گسترش سرمایه گذاری و پهن کردن فرش قرمز زیرپای سرمایه گذاران و حمایت حداکثری از آن هموارکننده مسیری است که امروز کشور بیش از هر زمان دیگر به آن نیاز دارد.
جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در دسترس ترین مسیر برای رونق تولید و اقتصاد است و ضرورت دارد برای تحقق این هدف مهم و دستیابی به آثار گرانبهای آن موانع موجود برداشته شده و قوانین جهت روان سازی سرمایه گذاری در بخش های مختلف کشور به تصویب رسیده و اجرا شود.
تسهیل در صدور مجوزهای سرمایه گذاری به ویژه در بخش صنعت و تولید است که سرمایه گذاران را به حضور مستمر و جدی تر در کشور ترغیب می سازد و ایجاد هرگونه مانع در این مسیر رونق تولید و اقتصاد کشور را با خلل مواجه می کند.
بخش های مختلف صنعتی، تولیدی، خدماتی، کشاورزی و گردشگری در ایران ظرفیت های بالایی برای جذب سرمایه گذار دارد، اما تحقق این موضوع مهم به نحوه برخورد ما با سرمایه گذاران و هموار کردن هر چه بیشتر مسیر سرمایه گذاری در کشور بستگی دارد.
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری در آغاز به کار دولت تدبیر و امید با بیان اینکه آرزوی ما این است که همه ایرانیان در سراسر دنیا برای شکوفایی و توسعه کشور تلاش کنند، گفت: امروز زمینه‌های تحقق این کار از سوی دولت فراهم شده است.
رییس‌جمهوری با بیان اینکه سرمایه‌گذاری، حرکت و کارآفرینی بدون ثبات کاری دشوار است، گفت: سرمایه‌گذاری و انجام فعالیت اقتصادی باید با پیش‌بینی‌های صحیح همراه باشد و امروز در این دولت تلاش بر این است که بتوانیم فضای اقتصادی را قابل پیش‌ بینی کنیم.
علاوه بر دولت دیگر قوا نظیر مجلس شورای اسلامی با تصویب قوانین مناسب برای حمایت از سرمایه گذاری و قوه قضاییه اجرای قوانین حمایت از سرمایه گذاران و ایجاد محیطی امن برای سرمایه گذاری در کشور در این فرآیند نقش آفرین هستند.
سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز باید با شناخت درست نسبت به شرایط امروز کشور و نیازهای توسعه ای آن، با شناسایی درست ظرفیت های موجود، آمادگی لازم را برای حضور موثر در فرآیند رونق تولید و ایجاد اشتغال داشته باشند.
ایجاد مانع در مقابل جذب سرمایه گذار و سخت گیری های غیرضروری در این مسیر در حقیقت مانع تراشی در فرآیند توسعه کشور محسوب می شود که زیان آن به همه ایرانیان می رسد.
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری نیز در کرج گفت: بخش خصوصی باید به معنای واقعی کلمه میدان‌دار توسعه باشد و هرچیزی که باعث کندی حرکت بخش خصوصی و یا مانع آن شود، اگر نگویم حرکتی خیانت‌بار است، حرکتی خلاف منافع ملی است.
وی خاطرنشان کرد: ما باید فضای ایران را به فضایی تبدیل کنیم که هر ایرانی علاقه‌مند بتواند در آن سرمایه‌گذاری کند و نه تنها ایرانی ‌ها بلکه خارجی‌ها هم در منطقه اگر خواستند کشوری را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند، آن کشور ایران باشد.
معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد: اگر همه مسئولان دست به دست هم دهند و کشور را امن کنند، شرایطی فراهم می ‌شود که سرمایه‌گذاران مشتاق به حضور در ایران می شوند.
از سویی سرمایه گذاران نیز باید ضمن برقراری ارتباط مستمر با اقتصاد جهان و دریافت منابع مالی و شناخت فناوری های جدید شرایط توسعه کشور را بیش از پیش فراهم کنند.
در این بین استان های مختلف کشور شرایط متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند و احصاء ظرفیت ها و توانمندی ها و جذب سرمایه گذاران متناسب با این ظرفیت ها می تواند به رونق تولید و ایجاد اشتغال در آنها کمک کند.
استان البرز در بین استان های کشور با دارا بودن بیش از 3 هزار و 500 واحد تولیدی و تولید بیش از 100 برند معتبر کشور در آن از استان هایی است که بیش از همه آمادگی جذب سرمایه گذار در بخش های مختلف را دارد.
محمدعلی نجفی استاندار البرز با اشاره به ضرورت سرمایه گذاری ها برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در استان گفت: برای سرمایه گذاران دراستان باید فرش قرمز پهن کرد.
وی همچنین اظهار داشت که نباید برای صدور مجوزهای سرمایه گذاری در بخش خصوصی، موانع اداری متعدد ایجاد شود. بر این اساس در چند ماه آینده فرصت مناسب برای جذب سرمایه گذاری های جدید در البرز فراهم خواهد شد.
استاندار البرز با بیان اینکه فضای استقبال از سرمایه گذاران جدید بخش خصوصی توسط هیات دولت برای البرز فراهم شده است، به ظرفیت های صنعتی، علمی و کشاورزی در استان البرز اشاره کرد و گفت: درصدد هستیم استان البرز را از تمامی حاشیه ها دور سازیم.
