به گزارش ایرنا، مشاور مدیر کل آموزش و پرورش البرز در این آیین هدف از برگزاری اجرای این گردهمایی را تبیین برنامه ها و فعالیت های آموزش و پرورش از ستاد تا صف بر مبنای مفاهیم، اهداف و راهکارهای سند تحول بنیادین ، تبادل اطلاعات و تاکید بر مطالعه دقیق این سند مهم در نظام تعلیم و تربیت عنوان کرد.
علی طاهری خلوص اظهار کرد: تکریم از یک سال تلاش ستاد اجرایی ، تبیین سیاست ها برنامه های آموزش و پرورش بر مبنای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از اهداف دیگر این گردهمایی است.
وی بیان کرد: به منظور کیفیت بخشی به برنامه ها ی آموزشی - تربیتی بر مبنای سند تحول بنیادین تلاش می شود همانند پارلمان مدیران مدارس ، نشست اعضای ستاد اجرایی این برنامه مهم در طول سال به صورت فصلی برگزار شود.
وی خاطر نشان کرد: در این نشست ها ساحت های شش گانه سند تحول بنیادین با رویکرد آموزشی - اجرایی مورد بارش فکری قرار می گیرد تا اعضای ستاد با مفاهیم، مبانی ، اهداف و راهکارهای سند تحول بنیادین شناخت بیشتری پیدا کنند.
مدیر کل آموزش و پرورش البرز نیز در این گردهمایی بر تبیین ضرورت تدوین سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش تاکید کرد و افزود: با اجرای مفاهیم و راهکارهای این سند مهم در زیر نظام های راهبری و مدیریت، برنامه درسی ، تربیت معلم و تامین منابع انسانی ، تامین و تخصیص منابع مالی ،تامین فضا ،تجهیزات و فناوری ، پژوهش و ارزشیابی در فرآیند تعلیم و تربیت تغییراتی صورت می پذیرد .
خسرو ساکی افزود: همه برنامه ها و فعالیت آموزش و پرورش از ستاد تا صف یعنی از وزارتخانه تا مدرسه باید مبتنی بر مفاهیم ، اهداف و راهکارهای سند تحول ، پیگیری و انجام شود.
وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش در نظر دارد بر اساس برنامه درسی ملی با فعالیت در یازده حوزه یادگیری به نتایج ارزشمندی برسد ، خاطر نشان کرد: این حوزه ها شامل قرآن و عربی ، زبان و ادبیات فارسی ، فرهنگ و هنر ، سلامت و تربیت بدنی ، کار و فن آوری ، علوم انسانی و مطالعات اجتماعی ، ریاضیات ، علوم تجربی ، زبان های خارجی ، آداب ، مهارت های زندگی و بنیان خانواده ، حکمت و معارف اسلامی می شود.
وی در این نشست از تعلیم و تربیت اعتقادی ،عبادی اخلاقی ، تعلیم و تربیت اجتماعی و سیاسی ، تعلیم و تربیت زیستی و بدنی ، تعلیم و تربیت زیبا شناختی و هنری ، تعلیم و تربیت علمی و فناورانه ، تعلیم و تربیت اقتصادی و حرفه ای به عنوان ساحت های شش گانه سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش البرز یاد کرد.
وی تصریح کرد: این ساحت های شش گانه زمینه پرورش تفکر تعقل ، علم ، ایمان ، عمل و اخلاق را در شخصیت دانش آموزان فراهم می آورد.
وی اضافه کرد: عوامل نام برده منجر به بهبود رابطه انسان با خود ، انسان با خدا ، 3- انسان با دیگران ، 4- انسان با طبیعت می گردد که در نهایت دانش آموزان را به مراتبی از حیات طیبه در زندگی فردی ، خانوادگی و اجتماعی سوق می دهد که سعادت دنیا و آخرت آنها را تامین می کند.
وی با بیان اینکه برای اجرای نقشه راه این سند نیاز به مدرسه ای داریم که در افق 1404 دارای ویژگی های خاص باشد، یاد آور شد:
مدرسه باید تجلی بخش فرهنگ غنی اسلامی و انقلابی در روابط و مناسبات با خالق، جهان خلقت، خود و دیگران، نقطه اتکای دولت و ملت در رشد ، تعالی و پیشرفت کشور و کانون تربیت محله، برخوردار از قدرت تصمیم گیری و برنامه ریزی در حوزه های عملیاتی در چارچوب سیاست های محلی، منطقه ای و ملی ،نقش آفرین در انتخاب آگاهانه، عقلانی، مسئولانه و اختیاری فرآیند زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی دانش آموزان بر اساس نظام معیار اسلامی باشد.
مدیر کل آموزش و پرورش البرز ادامه داد: مدرسه باید دارای ظرفیت پذیرش تفاوت های فردی، کشف و هدایت استعدادهای متنوع فطری و پاسخگویی به نیاز ها، علایق و رغبت دانش آموزان براساس نظام معیار اسلامی، یادگیرنده، کمال جو، خواستار تعالی مستمر فرصت های تربیتی، تسهیل کننده هدایت یادگیری و تدارک بیننده خودجوش ظرفیت های جدید در خدمت تعلیم و تربیت وخودارزیاب، مسئول و پاسخگو نسبت به نظارت و ارزیابی بیرونی باشد.
ساکی بیان داشت : مدرسه باید تامین کننده نیازهای فردی و اجتماعی و محیط اخلاقی، علمی، امن، سالم، بانشاط، مهرورز و برخوردار از هویت جمعی ، برخوردار از مربیان دارای فضایل اخلاقی و شایستگی های حرفه ای با هویت یکپارچه توحیدی بر اساس نظام معیار اسلامی، مبتنی بر رویکرد مدیریتی نقد پذیر و مشارکت جو، متکی بر ارکان تعلیم وتربیت و بهره مند از ظرفیت عوامل سهیم و مؤثر و مبتنی بر مشارکت ذینفعان با تاکید بر مربیان، دانش آموزان و خانواده باشد.
وی از برخوردار از بهره فناوری آموزشی در سطح معیار؛ با توجه به طیف منابع و رسانه های یادگیری ،دارای ظرفیت تصمیم سازی برای نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی و تعامل اثر بخش با مساجد و دیگر نهادها، مراکز مذهبی و کانون های محلی نظیر فرهنگ سراها، کتابخانه های عمومی و برخوردار از ارتباط مستمر و موثر با عالمان دینی، صاحبنظران و متخصصان و همچنین پیوند مؤثر با موضوعات و مسائل جامعه در مقیاس محلی ، منطقه ای و ملی با حضور فعال در حیات اجتماعی باشد.
وی تاکید کرد: با جذب مشارکت همه عوامل درون و بیرون آموزش و پرورش باید نسبت به ساخت چنین مدارسی در ایران کوچک اهتمام بورزیم.
در این آیین با اهدا لوح و کارت هدیه از 57 عضو فعال در ستاد اجرایی سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش البرز تجلیل شد.
استان البرز حدود 460 هزار دانش آموز و بیش از 24 هزار معلم در 2 هزار و 500 کد مدرسه دارد.
2819/1535
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.