به گزارش ایرنا، مهدی زارع روز چهارشنبه در همایش آموزشی مدیریت کاهش ریسک زلزله با محورهای لرزه خیزی البرز و ارزیابی مدیریت کاهش ریسک زلزله، افزود: در استان البرز گسل های شرقی، غربی، شمال غربی و جنوب شرقی داریم که این گسل ها با هم تلاقی هایی دارند.
وی ادامه داد: این تلاقی ها موجب پستی بلندی هایی شده است که در دامنه این مناطق تجمع انسان ها را شاهد هستیم.
زارع گفت: با گذشت زمان این تجمع انسان ها زیاد شده، بنابراین آسیب پذیری در برابر حوادث طبیعی از جمله زلزله نیز افزایش یافته است.
زارع ادامه داد: در سه ماه گذشته زلزله های متعددی در کل ایران بوده که مهمترین آن 29 آذر96 در مرز تهران و البرز رخ داد و پس زلزله های آن تا امروز ادامه داشته است.
وی گفت: زلزله اخیر محدوده جنوب البرز را تحت تاثیر قرار داده و تمام شهر تهران را هم تکان داد، به طوری که با احساس کردن این زلزله از سوی 20میلیون نفر جمعیت رکورددار در تمام زلزله های ایران شد.
زارع اظهار کرد: امروز باید با این وضعیت زندگی کنیم، نه فرمان تخلیه مردم را از شهرها باید داد و نه می توان بی تفاوت شد، بنابراین باید برنامه ریزی های بلند مدت را داشت چراکه ممکن است این زلزله ها هشدار باشد.
وی خاطرنشان کرد: راهی به جز برنامه های علمی نداریم و در برنامه های بلندمدت باید از سرریز جمعیت ایران در البرز و تهران جلوگیری کرد.
زارع افزود: یکی از مشکلات پس از زلزله درگیر شدن مردم پس از این حادثه طبیعی است، برخی پس از گذشت چندین روز همچنان در کانال های خبری علمی به دنبال رصد این امر هستند.
وی گفت: رفتن سراغ اطلاعات هیچ خطری را کم نمی کند، انسان ها را مضطرب می کند، بنابراین اگرچه اطلاعات داشتن برای مردم ضروری است اما باید با مشارکت هرچه بیشتر از آسیب های ناشی از این حادثه طبیعی کاست.
زارع اضافه کرد: زمان زلزله مشخص نیست، بنابراین انتظارمی رود با توجه به زلزله خیز بودن کشور و تجربه زلزله های اخیر هرچه بیشتر با نصب دستگاه های لرزه نگار و سیستم های علمی در استان ها به ویژه البرز و تهران اقدامات موثر را در پیش گرفت.
8029/1535 خبرنگار:حکیمه کشاورز** انتشاردهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.