به گزارش ایرنا، این بارش که در 20 سال گذشته کم سابقه گزارش شده ،ادارات ، دانشگاه ها و مدارس استان البرز را امروز یکشنبه به تعطیلی کشاند و عبور و مرور خودروها را در مناطق شهری و روستایی دشوار کرده است.
جاده کرج - چالوس ، جاده اشتهارد و تعدادی از راه های روستایی استان البرز از شب گذشته مسدود شده و رفت و آمد در آزاد راه تهران - کرج - قزوین و معابر شهری و روستایی بدون زنجیر چرخ امکان پذیر نیست.
در این حال تعدادی از مسافران در راه های البرز در میان برف و کولاک گرفتار شده که تلاش امدادگران برای نجات آنان ادامه دارد.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری البرز اعلام کرد که تیم های امدادی در بزرگراه تهران - کرج درحال نجات مسافران گرفتار در برف هستند.
این مسافران در محدوده جایگاه توزیع سوخت گرمدره گرفتار برف سنگین شده که تیم های امدادی از صبح امروز به این محل اعزام شده اند.
بسیاری از مردم استان به ویژه کسبه کلانشهرکرج امروز برای حضور در محل کسب وکار خود دچار مشکل شده
است .
بارش برف سنگین نیز سبب قطع برق مناطقی از استان البرز شده که بنا به گفته ناصر اسکندری مدیرعامل برق استان این مشکل در حال رفع شدن است.
همچنین به گفته مسئولان جمعیت هلال احمر استان البرز تیم های امدادی این جمعیت از روز گذشته در محورهای مواصلاتی استان در حال خدمات رسانی به گرفتاران در برف هستند.
تیم های راهداری استان البرز نیز با شروع بارش ها ، روز و شب پرکاری را پشت سرگذاشتند و اکنون در محورهای مواصلاتی استان درحال برف روبی و نمک پاشی هستند لیکن گستردگی محورهای ارتباطی ، محدودیت امکانات و شدت بارش ها سبب کندی فعالیت ها در این بخش شده است.
استان البرز دارای یکهزارو450 کیلومترآزاد راه ، بزرگراه ، راه اصلی و فرعی استان که 18 درصد ترافیک جاده ای کشور مربوط به این استان است.
این استان در مسیر مسافران 14 استان کشور و پایتخت قرار دارد و حجم ترافیک در محورهای مواصلاتی آن بالا است.
بارش برف کم سابقه از صبح دیروز در البرز آغاز شده که طبق گزارش هواشناسی تا عصر امروز یکشنبه ادامه خواهدداشت.
ارتفاع برف در مناطق کوهستانی بیش از 70 سانتی متر و در دشت ها حدود 25 سانتی متر گزارش شده که این بارش در 20 سال گذشته کم سابقه بوده است.
البرز که با بحران خشکسالی مواجه بود با این بارش امید ساکنان آن به سالی پربارش افزون شد.
از ابتدای سال آبی جاری تاپیش از این بارندگی ، میزان بارش های البرز حدود 32 میلی متر گزارش شده بود که با توجه به کاهش آن نسبت به مدت مشابه سال قبل و درازمدت (30 ساله) نگرانی مردم را درپی داشت.
این استان با حدود 3 میلیون نفر جمعیت دارای 2 سد طالقان و کرج است که تامین کننده آب آشامیدنی البرز و تهران هستند .
البرزی که حدود 2 دهه کم بارشی را تجربه کرده است کاهش بارش ها ی سبب خشک شدن بسیاری از رودخانه های آن و فرو نشست زمین و کاهش شدید منابع زیر زمینی آب شد.
میانگین بارندگی البرز بیش از 270 میلی متر در سال است که در سال های اخیر این میانگین محقق نشد.
طبق پیش بینی هواشناسی البرز ماه های پایانی امسال ، بارش های مناسبی در استان خواهیم داشت که انتظار می رود کاستی ها برطرف شود.
براساس این پیش بینی ها ، زمستان البرز امسال نسبت به درازمدت سردتر است و دستگاه های اجرایی و امدادی باید اقدامات لازم را انجام دهند.
هواشناسی البرز اعلام کرد که در 2 روز آینده دمای هوای استان به 14 درجه زیر صفر میل خواهد کرد.
7410/ 6155 مژگان السادات سجادی** انتشار دهنده : محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.