به گزارش ایرنا، دکتر اسکندر زند روز سه شنبه در دومین گردهمایی پژوهشی سبزی و صیفی که در پژوهشکده سبزی و صیفی موسسه علوم باغبانی کشور واقع در منطقه محمدشهر کرج برگزار شد، با بیان اینکه موضوع فناوری در حوزه کشاورزی و به خصوص باغی بسیار مهم است، افزود: برای برون رفت از مشکلات موجود در تولید سبزی و صیفی باید فناوری روز دنیا را احصاء کنیم.
وی با اشاره به اینکه تولید سبزی و صیفی در کشور جزو فعالیت های مزیت داری است که مغفول مانده، اظهار داشت: باید دلایل این امراحصاء شود زیرا از حدود 120 میلیون تن تولیدات مختلف در بخش کشاورزی ایران ، 28 میلیون تن صیفی و سبزی تشکیل می دهد.
زند گفت: سرانه تولید و عرضه سبزی و صیفی در ایران 360 کیلوگرم است و این در حالی است که سرانه مصرف غذا حدود 800 تا یکهزار کیلوگرم می باشد.
این مسئول ادامه داد: اکنون 84 درصد از سهم تولید مواد غذایی درجهان از بخش بخش گیاهی و 16 درصد آن از تولیدات حیوانی به دست می آید این در حالی است که در ایران سهم مواد غذایی به دست آمده از تولیدات حیوانی 11 درصد و مابقی به تولیدات گیاهی وابسته است.
زند با بیان اینکه در بخش تامین مواد غذایی گیاهی، سهم باغبانی بسیار بالاست که مغفول مانده، افزود: در تحقیقات کشاورزی تغییر رویکردی جدی داریم که تحقیقات را از ورودی محور به خروج محور تغییر داده ایم و مهمترین دستاورد این تحقیقات باید در رضایتمندی کشاورزان دید.
وی ادامه داد: در تحقیقات خروجی محور سه اولویت را مد نظر قرار داده ایم که اولین اولویت آن تحقیقات توانمندساز است تا بتوانیم وضع موجود را بهبود بخشیم و تحقیقات را جهت دهی کنیم به طوریکه در اجرای این اولویت طرح های جریان ساز داشته باشیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی لازمه یکی از این تحقیقات را در افزایش سطح و عملکرد سبزی و صیفی عنوان کرد و گفت: از مجموع 28 میلیون تن سبزی و صیفی تولیدی کشور، 1.8 میلیون تن معادل 7 درصد
در گلخانه ها به دست می آید .
وی وسعت گلخانه های سبزی و صیفی کشور را حدود 11 هزار هکتار اعلام کرد و افزود: در آینده باید کشت گلخانه ای این محصولات به 34 هزار هکتار برسد که باید گام های بزرگی دراین بخش برداشته شود .
زند با بیان اینکه برای رسیدن به این مهم باید بهترین تکنولوژی ها را از زنجیره گلخانه ای استفاده کنیم، بیان داشت : یکی دیگر از مهم ترین اقدامات در جریان سازی تحقیقات، کیفیت بخشی به محصولات گلخانه ای است به طوریکه مردم نسبت به مصرف این محصولات به دلیل استفاده از سم و کود زیاد اکراه دارند که باید اقدامات لازم برای ترویج سلامت محصولات گلخانه ای را در بین مردم داشته باشیم.
رئیس سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی ادامه داد: یکی از دستاوردهای کشت گلخانه ای بهره وری آب در کشت سبزی و صیفی است.
وی یکی از نگرانی ها برای توسعه کشت گلخانه ای سبزی و صیفی را بازار مناسب پس از تولید دانست و گفت: برای رفع این نگرانی اگر پس از تولید فراوری و بسته بندی مناسب را در محل تولید داشته باشیم ضمن اینکه در مصرف بی رویه آب صرفه جویی می شود بازار مناسبی را نیز ایجاد خواهد کرد.

***تحول سازی در حوزه باغبانی
زند یکی از مهم ترین اقدامات برای برون رفت از مشکلات حوزه باغبانی را تحول سازی عنوان کرد و افزود: در دنیا هر از چندگاهی شاهد تحول هستیم و ما هم باید تحول ایجاد کنیم و تمام تحولاتی را که با آینده نگری می توان داشت را احصاء کنیم.
وی یکی از جریانات تحول ساز را در زمینه به نژادی دانست و اظهار داشت: در زمینه به نژادی و همچنین تولید بذرهای هیبرید به دلیل سودآوری مناسب باید بخش خصوصی را وارد کنیم.
دومین گردهمایی پژوهش سبزی و صیفی کشور به مدت 2 روز ادامه دارد.
6156/ 6155 خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده: محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.