به گزارش خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری البرز،جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان صبح چهارشنبه به ریاست " دکترمحمدعلی نجفی"،برگزار شد.
استاندار البرز در واکنش به محرومیت طالقان از وجود کتابخانه عمومی گفت: زیبنده طالقان نیست که در مهد مشاهیر علمی و فرهیختگان ملی، کتابخانه وجود نداشته باشد.
* اولتیماتوم 10 روزه برای رفع موانع احداث کتابخانه طالقان
وی خطاب به مسئولان فرهنگی اولتیماتوم داد: 10 روز فرصت دارند تا مشکل زمین جهت احداث کتابخانه در این شهرستان را حل کنند و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نیز باید همکاری های لازم را جهت تخصیص اعتبار مناسب داشته باشد.
*شاخص های زیرساخت کتابخانه ای در استان را ارتقا بدهید
وی همچنین با تاکید بر لزوم ارتقا شاخص های زیر ساخت کتابخانه ای در استان تصریح کرد: شایسته استان نیست که شاخص کتابخانه ای پایینی داشته باشد.
*شهرداری ها برای احداث کتابخانه وارد میدان شوند
دکتر نجفی در ادامه با تاکید بر تخصیص نیم درصد سهم شهرداری ها برای توسعه کتابخانه ها گفت: بخشی از امور فرهنگی شهر در دست شهرداری های هاست، شهرداری ها اگر کمک نکنند و فضای فرهنگی شهر تقویت نشود باید آن اعتبار و هزینه را صرف جمع آوری معتادان کرد.
در ادامه این نشست،شاخص های یک کتابخانه استاندارد مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت موضوع احداث کتابخانه مرکزی استان پیش کشیده شد.
دکتر نجفی با تاکید بر اینکه باید نگاه های بخشی را از اصل کار دور کرد،بیان کرد: باید بسترهای لازم برای احداث کتابخانه مرکزی دیده شود.
هماهنگی جهت مناسب سازی ورودی کتابخانه ها برای ترغیب و ترویج فرهنگ کتابخوانی از محورهای این نشست. بشمار می رفت.
گزارش عملکرد اداره کل کتابخانه های عمومی استان، بررسی هفت مصوبه اجرایی شده، اجرای ماده 6 قانون اساسی شهرداری ها،بررسی عضویت اعضای حقیقی جدید از محورهای این نشیت بشمار می رفت.
*آخرین وضعیت کتابخانه های استان در یک نگاه
طبق اعلام مدیرکل کتابخانه های عمومی استان، در حال حاضر، 69 باب کتابخانه در استان وجود دارد.تعداد کتابخانه های عمومی نهادی استان نیز 43 کتابخانه می باشد.
*شاخص سرانه های زیرساخت کتابخانه ای استان باید به 3/1 متر مربع برسد
شاخص زیربنای کتابخانه ای در کشور 3/1 متر مربع می باشد که این رقم در استان به ازای هر 100 نفر 1/1 سانتی متر است. طبق اعلام مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تا سال 1399 باید به شاخص کشوری برسیم به همین منظور نیز باید در استان 134 کتابخانه در کنار یک کتابخانه مرکزی احداث شود.
در حال حاضر یک میلیون و 174 هزار جلد کتاب در کتابخانه های عمومی استان در سامانه ثبت شده است.
طی دو سال 94 و 95، 105عنوان کتاب از نویسندگان بومی استان خریداری شده است.
در دو سال اخیر 7 کتابخانه در مناطق کم برخوردار احداث شده است و 2 کتابخانه سیار برای روستای بالای 800 نفر اختصاص پیدا کرده است.
قرار است بزودی در منطقه کردان کرج و ملک آباد چهارباغ یک باب کتابخانه افتتاح شود.
* چاپخانه کتاب خط بریل در استان افتتاح می شود
در حال حاضر از مجموع بیش از 2 هزار نابینا در استان،348 نابینا عضو کتابخانه های عمومی استان هستند.629 نسخه کتاب ویژه نابینایان در کتابخانه های استان وجود دارد و 5 هزار و 896 جلد کتاب صوتی نیز برای این قشر در نظر گرفته شده است.
بزودی با کمک یکی از خیرین شاهد افتتاح نخستین چاپخانه کتاب خط بریل خواهیم بود.
*افتتاح کتابخانه در شهرستان طالقان
با هماهنگی های انجام شده در مرکزیت این شهرستان،مکان هایی در نظر گرفته شده است که در آن کتابخانه افتتاح شود، اما اولویت پیش بینی مکانی در مرکزیت شهر است.
طبق اظهارات مسئولان فرهنگی، 800 میلیون هم برای احداث کتابخانه، اعتبار در نظر گرفته شده است اما عمده مانع تحویل زمین مناسب است.
شهردار جدید طالقان نیز می گوید: با توجه به اینکه زمینی خارج از مرکز شهر برای احداث کتابخانه در نظر گرفته شده است،نیاز است که زمین مناسبی در مرکزیت شهر دیده شود.
وی عنوان کرد: ما به ازای زمینی که دیده شده است، متناسب با دسترسی عموم زمین مناسب جایگزین خواهد شد.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 799929
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.