نجفی با تاکید بر اینکه عده ای در استان به دنبال حاشیه و حاشیه سازی هستند، تصریح کرد: باید بستری فراهم کرد تا بخش خصوصی با اعتماد، اطمینان و آرامش کار خود را شروع کند.
نجفی همچنین حمایت از تولید و اشتغال پایدار را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: دستیابی به این هدف عالی و در نتیجه تحقق اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری با افزایش سرمایه گذاری امکان پذیر است.
استاندار البرز در گفت و گو با ایرنا گفت: باید زمینه جذب سرمایه گذار را با حداکثر امکانات و حداقل اعتباراتی که باید صرف شود، فراهم کرد. زمین کم قیمت و کاهش هزینه های دریافت مجوز فعالیت ازجمله راهکارهای مهم در این زمینه به شمار می رود.
وی با تاکید بر اینکه امروز تولید کننده شرایط را به خوبی درک می کند و همراهی لازم در البرز برقرار است، گفت: البرز در صنعت رتبه نهم بود که اکنون به رتبه هفتم رسیده که در این زمینه در ستاد تسهیل ورفع موانع اقدامات موثری درحال انجام است.
نجفی ادامه داد: تعهد اشتغال دولت برای البرز 33هزار نفر است که این تعهد برای 32هزار نفر تحقق یافته و در تلاش برای افزایش هرچه بیشتر موفقیت ها در این بخش هستیم.
ایرج موفق رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت البرز نیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به ضرورت تسهیل سرمایه گذاری برای توسعه استان البرز، گفت: جذب سرمایه گذاری بیشتر مسیری است که به رونق صنعت و تولید ختم می شود و در این فرآیند باید همه بخش ها نقش خود را ایفا کنند.
ایرج موفق همچنین گفت: استان البرز با ظرفیت های بالایی که در تولید و صنعت دارد به ویژه در زمینه تولید دارو با جذب سرمایه گذاری بیشتر می تواند مشکل اشتغال خود را به طور کامل حل کند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت افزود: هم اکنون 70 درصد آرد استان تهران در البرز تامین می شود و علاوه بر این در سایر حوزه های دارویی، تولیدی و صنعتی نیز پیشگام هستیم و تلاش می شود روز به روز شاهد رشد واحدهای صنعتی در البرز باشیم.
محمد جواد کولیوند نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسار در مجلس نیز در این باره به خبرنگار ایرنا، گفت: افزود: حضور اثربخش سرمایه گذاران در فرآیند تولید و صنعت استان می تواند آثار ارزشمندی در رونق و ایجاد اشتغال داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: با شناسایی ظرفیت های موجود بخش خصوصی و بخش هایی که به عنوان مزیت البرز محسوب می شوند و جذب سرمایه گذاران در این بخش ها نظیر تولید دارو و بخش آی.تی می تواند رونق تولید را برای استان به ارمغان آورد.
وی ادامه داد: استان البرز با دارا بودن بیش از سه هزار و 600 واحد صنعتی پتانسیل های فراوانی برای ایجاد درآمد و اشتغال زایی دارد.
کولیوند اظهار کرد: درسال گذشته 11 شرکت خارجی در استان البرز حضوریافتند که 535میلیون دلار سرمایه گذاری داشتند. یکی از بحث های جدی اشتغال و تولید جذب سرمایه گذاری است که این مهم تنها با اتحاد و انسجام بین متولیان امور اجرایی محقق می شود.
وی افزود: اگرهر دستگاهی بخواهد در فضای سرمایه گذاری با بی اعتمادی مواجه شود دچار مشکل خواهد شد و باید از پتانسیل های البرز با برداشتن موانع سرمایه گذاری بهره بیشتری برد.
پرویز زرگر مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری البرز نیز در گفت و گو با ایرنا، گفت: جذب سرمایه گذاری خارجی یکی از رویکردهای اصلی استان است.
وی تاکید کرد: ظرفیت برای جذب سرمایه گذاری خارجی در این استان بسیار است و در این زمینه محدودیتی نداریم اما درنظر گرفتن پیوست های زیست محیطی و صنایع کم آب بر را نیز نباید به دست فراموشی سپرد.
مدیرکل امور اقتصادی استانداری البرز افزود: به دلیل مزیت های فراوان استان در بخش های مختلف اقتصادی، تدوین نقشه جامع سرمایه گذاری استان به منظور ارائه تصویر مطلوب تری از سرمایه گذاری در استان مورد تاکید است.
رییس اتاق بازرگانی نیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به جذابیت های موجود در البرز برای جذب سرمایه گذار خارجی، از آمادگی صاحبان صنایع استان البرز برای همکاری مشترک با فعالان کشورها خبرداد و اظهار کرد: البرز با برخورداری از سه هزار و 500 واحد صنعتی به عنوان یکی از قطب های مهم صنعتی کشور است که در بخش های مختلف از جمله دارویی٬ بهداشتی، قطعات خودرو ٬ لوازم خانگی و کشاورزی دارای ظرفیت های بی بدیل است.
رحیم بنامولایی با اشاره به وجود واحدهای تولیدی متعدد در استان، گفت: ایجاد تحول در صنعت و بهبود فضای کسب و کار سرمایه گذاری های کلان داخلی و خارجی را طلب می کند.
وی افزود: قراردادهای مشارکت و سرمایه گذاری خارجی باید به نحوی تنظیم شود که با سیاست های اقتصاد مقاومتی همخوانی داشته باشد و بستر را برای توسعه صادرات مهیا کند.
1535/6155خبرنگار:داریوش غفاری**انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.