دستیابی به فهم دقیق از شرایط موجود و برنامه ریزی به منظور بهره برداری درست و بجا از مزایای موجود در فضای مجازی و کاهش آسیب های آن ضرورتی است که امروز همه بر آن تاکید دارند.
گستره مزایای فضای مجازی روز به روز گسترده تر می شود و جنبه های اقتصادی و درآمدزایی آن به شکل برجسته تری نمود پیدا می کند و بر اساس پیش بینی کارشناسان در آینده ای نه چندان دور بسیاری از مشاغل در این فضا ایجاد می شود که به اندازه ای تاثیرگذاری دارد که از هم اکنون باید برای آن برنامه ریزی صورت گیرد.
تقویت نقاط قوت و کاهش آسیب های موجود در فضای مجازی که گاه خطرآفرین و بحران زا نیز می شود، نیازمند ارائه آموزش های پایه ای برای نحوه کار در این فضا و بهره مندی از مزایای آن است.
انکار فضای مجازی و تلاش در جهت به فراموشی سپردن آن به طور قطع تامین کننده منافع مردم و کشور نخواهد بود و این فضا اکنون به عضوی از جامعه تبدیل شده که دنیای گسترده ای را در مقابل ما قرار می دهند.
این ما هستیم که باید از فرصت های آن به خوبی استفاده کرده و برای مقابله با تهدیدهای آن برنامه ریزی کنیم که یکی از مسیرها برای دستیابی به این هدف بومی سازی این فضا است.
حضرت آیت الله خامنه ‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال 94 در دیدار رییس‌ جمهوری و اعضای شورای عالی فضای مجازی، این شورا را مرکز اصلی سیاستگذاری آگاهانه، مسئولانه و مقتدرانه در خصوص فضای مجازی خواندند و با اشاره به گسترش روزافزون و پرسرعت پدیده عظیم و بی‌نظیر فضای مجازی تأکید کردند که باید با استفاده از توانایی ها و استعدادهای جوان کشور و با سیاستگذاری صحیح و اقدامات سنجیده و هماهنگ و بدون از دست دادن زمان به سمت خروج از حالت انفعال در عرصه فضای مجازی و حضور فعال و تأثیرگذار و تولید محتوای اسلامی متقن و جذاب حرکت کنیم.
ایشان با اشاره به تأثیرگذاری گسترده فضای مجازی به عنوان یک قدرت نرم فوق‌ العاده در عرصه‌های مختلف از جمله فرهنگ، سیاست، اقتصاد، سبک زندگی، ایمان، اعتقادات دینی و اخلاقیات، بر لزوم طراحی مناسب و دقیق برای حفظ حریم امنیت فکری و اخلاقی جامعه در این عرصه تأکید کردند و افزودند: لازمه حضور فعال و تأثیرگذار در فضای مجازی، تمرکز در تصمیم‌گیری، جدیت در اجرا بدون از دست دادن زمان هماهنگی میان دستگاه ها و پرهیز از موازی ‌کاری و تعارض است.
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری نیز هفته پیش در جلسه هیات دولت با بیان اینکه فهم دقیق از تأثیرگذاری گسترده فضای مجازی در اقتصاد، فرهنگ، توسعه کسب و کار و اشتغال، دگرگونی زندگی مردم و آینده این تأثیرگذاری بسیار حائز اهمیت است، اظهار داشت: این فضا با سرعت فوق العاده زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی را در بر می‌گیرد و مفاهیم اشتغال را به ویژه در حوزه خدمات به شدت تغییر می‌دهد.
روحانی خاطرنشان کرد: بهره‌مندی مؤثر از این فضا با تأکید بر تقویت حاکمیت ملی و تلاش برای افزایش ظرفیت‌های بومی و پیشگیری از آسیب‌ها نیازمندسرمایه‌گذاری‌های بیشتر در آن است.
رییس جمهوری با یادآوری اینکه عدم درک درست از سرعت تحولات فضای مجازی و تأثیرات آن موجب شکاف نسلی می‌شود، تصریح کرد: دولت باید تلاش کند در حوزه توسعه اقتصاد فضای مجازی از جهان عقب نیفتیم.
روحانی همچنین ضمن تأکید بر لزوم تحرک بیشتر در این فضا و از جمله توسعه خدمات الکترونیک و به ویژه دولت الکترونیک، خواستار افزایش اینگونه خدمات با استفاده از ظرفیت‌های آن برای کاهش هرچه بیشتر هزینه‌ها شد.
در گزارشی که از سوی شورای عالی فضای مجازی در این جلسه هیات دولت ارائه شد 62 درصد از حجم اقتصاد فناوری ارتباطات و اطلاعات ایران و توزیع آن را اپراتورها و 38درصد مابقی را سایر شرکت‌ها تشکیل می‌دهند.
این گزارش همچنین حاکی از آن است که تاکنون 132 هزار و 834 شغل توسط 21 استارتاپ در ایران ایجاد شده است.
تلاش ها در جهت بومی سازی فضای مجازی با استفاده از ظرفیت های علمی بالا و نیروی انسانی ماهر آغاز شده و امروز ضرورت دارد با توجه به سرعت رشد این فناوری نوین، در دستیابی به این هدف تسریع شود تا از این طریق فرصت های جدیدی پیش روی کشور به ویژه نسل جوان قرار گیرد.
دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز چندی پیش با اشاره به اقدامات انجام شده در این خصوص، گفت: 5 میلیارد تومان وام بی‌بهره به هر کدام از پیام‌ رسانان ایرانی می‌دهیم و تلاش می کنیم ظرف یک‌ سال از انحصار تلگرام خارج ‌شویم.
به گزارش منابع خبری، سید ابوالحسن فیروزآبادی همچنین گفت: هم اکنون از بازار 60 هزار میلیارد تومانی ICT در کشور 60 درصد متعلق به CT (ارتباطات) است در حالی ‌که باید سهم CT و IT (فناوری اطلاعات) در توسعه اقتصاد دیجیتالی متوازن باشد.
وی گفت: درنتیجه عدم توازن در توسعه این بخش شاهد توسعه بیشتر زیرساخت هستیم که آن را پایپ (لوله)‌ می‌خوانیم.
فیروزآبادی همچنین از ابلاغ مصوبه شورای عالی فضای مجازی درباره حمایت از پیام ‌رسان‌ های داخلی خبر داد و گفت: این مصوبه ابلاغ شده که به ‌وسیله آن وام بدون بهره تا سقف 5 میلیارد تومان بدون ضمانت ‌نامه سخت و با سفته به تمامی پیام ‌رسان‌ های داخلی داده می‌شود.
دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: در حال حاضر برای حمایت از پیام‌ رسان‌های داخلی به تمامی آنها مکان و تخفیف پهنای باند داده شده است که هزینه استفاده مردم از پیام ‌رسان داخلی با یک ‌سوم تعرفه عادی محاسبه می‌شود.
فیروز‌آبادی اظهار داشت: دولت و حاکمیت وظیفه دارند موانع سر راه را بردارند تا مانعی وجود نداشته باشد و با این تسهیلات به شرط کمک بخش خصوصی پیش‌بینی می‌کنیم طی یک سال از انحصار پیام‌رسان خارجی خارج شویم.
1535/6155خبرنگار:داریوش غفاری**انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.