انوشیروان محسنی بندپی در همایش «سلامت اجتماعی با محوریت بهداشت روان خانواده» که صبح یکشنبه در سالن شهید فهمیده برگزار شد، اظهار کرد: بهزیستی البرز در بخش ارزیابی عملکرد جشنواره شهید رجایی جزء دستگاه‌های برتر معرفی‌شده است.
وی بابیان اینکه تعریف جامعی از سلامتی مطرح‌شده که نه‌فقط نبودن بیماری بلکه برخوردار بودن از آسایش روحی و روانی را شامل می‌شود، افزود: یکی از ابعاد مهم سلامت اجتماعی سلامت روان است که مهم‌ترین حوزه سلامت اجتماعی را تشکیل می‌دهد.
وی بیان کرد: بر اساس آخرین پیمایش ۲۳ درصد جامعه به‌نوعی دچار اختلالات روانی هستند که این مهم در شهرهای بزرگ‌تر به‌مراتب بیشتر است.
رئیس سازمان بهزیستی کشور با تأکید بر اینکه امروزه افزایش چربی خون و استرس‌های قلبی به اختلالت روحی روانی نسبت داده‌شده است، گفت: باید اختلالات روحی و روانی را تحت کنترل، مراقب و درمان قرار دهیم.
محسنی بندپی بابیان اینکه مقوله «پی.تی.دی.اس» در کشور افزایش پیداکرده است، ادامه داد: ۴۲ درصد مرگ‌ومیر در کشور ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی، ۱۷ و نیم درصد سوانح و ۱۴ درصد سرطان است.

۳۷ درصد از مجموع ۴۶ درصد افرادی که در زلزله رودبار از این حادثه جان سالم به دربردند، دچار اختلالات روحی و روانی شدند

رئیس سازمان بهزیستی کشور بابیان اینکه از ۱۷ و نیم درصد مرگ‌ومیر ناشی از حوادث و سوانح یادشده ۹ و نیم درصد به حوادث جاده‌ای بازمی‌گردد، افزود: ۱۵ هزار و ۹۰۰ نفر طی سال گذشته بر اساس حوادث جاده‌ای در کشور دچار مرگ‌ومیر شده‌اند.
وی به ظرفیت ۲۲ هزارنفری نیروی انسانی متخصص و ماهر همچنین ارتباط مؤثر سازمان بهزیستی با شرکای اجتماعی خود اشاره کرد و گفت: سازمان بهزیستی کشور در پیشانی ساماندهی کودکان کار و خیابان قرار دارد؛ در طرح محب مشاوره و حمایت روانی در حوادث و شرایط اضطرار به مردم ارائه می‌شود.
وی با اعلام اینکه ایران جز 10 کشور بلاخیز جهان و جز چهار کشور بلاخیز در آسیا است، اظهار کرد: زلزله، سیل و خشک‌سالی ازجمله حوادث طبیعی است که مردم را تهدید می‌کند.
رئیس سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: بعد از به وقوع پیوستن گردبادهای مهیب در جهان ۵۹ درصد مردم حادثه‌دیده دچار اختلال روحی و روانی شده‌اند، در حوادث جاده‌ای نیز بدین گونه است لذا توانمندسازی و حمایت‌های اجتماعی و روانی می‌تواند شرایط مطلوب را فراهم کند تا افراد دچار اختلالات روانی نشوند.
محسنی بندپی با اعلام اینکه در حادثه پلاسکو همکاران حوزه پیشگیری با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد برای تمام آتش‌نشان‌ها طرحی تحت عنوان ارتقای حمایت‌های اجتماعی و روانی را اجرایی کردند، افزود: ۳۷ درصد از مجموع ۴۶ درصد افرادی که در زلزله رودبار از این حادثه جان سالم به دربردند، دچار اختلالات روحی و روانی شدند.
۱۵۰ اورژانس اجتماعی جدید در کشور راه‌اندازی شد
وی با تأکید بر اینکه اولویت اول سازمان بهزیستی پیشگیری از بروز و شیوع آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها است، تصریح کرد: دو طرح بزرگ اجتماعی «نماد» و «مات» در حوزه دانش آموزی کشور در حال اجرایی شدن است.
رئیس سازمان بهزیستی کشور به اجرایی شدن طرح پیشگیری از اعتیاد خانه به خانه و محیط های کارگری اشاره کرد و افزود: خوشبختانه ۱۵۰ اورژانس اجتماعی جدید در کشور راه‌اندازی شده است.
محسنی بندپی با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت ارزشمند مردم‌نهاد در جامعه، خاطرنشان کرد: سلامت جسمی با سلامت اجتماعی فرق اساسی دارد لذا به‌واسطه پیچیده بودن آسیب‌های اجتماعی تمامی دستگاه‌های اجرایی باید در این عرصه وارد عمل شوند.
وی با تأکید بر اینکه نگاه ویژه‌ای به استان البرز داریم چراکه این استان از شرایط خاصی در حوزه آسیب‌های اجتماعی برخوردار است، گفت: در اعتبارات ماده ۱۶ و متمرکز توجه ویژه‌ای به این استان خواهیم داشت.

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 776958
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.