به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین محمد صالحی روز چهارشنبه در نشستی که با موضوع اعلام ویژه برنامه های طرح آرامش بهاری نوروز 97 با حضور خبرنگاران برگزار شد، افزود: بیشترین سفر و مسافرت در کشور ما در ایام نوروز انجام می شود به همین دلیل طرح فرهنگی آرامش بهاری در اولویت کاری قرارگرفته است.
وی با اشاره حضور مردم در ایام نوروز بر سر مزار درگذشتگان اظهار داشت: این موضوع یک فرهنگ بسیار زیبا در کشور ما است و بقاع متبرکه هم که محل دفن فرزندان حضرت فاطمه زهرا (س) هستند، هر ساله در ایام نوروز میزبان تعداد زیادی از مسافران نوروزی می شوند.
صالحی با بیان اینکه اوقاف نیز با برگزاری ویژه برنامه آرامش بهاری در ایام نوروز برنامه های خوبی ارایه می دهد، گفت: تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی و ایجاد فضایی آرام و امن برای استراحت مسافران نوروزی از جمله اهداف اجرای این طرح است.
وی تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف را از دیگر اهداف اجرای طرح آرامش بهاری دانست و افزود: در این ایام وقف های خوبی توسط مردم خیراندیش کشور انجام می شود که بعضی از آنان مسافرینی هستند که برای استراحت به این بقاع مراجعه کرده با دستاوردها و خیرات وقف آشنا شده و وقف را انجام داده و در شهرستان خودشان آن را ثبت می کنند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز با بیان اینکه این طرح از 25 اسفند ماه آغاز شده و تا پایان روز 13 فروردین ادامه خواهد داشت، اظهار داشت: پاسخگویی به مسایل شرعی با حضور روحانیون از دیگر اهداف و ترویج سبک زندگی اسلامی در امامزادگان است.
وی با اشاره به اجرای این طرح در 55 بقعه متبرکه البرز، گفت: طرح آرامش بهاری در این بقاع در 4 سطح انجام می شود که 4 بقعه متبرکه امامزادگان حسن (ع)، طاهر (ع)، محمد (ع) و حیدر (ع) را شامل می شود.
صالحی اضافه کرد: همچنین 6 بقعه در سطح یک، 15 بقعه در سطح 2 و 30 بقعه در سطح 3 هستند که در بقاع سطح 3 فقط درب امامزادگان باز بوده و پذیرای مسافران و مردم هستند ولی در بقاع متبرکه سطوح دیگر خیمه معرفت و حضور روحانیون را داریم.
وی با بیان اینکه 25 خیمه معرفت در طرح آرامش بهاری راه اندازی می شود، گفت: در این ایام شاهد حضور 50 تن از روحانیون اعزامی و بومی در خیمه های معرفت و برگزاری نماز جماعت هستیم که 39 تن از آنان اعزامی از قم و 11 مبلغ نیز بومی استان هستند.
وی افزود: در خیمه های معرفت، پاسخ به مسایل شرعی، تبلیغ چندرسانه ای، غرفه محصولات فرهنگی و عفاف و حجاب را خواهیم داشت که 185 نفر از عوامل در این غرفه ها خدمات رسانی می کنند.
مدیرکل اوقاف وامور خیریه استان البرز یادآور شد که مراسم سال تحویل در بقاع متبرکه به صورت ویژه در امامزادگان طاهر(ع) و حسن (ع) برگزار می شود.
وی تاکید کرد که در طرح آرامش بهاری امسال بحث اسکان مسافران فقط به صورت نصب چادر از سوی مسافران در محوطه امامزادگان وجود دارد.

***برگزاری 100 محفل انس با قرآن در البرز
صالحی در ادامه به ارایه گزارش فعالیت های این اداره کل در سال 96 پرداخت و گفت: در سال 96 موفق به برگزاری 100 محفل انس با قرآن با حضور قاریان ایرانی مطرح کشوری و خارجی شدیم.
وی، احداث 124 چشمه سرویس بهداشتی در بقاع متبرکه با هزینه کرد 382 میلیون تومان، هزینه 7 میلیارد تومان برای اجرای پروژه های عمرانی از محل نذورات مردمی و اعتبارات کمک گرفته از دستگاه های دولتی و هزینه کرد 3.5 میلیارد تومان در اجرای طرح های تملک و دارایی در مساجد را از دیگر این اقدامات دانست.

***کاهش وقف در سال 96
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز با اشاره به کاهش تعداد اجرای وقف در سال 96 نسبت به سال گذشته، گفت: در سال جاری شاهد اجرای 14 وقف بودیم که دلیل اصلی آن مهاجرنشینی این استان بوده که بیشتر افرادی که مایل به وقف هستند، وقف های خود را در شهرستان های زادگاه خود انجام می دهند.
وی دعوت از 210 مبلغ در بقاع متبرکه و اجرای نیات واقفین به میزان 2 میلیارد تومان را از دیگر اقدامات در سال 96 عنوان کرد.
صالحی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی، گفت: استان البرز در این امر پیشرو بوده است به طوریکه با ایجاد سالن های ورزشی در دو امامزاده محمد (ع) و طاهر (ع) درجذب جوانان بسیار موفق بوده ایم.
6156/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.