کسب معرفت نسبت به قیام سالار شهیدان حضرت حسین ابن علی (ع) و درک پیام عاشورا اهمیتی بیش از عزاداری دارد. نخستین ریشه و پایه اصلی حرکت تاریخ ساز اباعبدالله الحسین (ع) عبودیت و توحید است. در همه مسیر از مدینه تا مکه و از مکه تا کربلا سراسر وجود امام (ع) سرشار از بندگی و عبودیت حق تعالی بود که بخشی از آن در قالب دعای عرفه بروز و ظهور یافت.
عاشورا تجلیگاه توحید و محوریت خداپرستی است و راه امام حسین (ع) نیز همان خط توحید محوری و بندگی خداوند متعال است.
توجه به قرآن و انس با آیات الهی پیام دیگر قیام خونین امام حسین (ع) است که در سیره و روش و احادیث نقل شده از آن حضرت بیش از هر چیز دیگر خودنمایی می کند. حضرت هیچ فرصتی را برای قرائت قرآن و تعمق در آیات الهی از دست نمی دادند و حتی در شب عاشورا فرصتی را خواستند تا به قرائت قرآن و خواندن نماز بپردازند.
اصل حرکت امام حسین (ع) به منظور تلاش برای برقراری دین حق و ظلم ستیزی برگرفته از قرآن است و به همین سبب قیام عاشورا نیز ریشه قرآنی دارد و تلاش برای فهم آیات الهی باعث کسب معرفت نسبت به نهضت حسینی می شود.
از سوی امام حسین (ع) فرمودند که قیامشان برای احیاء فریضه امربه معروف و نهی از منکر است که از دستورات الهی است که بارها در قرآن برای عمل به آن سفارش شده است.
قرآن کریم تلاش برای اصلاح و هدایت انسان ها را اصل اساسی قرار داده و در صورت عدم پذیرش اصلاح، دستور به مقاتله با سران کفر صادر کرده است و وجه دیگری از قیام امام حسین (ع) نیز بر این اساس استوار که با دشمن دین خدا به مقابله پرداخته است.
دفاع مقدس ملت ایران نیز برگرفته از قیام امام حسین (ع) است. همانگونه که امام حسین (ع) با یاران اندک خود در مقابل فوج عظیم لشکر دشمن ایستادگی کرد تا ظلم و ستم و فساد را نپذیرد، ملت ایران نیز در 8 سال دفاع مقدس مقابل همه مستکبران جهان ایستادند و با تاسی از امام خود برای اقامه حق در مقابل دشمنان قد علم کردند و نصرت خدا را نیز در مقابل خود دیدند.
همانگونه که نهضت امام حسین (ع) در روز عاشورا در تاریخ ماندگار شد به واسطه حرکت ظلم ستیزانه و عدالت خواهانه، دفاع مقدس ملت ایران نیز که جلوه ای از قیام حسینی است، تاریخ ساز شده و خواهد شد.
پیام دیگر حماسه عاشورا اقامه نماز حتی در شرایط سخت و در خطرات بزرگ است. سیره امام (ع) در ظهر عاشورا و اقامه نماز اول وقت زیر تیرباران دشمن انتقال دهنده این پیام است که در هر شرایطی باید به نماز به ویژه نماز اول وقت اهتمام داشت.
تداوم حرکت در این مسیر عزت، سربلندی و ماندگاری هر ملتی را به دنبال خواهد داشت. ملت ایران نیز همانگونه که در دفاع عاشورایی خود نشان دادند پیام قیام عاشورا را درک کرده اند و جاودانه خواهند بود.
1535/6155خبرنگار:داریوش غفاری**انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.