به گزارش ایرنا، فردین حکیمی روز پنجشنبه در نشستی که با حضور خبرنگاران به مناسبت روز ملی هوای پاک برگزار شد، افزود: بر اساس قانون اساسی حفظ محیط زیست بر عهده همه افراد جامعه است و سازمان حفاظت محیط زیست فقط وظیفه نظارتی بر اجرای قانون توسط دستگاه هایی که بر آن ها تکالیفی تعیین شده، می باشد.
وی اظهار داشت: حفاظت محیط زیست این نظارت ها را به منظور جلوگیری از آلودگی در بخش های مختلف محیط زیست و حفظ محیط زیست دارد.
وی گفت: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست 4 ماموریت اصلی را در برنامه های خود قرار داده که این ماموریت ها برش استانی نیز خورده است که ازجمله این ماموریت ها ساماندهی وضعیت پسماندها در کلانشهرها به خصوص در شمال کشور، تلاش در جهت کاهش آلودگی هوا، شناسایی کانون های ریزگرد و مهار آنها و همچنین تعیین حقابه تالاب های کشوراست.
حکیمی بیان داشت: برای اجرای این 4 ماموریت در بحث آلودگی هوا چون با سلامت مردم سروکار دارد از سال 89 بعد از تشکیل استان البرز اولین طرح کاهش آلودگی هوا مصوب شد که پس از آن در سال های 93 و 95 این قانون با تصویب هیات وزیران تغییراتی داشت که در این طرح ها تکالیف دستگاه های اجرایی را برای اجرای این طرح تعیین کرد.
وی گفت: قانون تکمیلی در مرداد ماه امسال با عنوان قانون 'هوای پاک' به کلانشهرها ابلاغ شد که برای بیش از 15 دستگاه تکلیف تعیین شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با بیان اینکه این قانون نسبت به قانون های گذشته ویژگی هایی دارد که یکی از آنها به عنوان نقطه قوت، تعیین جرم برای منابع آلوده کننده و دستگاه هایی است که به تکالیف خود عمل نمی کنند.
وی افزود: قبل از این در جلوگیری از آلودگی هوا ضمانت اجرایی وجود نداشت ولی در قانون جدید هر موردی که اعلام شده که ممنوعیت دارد، جرم است.
حکیمی با اشاره به اینکه در این قانون منابع آلاینده هوا به 2 صورت متحرک و ثابت تفکیک شده، بیان داشت: در این قانون برای منابع متحرک که همان خودروها سبک و سنگین هستند به بحث معاینه فنی تاکید ویژه شده است.
وی ادامه داد: برای کاهش آلودگی هوا توسط منابع متحرک بر ضرورت انجام معاینات فنی این خودروها تاکید شده و اکنون در استان 16 مرکز معاینه فنی خودروهای سبک و 3 مرکزمعاینه فنی خودروهای سنگین فعال هستند.
وی گفت: در 6 ماهه اول سال جاری از حدود 116 هزار مورد مراجعه به این مراکز 75 هزار قبولی و 2800 مردودی داشته اند.

***تنها نقطه قوت البرز توسعه فضای سبز است
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در ادامه به موضوع استفاده از پساب ها برای توسعه فضای سبز اشاره کرد و افزود: توسعه فضای سبز به بهانه کمبود آب پذیرفته نیست وبر اساس تکالیف قانونی بایستی شهرداری با همکاری آبفای استان بخشی از فاضلاب شهری را برای آبیاری فضای سبز تخصیص دهند.
وی یادآور شد: در اجرای قانون در تنها موضوعی که نسبت به موضوعات دیگر جلوتر هستیم فقط توسعه فضای سبز است که سرانه فضای سبز برای هر نفر باید 15 مترمربع باشد که در البرز 15.7 مترمربع است.
وی همچنین بر استفاده از پسماندها جهت تولید انرژی، کود نیز اشاره کرد و گفت: یکی از نکات مهم در این قانون هوای پاک در کشور استفاده از فارغ التحصیلان محیط زیست است که امکان اشتغال آنها در دستگاه های اجرایی فراهم نیست که طبق این قانون واحدهایی که بیش از 50 نفر اشتغال دارند باید یک کارشناس محیط زیست را جذب کنند.
وی با بیان اینکه در قانون هوای پاک به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و تولید سوخت استاندارد تاکید شده، اضافه کرد: بر اساس این قانون بایستی شعب ویژه تخصصی در مراجع قضایی برای رسیدگی به جرایم زیست محیطی ایجاد شود که است که اکنون در دادستانی یک شعبه ویژه داریم.

