به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز ، دکتر کوروش غفاری رئیس سازمان نظام مهندسی استان البرز در این همایش گفت: هدف این سازمان از اعزام کارشناسان به همراه اساتید دانشگاه خوارزمی به منطقه زلزله زده سرپل ذهاب برای انتقال درس های این زلزله به مهندسان البرز به منظور ایمن سازی هرچه بیشتر ساختمان ها بود.
وی با اشاره به اهمیت بازدید از مناطق زلزله زده و تجارب به دست آمده پس از هر زلزله افزود: غفلت از عبرت های کسب شده از زلزله کرمانشاه می تواند خطرات زیادی برای جامعه و مسئولیت فراوانی برای مهندسان به دنبال داشته باشد.
غفاری به مهندسان توصیه کرد در صورت امکان حتما' از مناطق زلزله زده بازدید کنند تا بدانند مسئولیت آنان تا چه حد مهم و سنگین است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان البرز با قدردانی از کمک و همراهی اساتید دانشگاه خوارزمی در انتقال درس های زلزله کرمانشاه و تاکید بر ظرفیت علمی ارزشمند این دانشگاه ، وجود دانشگاه خوارزمی در استان البرز را یک موقعیت با ارزش خواند که باید از آن به نحو شایسته بهره برد.
همچنین پیمان همامی دکترای سازه و عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی با تشریح رفتارسازه های مختلف بنایی ، فلزی و بتنی در زلزله کرمانشاه با تصاویر مستند ساختمان های آسیب دیده ، نقاط ضعف هر یک از انواع سازه ها را مورد بررسی قرار داد.
این استاد دانشگاه با تاکید بر تاثیر فراوان عدم اجرای اصولی سازه های مختلف ، مجریان فاقد صلاحیت فنی ، استفاده از مصالح نامرغوب ، عدم دقت در اجرای نقاط اتصال یا به اصطلاح چشمه های اتصال در انواع سازه ها را مهم ترین علل وارد آمدن خسارات جدی به ساختمان ها در سرپل ذهاب برشمرد.
وی همچنین بی توجهی به اجرای مهار دیوارهای غیر سازه ای و استفاده از مصالح نامتناسب را مهم ترین علل فرو ریختن دیوارها و غیرقابل سکونت شدن ساختمان ها به رغم پایداری سازه ها دانست.
همچنین دکتر هادی شهیر مدرس مکانیک خاک و مهندسی پی و عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در سخنانی با ارائه تصاویر مستندبه تاثیر تیپ های مختلف خاک در انتقال امواج لرزه ای و لرزش و لغزش خاک مناطق مختلف شهر سرپل ذها پرداخت و با اشاره به مشابهت برخی مناطق شهری و روستایی سرپل ذهاب با شهر کرج توجه به تجارب به دست آمده را درالبرز بسیار ضروری و مفید خواند.
این همایش به دنبال سفر متخصصان سازمان نظام مهندسی ساختمان البرز و دانشگاه خوارمی به مناطق زلزله زده کرمانشاه و تهیه گزارش مستند از این واقعه برای دومین بار در استان البرز برگزار شد که مورد استقبال مهندسان قرار گرفت .
7410/ 6155خبرنگار: مژگان السادات سجادی ** انتشار دهنده : محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.