به گزارش خبر آنلاین:بهمنی در اولین همایش سرآمدان اقتصادی"بانک، بیمه و بورس" که به همت سرپرستی خبرگزاری خبر آنلاین و روزنامه دنیای اقتصاد و با مشارکت استانداری البرز برگزار شد، سخن میگفت، افزود : برای کشورهایی که از ذخایر عظیم نفت و گاز بهره مندند مایه تاسف است که به چنین شرایطی دچار شوند.
وی ادامه داد: در حال حاضر نیروهای کارشناسی خوبی در کشور داریم ولی به دلیل جناح بندی ها متفاوت سیاسی، در هر دوره برگشتن به نقطه اول را تجربه میکنیم و این رویکرد مارا از پیشرفت دور میکند.
بهمنی توانمند کردن نخبه های کشور را یکی دیگر از ثروت های مغفول مانده کشور دانست و تاکید کرد : اگر امروز ما از نیروهای کار آمد و نخبه خود استفاده کنیم قطعا با چنین مشکلاتی مواجه نخواهیم شد . باید به نخبه ها خود میدان دهیم و این تفکر غلط که افرادی در سنین بالاتر کفایت مدیریت دارند را ریشه کن کرده و از نیروهای جوان استفاده کنیم .
رییس سابق بانک مرکزی در ادامه اظهار داشت : امروزه کارخانه جات ما شرایط بسیار بدی داشته و .با مشکل شدید نقدینگی مواجه و با موانع متعدد در تولید روبه رو هستند. چرا صنایع باید با نرخ 20 و یا 30 درصد سود تسهیلات کار کنند و ما به این کارخانه ها با وجود این همه توانمندی در ذخائر، تسهیلات کلان ندهیم ؟
وی تصریح کرد : 80 درصد کالاهای قاچاق ما از موازین قانونی عبور کرده و عددی معادل 20 میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور میشود که اسیب جبران ناپذیری به بدنه تولید داخل و استغال وارد می کند و این از نکته های اساسی است که باید به آن توجه ویژه ای داشت .
بهمنی در خصوص مشکلات کارخانجات کشور و نداشتن تدابیر برای پرداخت تسهیلات به انها اضافه کرد : دنیا دنیای عرضه و تقاضا نیست دنیای تقاضا و عرضه است و این معادله دچار تغییر شده است آن چیزی که می خواهند باید تولید شود نه آن که تولید کنیم و بعد بگوییم تقاضا نیست .ما امروز برای تمام واحدهای تولیدی خود داریم یک نسخه مشترک داریم در صورتی که هر واحد مشکل خود را دارد . اگر به تولید صادرات محور فکر نکنیم به مرور این رکود عمیق تر و کار مشکل تر خواهد شد.
نماینده مردم ساوجبلاغ در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ریسک پذیری سرمایگذاری در صنعت ساخت و ساز و مشکلات آن ادامه داد : مسکن مهر یکی از همین ریسکهای بزرگ در این حوزه است . تنها بخشی که تهسیلات آن زیر صفر بوده مسکن مهر است و چون واحد های مسکونی در رهن بانک است، در طولانی مدت تبعات بسیار بدی برای سیستم بانکی کشور در پی گذاشت.
وی به نرخ 15 درصدی سود تسهیلات که اخیرا از سوی دولت ابلاغ شد اشاره کرد و گفت: ما نمیتوانیم سیاستهای پولی مالی و ارزی را جدا از هم ببینیم و باید یک هماهنگی بین آنها وجود داشته باشد . اگر سیاستهای پولی خود را بر اساس یک برنامه مدون ببینیم دیگر مسائل حاشیه و بی نظمی در این حوزه نخواهیم داشت .
این نماینده مجلس یکی از بزرگترین معضلات فقر تجاری و اقتصادی را بیکاری قشر جوان دانست و اذعان داشت : امروزه ما با مشکل شدید بیکاری مواجه هستیم . بحران بیکاری یک سونامی عظیم است که در هر خانواده یک یا دونفر را درگیر کرده و بیکاری امروز با بیکاری 10 سال پیش بسیار متفاوت است . 80 درصد دانشجویان ما در مقاطع ارشد و لیسانس بیکار هستند و باید به تناسب رشته تحصیلی آنها برای شان شغل مناسب اتنخاب کنیم
وی با تاکید بر اینکه امروزه دانشگاهها و مراکز علمی ما باید متناسب با نیازهای جامعه ما دانشجو و رشته های دانشگاهی را پذیرش کنند تشریح کرد : ما سالانه 20 هزار دکترای علوم سیاسی داریم در حالی که این سوال بوجود می آید که چند درصد آنها در وزارت علوم خارجه می توانند فعالیت کنند .
رییس کل سابق بانک مرکزی در پایان تاکید کرد و گفت : ما باید بخش آموزش را دگرگون کنیم ، نرخها را تغییر دهیم و زیر ساختهای خود را تقویت کنیم . اقتصاد مقاومتی باید در مقابل اقتصاد جهانی مقاوت و تاب آوری بیتشری در برابر مشکلات داشته باشد .

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 736834
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.