پویا پارسا روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در توضیح این موضوع اظهار داشت: نرخ رشد بالای جمعیت شهری، پیچیدگی های منطقه کلان شهری، ناپایداری منابع درآمدی و فقدان زیر ساخت های حمل نقلی سریع و راحت ، شرایط کالبدی و ظاهری نامطلوب، رشد کالبدی از هم گسیخته، چالش های مدیریتی و نهادی ، مسائل ساختار سازمانی شهرداری، خوابگاهی بودن شهر، اسکان غیر رسمی، بافت های فرسوده و مشکلات فرهنگی و اجتماعی، رفت و آمد های ساکنان شهر های مجاور به کرج از مهمترین چالش های کرج به شمار می رود.
وی گفت: رعایت نشدن حریم شهر کرج بر اساس مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری کشور که معمولا حریم شهرها نسبت بین 3 تا 5 برابری محدوده شهر را دارا است از دیگر مواردی است که می توان به آن اشاره کرد.
پارسا گفت: در کرج حریم کوچکی در شهر داریم که تقریبا معادل 2 برابر محدوده شهر است که این عامل می تواند برای پشتوانه زیستی فردای این کلانشهر مشکل ساز باشد.
وی بیان کرد: کرج با حدود 2 میلیون نفر بر اساس سرشماری سال 1395 چهارمین شهر پرجمعیت کشور است که نشان می دهد البرز دومین استان مهاجر پذیر کشور بوده و تعداد خانواری که در کلانشهر کرج سکونت دارند 624 هزار خانوار است.
وی با بیان اینکه جمعیت انبوه و مهاجر به صورت نامتوازن در سطح شهر کرج توزیع شده است، به ویژگی های خاص این کلانشهر پرداخت و تصریح کرد: بر اساس آمار سال 95 بیست درصد از جمعیت کرج زیر 14 سال بوده و در واقع شهر کرج دارای بافت جوان می باشد و این کلانشهر به عنوان یکی از پر اهمیت ترین پهنه های زیستی و اقتصادی کشور به شمار می آید.
پژوهشگر و کارشناسی ارشد مدیریت شهری افزود: کرج شهری مستقل و مبدل کار و زندگی برای بخشی از آحاد جمعیت شهری کشور، با وجود قابلیت های بسیار مهم این شهر کلانشهر کرج با چالش های اساسی روبه رو است.
این پژوهشگر تاکید کرد: سهم حمل نقل عمومی در کرج حدود 47 درصد است که 22 درصد آن با اتوبوس و 25 درصد با ناوگان تاکسیرانی و سهم مترو صفر بوده و آن چیزی که در قوانین برای کلانشهر ها دیده شده که از جمله قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت باید تا پایان برنامه 5 ساله پنجم سهم حمل و نقل عمومی در سفرهای درون شهری به حدود 75 درصد می رسید اما متاسفانه فاصله قابل توجه ای در شهر کرج وجود دارد.
پژوهشگر و کارشناسی ارشد مدیریت شهری بیان کرد: در حوزه حمل و نقل، شهر کرج با مشکل مواجه است با مکان یابی نادرست ایستگاه های حمل و نقل همگانی و عدم تخصیص نامناسب ناوگان حمل و نقل و عدم شروع به کار در سیستم مترو در حوزه کالبدی و فضایی رشد بی قواره شهری، پراکندگی شهری و از بین رفتن زمین های کشاورزی و فقدان زیر ساخت های مناسب برای ارتقاع کیفیت زندگی مردم از جمله تهدیدهای است که کرج رو در برگرفته است.
وی تصریح کرد: مساحت شهر کرج در دهه های گذشته از 16000 به 18000 هکتار رسیده که نشان دهنده رشد سریع این کلانشهر است که در واقع این عامل باعث از بین رفتن اراضی مرغوب باغی و کشاورزی در کناره شهر شده است.
پارسا گفت: اگر به سرانه های فعلی شهر نگاه کنیم چه در طرح جامع، طرح تفصیلی، فاصله بین وضع موجود و وضع مطلوب را می بینیم، هم در حوزه سرانه های آموزشی هم در حوزه تجاری و خدماتی و هم در حوزه سرانه ورزشی، تفریحی و گردشگری با استانداردهایی که تعریف شده است فاصله داریم و این موضوع یه مشکل جدی است و در واقع می توان گفت کرج در زمینه کاربری عمومی به شدت دچار کمبود است.
وی به چالش پیش روی دیگر شهر کرج بحث خوابگاهی بودن این کلانشهر اشاره کرد و گفت: روزانه بین 200 تا 400 هزار نفر از کرج به مقصد تهران خارج شده و شب به کرج بازمی گردند این عامل باعث شده است که فرصت های جدید شغلی در کرج کاهش پیدا کند و به عنوان راهکار باید هم از ظرفیت اقتصاد تهران استفاده کرد و از سوی دیگر باید برای اقتصاد شهر کرج برنامه ریزی نماییم.
پارسا با اشاره به اینکه در حوزه شهر سازی، شهر کرج با بی نظمی در سیمای شهر مواجه است، اظهار داشت: در زمان حاضر انبوهی از ساختمان های مخشوش را در شهر داریم که به واسطه رشد شتابان شکل گرفته است.
وی با بیان اینکه نیاز است برنامه های ساماندهی منظر شهری در راستای مدیریت بصری شهر در دستور کار قرار گیرد، افزود:در حوزه سکونتگاه های غیررسمی و بافت فرسوده کرج با مشکلات جدی مواجه است.
پارسا با اشاره به اینکه شهر کرج 18000 هکتار است که 405 هکتار آن مربوط به سکونتگاه های غیررسمی است، بیان کرد: سکونتگاه های غیررسمی 95 هزار نفر جمعیت را در خود جای داده است که نشان دهنده این است که اگر با تراکم ناخالص جمعیت شهر کرج مقایسه شود تقریبا 2.3 برابر تراکم در سایر مناطق کرج است.
وی با تاکید بر اینکه در حوزه خدمات شهری و محیط زیست چالش های جدی وجود دارد که مهمترین
آن پسماند است، خاطر نشان کرد: در شهر کرج 1.5 درصد از زباله ها از مبدا تفکیک می شود و 27.5 درصد آن بازیافت تر و خشک است که 72.5 درصد آن دفن می شود.
پارسا گفت: در حوزه فرهنگی و اجتماعی، امنیت اجتماعی یکی از مهمترین مواردی است که باید به آن بیشتر پرداخته شود و شهروندان کرجی در حوزه فرهنگی و اجتماعی با چالش هایی همچون سرانه پایین خدمات فرهنگی و اجتماعی، اعتماد پایین شهروندان به نهاد های فرهنگی شهری و عدم حس تعلق به فضای عمومی شهری رو به رو هستند.
7410/ 6155 خبرنگار: مژگان السادات سجادی**انتشاردهنده: محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.