به گزارش خبر آنلاین و به نقل از پایگاه خبری مدیریت شهری کرج، علی خوشگرد مدیرکل هماهنگی ونظارت بر خدمات شهری شهرداری ، عمده ترین علت آب گرفتگی در معابر این کلانشهر را فرسودگی زیرساخت های شهری عنوان می کند و و با بیان اینکه معابر ظرفیت هدایت آب های روان شده از نقاط پر شیب را ندارند، می افزاید: کم بودن قطر کانال ها نیز به بروز این مشکل دامن می زند. مشکل آبگرفتگی میدان جمهوری به نقاط فرودست مصداقی بر این گفته است. این مسئول، نصب کانال های جمع آوری آب های سطحی با قدرت جذب بالا را در رفع این معضل موثر دانست و بیان کرد:
بهسازی شبکه های معابر شهری و فاضلاب شهری به عنوان شریان های مهم از دیگر راهکارهای عبور از بحران آبگرفتگی در کرج است.
گفتگوهای انجام شده با برخی شهروندان کرجی حاکیت از بر نارضایتی آن ها از وضعیت شهر در روزهای بارانی است. به گفته ساکنان مناطق 5 و 6 آبگرفتگی در این محدوده ها به گونه ای رخ می دهد که حتی امکان تردد در معابر نیز وجود ندارد. علت بروز این پدیده نیز نبود کانال و چاه های جذب آب های سطحی است. این درحالی است که در منطقه 1 کرج به علت وجود شیب تند گله و شکایتی از آبگرفتگی وجود نداشت.
در منطقه 1 شهرداری کرج، بیش از چهار هزار متر مربع از کانال های سطح منطقه لایروبی شد تا در صورت بارندگی شدید احتمال بروز آسیب به حداقل برسد. از علت های آب گرفتگی در سطح این منطقه سرقت آب بندهای هدایت آب های سطحی به ویژه در خیابان چالوس بوده است. علاوه بر این نصب پست توزیع برق مقابل پاساژ جاوید زمینه را برای تجمیع آب در این معبر فراهم کرد.
منطقه 2 شهرداری کرج، به منظور رفع مشکلات ناشی از آب گرفتی در بارندگی اخیر اقدام به جدول کشی در معابر پرتردد از جمله خیابان ساسانی کرده است. در جاده محمدشهر و ایستگاه راه آهن حسین آباد و نیز زیر گذر پل کچویی و بلوار هفت نیز برای رفع مشکلات احتمالی در آینده نیاز به حفر چاه پیش بینی شده است.
در منطقه 4 شهرداری کرج، با اجرای طرحی ضربتی و با استفاده از ماشین آلات سنگین از جمله بیل مکانیکی، کف کش، لجن کش نسبت به رفع آبگرفتگی در محله های چهار راه شعبان آباد و خیابان های مطهری و فجر، کوچه اطلس، خیابان های دوم و سوم ولیعصر(عج)، بلوار دانش و فاز 4 خیابان 406 اقدام کرد.
گفتنی است میزان مسیل ها در این منطقه سه هزار متر و میزان نهرها دو هزارو 500 متر و آبرفت های شهری 14 هزار متر بوده است.
در منطقه 5 شهرداری کرج، به دنبال بارش نزولات آسمانی و با هدف رفع آب گرفتگی ها، بیش از سه هزار متر تجهیزات جمع آوری آب های سطحی در معابر نصب شد. در این منطقه تعداد 157 پاکبان در حال آماده باش برای آرام سازی بحران های احتمالی ناشی از بارندگی هستند.
منطقه 6 شهرداری کرج، برای رفع مشکلات آبگرفتگی سطح معابر اقدام به شناسایی نقاطی که در زمان بارنندگی دچار آبگرفتگی می شوند پرداخت که از آن جمله به معابر موجود در میدان امام حسین و بلوار باغستان و میدان دانشگاه خوارزمی، باهنر و ورودی اتوبان و حصارک بالا اشاره شد که این منطقه تمهیدات لازم برای رفع اینگونه مشکلات با استفاده از 20 نیرو انسانی در حال آماده باش و استفاده از ماشین آلات و تجهیزات کرده است.
