مهدی مصطفوی روز سه شنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: ماهی قزل آلای خال قرمز از گونه های حمایت شده کشور محسوب می شود و در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت IUCN در طبقه در آستانه و خطر انقراض (EN) قرار دارد.
وی با بیان اینکه ماهی قزل آلای خال قرمز فقط در3 یا 4 نقطه کشور وجود دارد، اظهار داشت: یکی از شاخصه های این گونه ی آبزی که جزو ماهیان سردابی و شاخصی برای سلامت اکوسیستم هستند، برای زیست احتیاج به آب سرد با اکسیژن بالا دارند که به همین دلیل است که در بالادست رودخانه کرج زندگی می کنند.
وی گفت: هرچند این ماهی پرجنب وجوش است و خیلی حرکات سریع دارد ولی نسبت به آلودگی و ناهنجاری اکولوژیکی فوق العاده حساس است به طوریکه با کاهش اکسیژن و افزایش دمای آب شرایط زیست خودش را از دست می دهد که در این صورت گونه های گرمابی به راحتی می توانند جایگزین این گونه شوند.

***قزل آلای رنگین کمان گونه ی وارداتی به آب های کشور
مصطفوی در ادامه با بیان اینکه ماهی قزل آلای رنگین کمان یک گونه وارداتی است که در بسیاری از رودخانه های کشور وجود دارد، افزود: در صورتیکه شرایط اکولوژیکی رودخانه کرج تغییر یابد، قزل آلای رنگین کمان که مورد مصرف مردم هست، به این رودخانه حفاظت شده راه می یابند و جایگزین قزل آلای خال قرمز می شوند.
وی با بیان اینکه در رودخانه کرج به غیر از قزل آلای خال قرمز ماهیان کولی و سگ ماهی در سرشاخه ها وجود دارند، اظهار داشت: در صورتیکه دمای آب رودخانه افزایش یافته و یا کدورت آب بالا برود این گونه ها نیز به شاخه ی اصلی رودخانه راه می یابند و می توانند رغیب اینگونه بومی کشوری شود و از زیست گاه، این گونه بومی را حذف کند.
رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست استان البرز ادامه داد: در کل کشور از وضعیت جمعیتی قزل آلای خال قرمز هنوز اطلاعات خوبی به دست نیاورده ایم به همین دلیل در سطح جهانی اینگونه به صورت کمترین نگرانی معرفی شده در صورتیکه وضعیت اینگونه در وضعیت در خطر انقراض است چون روند کاهش جمعیتی این گونه مشخص و مبرهن است.
وی گفت: در سال گذشته برای نخستین بار در البرز ارزیابی ذخایر آبزیان انجام شد و یکی از فعالیت هایی که انجام شد تمرکز بر روی قزل آلای خال قرمز بود که روند افزایش یا کاهش جمعیت آن بررسی شد ولی برای دست یافتن به اطلاعات دقیق از جمعیت این گونه نیاز به مطالعات متمادی سالانه دارد.
مصطفوی افزود: سال گذشته در مطالعات اولیه در خصوص این گونه ی آبزی به نتیجه ای رسیدیم که جمعیت آن خیلی مطلوب نبود به همین دلیل دستور توقف صید حداقل برای سه سال صادر شد تا بتوان این گونه جمعیت خود را احیاء کند.
وی اضافه کرد: در صورتیکه مردم رعایت کنند باعث احیای جمعیت این گونه می شود تا بتوان سا لهای آینده قسمتی از رودخانه را برای صید ورزشی که همان بگیر و رها کن است اختصاص داد.
وی گفت: ماهیان گرمابی در بهار تخم ریزی دارند ولی این گونه معمولا اواخر پاییز فصل تخم ریزیشان هست یعنی اکنون یک فصل خیلی حساس برای این گونه است ضمن اینکه فعالیت محیط بانان و افرادی که در منطقه هستند تشدید شده است.
این مسئول ادامه داد: به همین دلیل از مردم می خواهیم شرایط را به لحاظ آلوده نکردن آب رودخانه کرج و صید غیرمجاز رعایت کنند زیرا برای این گونه ی آبزی این زمان یک زمان بحرانی و حیاتی است تا بتواند تخم گذاری کند و بتواند جمعیت خودش را احیاء کند.
مصطفوی افزود: اکنون عواملی که منجر به جلوگیری از مهاجرت این گونه به بالادست می شود شناسایی و تایید شده که بایستی رفع شود که از جمله این عوامل جاده سازی، ایجاد سازه های داخل رودخانه ای مثل گذاشتن سنگ های بزرگ و ریختن نخاله ها است که باید رفع شود تا بتواند به راحتی برای تخم ریزی به بالادست رودخانه برود.
6156/ 6155خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده: محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.