآور شد: اکنون هواشناسی البرز قادر است که عمق لایه برف، سرعت وزش باد در سطوح فوقانی و رطوبت ابر را پیش بینی کند.
رحمانیان افزود: هواشناسی البرز اکنون عضو شورای فنی استان است و همه دستگاه های اجرایی این استان که پروژه عمرانی دارند،موظفند پیوست های اقلیمی را ازهواشناسی بگیرند.
روابط عمومی شرکت آبفای البرز در این خصوص اعلام کرد که امسال احداث 69 کیلومتر شبکه فاضلاب شهر در برنامه کاری این شرکت بوده که تاکنون 61 کیلومتر معادل 88 درصد تعهد کاری انجام شده است.
طبق این گزارش، بخش عمده حفاری فاضلاب در کلانشهر کرج و در مناطق مظاهری، شاهین ویلا، حسن آباد، اوج و دولت آباد بوده است. با توجه به ضرورت اجرای پروژه های فاضلاب شهری که در قالب اقتصاد مقاومتی انجام می شود، باید این روند با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.
برهمین اساس بخشی از پروژه های فاضلاب شهری در البرز از جمله کرج به وقت بارندگی ها تلاقی پیدا کرده که با توجه به اهمیت این شبکه ها ، توقف پروژه ها مشکل ساز خواهد بود و آبفا ناگزیر است تا قبل از نوروز تعهدات خود را عملی کند.
همچنین شرکت آبفای البرز در این گزارش ، توسعه شبکه فاضلاب استان را با توجه به اهمیت زیست محیطی آن یکی از برنامه های اولویت دار اعلام کرده و تکمیل آن در چند سال آینده تاکید کرده است.
تاکنون حدود 300 کیلومتر شبکه فاضلاب شهری در استان البرز احداث شده که نیاز استان بیش از 50 برابر این رقم برآورد شده است.
محمدکریم شفیعی قائم مقام شهرداری کرج در این خصوص به خبرنگار ایرنا،گفت: ترمیم حفاری ها در تمام معابر کرج از جمله اقداماتی است که در دستور کار شهرداری کرج قرار دارد.
وی ادامه داد: اکنون به خاطر بارش هایی که وجود دارد، چاله هایی که از حفاری ها به جا مانده ترمیم نمی شود اما بلافاصله پس از پایان بارش ها نیروهای خدماتی شهرداری در تمام مناطق اقدام به ترمیم آنها خواهند کرد.
شفیعی با اشاره به اینکه دستگاه های اجرایی کلانشهر کرج هزینه های عمرانی را در ماه های اخر سال دریافت می کنند، اظهارداشت: دستگاه های خدمات رسان به خاطر مشکلات مالی در بخش ترمیم حفاری ها به تعهدات خود عمل نمی کنند.
این مسئول بیان داشت: شهرداری کرج در این گونه مواقع همواره به دستگاه های خدمات رسان کمک می کند.
روابط عمومی آبفای البرز به شهروندان کرجی و سایر مناطق استان اطمینان داد تا قبل از نوروز 97 و درصورت شرایط مناسب جوی بلافاصله حفاری ها ترمیم و آسفالت کند.
همچنین شهرداری کرج و راهنمایی و رانندگی استان البرز در روزهای اخیر دستگاه های اجرایی را مکلف کردند تا تمام پروژه های حفاری در سطح کرج را متوقف کنند ضمن آنکه حفاری ها باید ترمیم وآسفالت شود.
7410/1535
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.