***رسانه ها کمک کار محیط زیست در اجرای قانون هوای پاک
حکیمی با بیان اینکه برای اجرای قانون هوای پاک رسانه می تواند کمک موثری داشته باشد، گفت: رسانه ها به عنوان مطالبه گر و نماینده از مردم بخواهد که از دستگاه ها در اجرای تکالیفشان جواب بگیرند.
وی افزود: از این به بعد در اجرای قانون هیچگونه مخفی کاری نخواهیم داشت و وظایف دستگاه ها را اعلام می کنیم و می گوییم چه دستگاهی در اجرای این قانون به وظیفه خود خوب عمل نکرده است.
وی در ادامه به اجرای طرح کهاب در جایگاه های سوخت اشاره کرد و اظهار داشت: طرح کهاب در 63 جایگاه توزیع سوخت بنزین در کرج اجرا می شود که در این طرح جذب بخارات بنزین انجام شده و این بخارات بازیافت می شوند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز همچنین توزیع بنزین استاندارد یورو 4 را یکی از راه های کاهش آلودگی هوا دانست و گفت: بنزین یورو4 در 28 جایگاه کرج و فردیس توزیع می شود و گازوییل یورو 4 نیز در تمام جایگاه ها توزیع می شود.
وی، حذف 2 میلیون لیتر مازوت از نیروگاه منتظر قائم و 5 میلیون لیتر مازوت از نیروگاه شهید رجایی قزوین را از جمله راهکارهای اساسی برای کاهش آلودگی هوا در استان دانست و افزود: برای تحقق این مهم دادستان استان پیگیری های زیادی انجام دادند.
وی، گاز سوز شدن واحدهای کارگاهی و صنعتی را از دیگر اقدامات برای کاهش آلودگی هوا عنوان کرد و بیان داشت: در حال حاضر 3427 واحد مجهز به گاز هستند به طوریکه 140 واحد از آن ها در سال جاری مجهز به سوخت گاز شده اند.
حکیمی ادامه داد: نمونه برداری هفتگی از بنزین در تمام جایگاه ها به صورت روتین انجام می شود.

***مرگ 800 نفر بر اثر آلودگی هوا در سال 94
وی از جمله پیامدهای مهم آلودگی هوا را مرگ و میر دانست و گفت: یکی دیگر از مصوبات کاهش آلودگی هوا کاهش بیماری ها و مرگ های منتسب به آلودگی هوا بوده که در سال 94 بر اساس آمار ارایه شده 800 نفر براساس آلودگی هوا تلفات داشته ایم.
وی با بیان اینکه آمار سال 95 هنوز ارایه نشده، افزود: یکی از دیگر از موضوعات در اجرای مصوبات کاهش آلودگی هوا اطلاع رسانی و هشداردهی وضع کیفی هوا است به طوریکه 9 ایستگاه سنجش آلودگی هوا در استان مستقر هستند که در برخی موارد به دلیل عدم راهبری درست و تامین اعتبار برخی دستگاه ها دچار مشکل می شوند.
وی با اشاره به اینکه کرج، ساوجبلاغ و فردیس جزو آلوده ترین شهرها هستند، اظهار داشت: یکی از تکالیف اصلی شهرداری نصب 2 تابلوی نمایشگر کیفیت هوا است که تاکنون آن را اجرایی نکرده است.
وی، تاسیس اداره پایش محیط زیست در شهرداری، تهیه طرح جامع فضای سبز و طرح جامع ترافیک را از دیگر تکالیفی دانست که تاکنون توسط شهرداری اجرا نشده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در ادامه به اعلام برنامه های هفته هوای پاک که از فردا آغاز می شود، اشاره کرد و گفت: همایش سه شنبه بدون خودرو که هفته گذشته انجام شده و دیدار با ائمه جمعه از جمله این برنامه هاست زیرا ائمه جمعه با استفاده از آموزه های دینی می توانند نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا داشته باشند.
وی، همایش دوچرخه سواری در روز جمعه توسط شورای شهر ورزش جوانان و شهرداری، طرح تشدید برخورد با خودروهای آلاینده توسط پلیس، معاینه فنی رایگان در روز شنبه و برگزاری مسابقه عکاسی در تالاب صالحیه نظرآباد را از دیگر این برنامه ها دانست.
حکیمی گفت: تالاب صالحیه نظرآباد در سال گذشته شاهد حضور 120 گونه پرنده مهاجر آبزی بود که امسال علاوه بر اینکه خشک شده به عنوان یک کانون انتشار ریزگرد شده است.
وی افزود: قضات می توانند در این میان حمایت خوبی در اجرای قانون هوای پاک داشته باشند که هفته آینده یک نشست با قضات استان برای اجرای قانون هوای پاک و تشریح وظایف دستگاه ها داریم.

***قانون هوای پاک یک نقشه راه
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با بیان اینکه قانون هوای پاک به عنوان یک نقشه راه می تواند باشد، اظهار داشت: در صورت اجرای این قانون می توانیم شاهد بهبود هوا باشیم.
6156/1535 خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده: داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.