در منطقه 7 شهرداری کرج، به منظور رفع مشکلات ناشی از آب گرفتی در زمان بارندگی با استفاده از 25 نفر نیروی انسانی و هفت دستگاه ماشین آلات سنگین و سبک در معابر موجود در بلوار انقلاب و سربازان گمنام و باغستان و محدوده رجایی شهر و حیدر آباد که از قبل شناسایی شده بکار گرفته شده تا در فصول بارننگی شاهد مشکلات آبگرفتگی برای شهروندان نباشیم.
در منطقه 8 شهرداری کرج، نیز اقدامات لازم برای رفع آبگرفتگی معابر با استفاده از 168 نیرو انسانی و ماشین آلات سبک وسنگین به تعداد 11 دستگاه اقدام شده است. از جمله معابری که در این منطقه به کمک نیروهای خدمات شهری منطقه برای رفع آبگرفتگی صورت گرفته می توان به خیابان حج مقابل مجتمع مهستان، بلوار ماهان، خیابان مطهری، بلوار جمهوری اشاره کرد.
در منطقه 9 شهرداری کرج، در خصوص رفع آبگرفتگی معابر اقداماتی شامل شناسایی نقاط آبگیر، استقرار نیرو تجهیزات، اولویت بندی معابر اصلی و فرعی، کنترل و بازبینی چاه های جذبی، بررسی پیام های مربوط به آبگرفتگی معابر در سنوات گذشته صورت گرفته است.
در بارندگی اخیر منطقه نسبت به لایروبی نهرها و اجرای طرح ویژه لایروبی کانال ها همچنین تخلیه آب گرفتگی معابر اصلی به وسیله پمپ های مکنده در سطح خیابان های منطقه اقدام کرد.
از برنامه میان مدت منطقه در خصوص پیش گیری از بحران های ناشی از آب گرفتی در فصل بارش افزایش سطح همکاری و ارتباط با حوزه های خدمات شهری، فنی و عمرانی همچنین اداره آب و فاضلاب است.
با توجه به بررسی های صورت گرفته موانع توسعه شبکه جمع آوری فاضلاب شهری با هدف جلوگیری از ورود فاضلاب به شبکه آب های سطحی از مشکلات منطقه است. از دیگر اقدامات این منطقه بازسازی تجهیزات زیرزمینی هدایت آب های سطحی در منطقه طالقانی جنوبی و بلواردانش آموز و نیز لایروبی زیرگذر این مسیر، لایروبی زیر گذر مترو و انتهای بلوار نبوت است.
در منطقه11 شهرداری کرج، کانال های روباز و سرپوشیده به صورت مستمر توسط نیروهای خدمات شهری بازدید و در صورت نیاز لایروبی می شوند ضمن آنکه در مواقع بارندگی نیروها، تجهیزات و امکانات به صورت آماده باش هستند و به محض وقوع بارندگی برای رفع آبگرفتگی به محل اعزام می شوند. گفتنی است این منطقه با لوله گذاری بیش از یک هزار و 500 متر و نصب دریچه در محدوده حصار کلاک نو و محله سرجوب در راستای رفع آبگرفتگی سطح معابر اقدام کرده است.
واحد خدمات شهری منطقه 12 شهرداری کرج با توجه به فرارسیدن فصول بارش نزولات آسمانی و با تکیه بر تجربات حاصل از سنوات گذشته نسبت به لایروبی جاده قزالحصار، محدوده سیاه جوب و سهرابیه اقدام کرده است. همچنین نیرو ها و ماشین آلات خدمات شهری منطقه در ایام بارندگی به منظور خدمت رسانی به شهروندان 24 ساعته به حالت آماده باش بوده و با هماهنگی واحد عمران اقدام به حفر چاه جذبی در کلیه نقاط مورد نیاز کرده اند. در این راستا از 19 دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین و 132 نیروی انسانی استفاده شده است.

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 761463
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.