به گزارش ایرنا، براساس آمار ارائه شده دولت مبالغ قابل توجهی را با هدف گذاری در بخش روستایی برای رفع مشکلات بیکاری دراستانها رقم زده که دراین همایش مدیران با آسیب شناسی چالش و بررسی نیاز ها تلاش های ویژه ای را برای توسعه پایدار روستایی در پیش گرفتند.
پس از آنکه نرخ بیکاری البرز از 13.3 درصد بیکاری به 10.5 درصد رسید اینک مدیران این استان پتانسیل مهم اقتصادی این استان ، روستاها را با هدف جلوگیری از مهاجرت به شهرها مورد توجه قرار دادند تا هرچه بیشتر زمینه برای توسعه پایدار دراستان نوپای البرز فراهم شود.
مغفول ماندن روستاها از برخی از امکانات رفاهی از جمله تصفیه خانه ها، کمبود آب از جمله موضوعاتی بود که دراین همایش مورد توجه جدی قرار گرفت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز دراین نشست از اجرای 714 طرح روستایی به مبلغ 114 میلیارد تومان خبرداد .
سید مجید موسوی افزود: اکنون در سامانه کارا در بخش کشاورزی البرز 239 طرح ثبت شده که 195 طرح آن بررسی شده است.
وی ادامه داد: 22 طرح در کارگروه های مختلف به مبلغ 35 میلیارد تومان به اجرا گذاشته شده و براساس تخصیصی که به استان داده شده سهم البرز اکنون 14 میلیارد تومان است.
موسوی گفت: امروز با تلاش های انجام شده، 36 میلیارد تومان طرح تصویب شده که مشکلاتی را نیز دراین بخش درالبرز شاهد هستیم.
وی خاطرنشان کرد: از جمله این مشکلات آن است که طرح های بالای 25میلیارد تومان به کارگروه ملی با پروسه زمانی طولانی همراه است.
موسوی ،عدم امکان ویرایش سامانه کارا توسط دستگاه های بخشی، عدم گزارش گیری توسط لحاظ کردن سرمایه در گردش، عدم پذیرش وثیقه روستاییان از سوی بانکها را از دیگر مشکلات دراین زمینه برشمرد.
عبدالحسین حسن زاده مدیرعامل ابفای روستایی البرز نیز گفت: دراین استان شش شهرستان و تعداد 286 بالای 20خانوار است که جمعیت روستاها 184 هزار نفر که انشعابات آبفا برای 58 هزار نفر ایجاد شده است.
وی ادامه داد: 3700 انشعابات غیر مجاز روستایی در البرز شناسایی و 141 حلقه چاه داریم که به این مشکلات باید کمبود آب را نیز اضافه کرد.
وی خاطرنشان کرد: پس از مستقل شدن از تهران اکنون 36 روستا از تهران تحویل گرفتیم و 21 روستا با تانکر آبیاری می شود.
حسن زاده گفت: 10مجتمع ابرسانی داریم 9تا به بهره برداری رسیده لازم است تدابیر جدی در زمینه شبکه های ابفای روستایی صورت گیرد.
وی افزود: امسال با پیگییری های انجام شده سه تصفیه خانه و مجمتع فاضلابی اماده بهره برداری شده و پنج مورد نیز عملیات اجرایی آن شروع خواهد شد.
وی گفت: انشعابات غیرمجاز ،تغییرکاربری ،تغییرتراکم از جمله مشکلات روستایی درالبرز است.
این مسئول اضافه کرد: زیرساخت های روستایی غیر استاندارد است و نا پایداری منابع مالی را از سوی آبفای روستایی شاهد هستیم .
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار البرز نیز در ادامه به مشکل آب در 40 روستا در چاده چالوس و همین تعداد روستا در طالقان اشاره کرد.
خسروارتقایی افزود: تعداد روستاهایی که تصفیه خانه فاضلاب اجرا شده بسیار محدود است ردیف خاصی برای احداث تصفیه خانه ها باید درنظر گرفته شود.
وی خاطرنشان کرد: همچنین هرچه سرسریعتر باید به مشکلات آب روستاهای اطراف سدهای البرز که آب شرب آنها به سایر استانها می رود رسیدگی کرد.
مدیرکل گردشگری استان البرز نیز گفت: پروژه هایی در زمینه گردشگری روستایی داریم که از جمله ان می توان به سفرخانه های سنتی اشاره کرد.
حجت الاسلام صابری افزود: به دنبال آموزش و توانمندسازی جوامع محلی هستیم ، دربخش صنایع دستی نیز با اشتغال 158 نفر در تلاش هستیم تا توسعه گردشگری داشته باشیم.
وی گفت: صدور مجوز مشاغل خانگی دستی ، مرمت بناهای روستایی با فعالیت 51 نفر از دیگر اقدامات موثر است.
وی بر توسعه زیرساخت ها در مناطق روستاها بعنوان ظرفیت های مهم گردشگری تاکید کرد.
8029/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.