به گزارش ایرنا، مسعود هاشم زاده روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: موسسه رازی به عنوان بزرگترین مرکز تولید واکسن در خاورمیانه با بیش از 90 سال قدمت مطرح است و در این سال ها توانسته به موفقیت های چشمگیری در کنترل و ریشه کنی بسیاری از بیماری ها به خصوص بیماری های همه گیر در انسان، دام و طیور دست یابد.
وی اظهار داشت: به طوریکه در کنترل و ریشه کنی 9 بیماری انسانی که در جهان به عنوان برنامه مطرح بوده این موسسه توانست 7 بیماری را همچون فلج اطفال، سرخک، سرخجه، دیفیتری، کزاز و حتی سرم های درمانی کار را به جایی رساند که اکنون به ندرت این بیماری ها مشاهده می شود.
وی به موفقیت های موسسه درحوزه دام نیز اشاره کرد و گفت: این موسسه با واکسن های تولیدی خود توانسته در ریشه کنی بیماری طاعون گاوی، آبله های گوسفندی و بزی و همچنین شاربن که در انسان به صورت سیاه زخم دیده می شود به خوبی عمل کند.
هاشم زاده افزود: بیماری شاربن که قبلا در کشور بیداد می کرد و در انسان ضایعات فراوانی به عنوان سیاه زخم داشت ولی امروزه در دام این بیماری به ندرت دیده می شود و فقط در بعضی مناطق واکسن مصرف می شود که نشان از کیفیت بالای واکسن های موسسه رازی است.
وی ادامه داد: در واکسن های طیور نیز کمترین مشکلات را واحدها در اثر واکسن مصرفی موسسه دارند و در این 90 سال ثابت کردیم جایگاه موسسه رازی و تولیدات آن در سلامت و بهداشت جایگاه رفیع خود را به دست آورده است.
رئیس موسسه تحقیقاتی واکسن وسرم سازی رازی با بیان اینکه با توجه به عملکرد گذشته استراتژی آینده که شامل توسعه تحقیقات در حوزه واکسن است را برنامه ریزی کرده ایم، گفت: موسسه رازی با توجه به اینکه زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی است یک تصور نادرستی در وزارت بهداشت و درمان به وجود آمده که به دلیل ایکه زیر نظر این وزارت جهاد کشاورزی هستیم بایستی فقط واکسن های دامی و طیور را تولید کنیم.
وی ادامه داد: در حالیکه این موسسه از بیش از 90 سال پیش به عنوان یک مرکز تولیدی فراورده های بیولوژیک شناخته شده و در بیش از 1700 بیماری عفونی مشترک که ممکن است فقط در نوع سویه ها با هم فرق داشته باشند در حال تحقیقات است.
هاشم زاده بیان داشت: این موضوع به عنوان نابود کردن مفهوم علم واکسن سازی است و تحقیقاتی که در این جا انجام می شود یک قابلیت بسیار بزرگ کشوری است و اینکه به هر دلیلی این تفکر غلط را ایجاد کنند مساوی است با نابودی تحقیقات حوزه واکسن های انسانی است.
وی با بیان اینکه این موسسه توانسته در حوزه های مختلف تولید واکسن رسالت خود را به خوبی انجام دهد، افزود: بحث واکسن در حوزه اقتصادی در دنیا موضوعیت دارد و شرکت های بزرگی در آن سرمایه گذاری می کنند.
وی با اشاره به اینکه ارزش های بهداشتی- اقتصادی واکسن خیلی مهم است، اظهار داشت: واکسن یک زاویه دیدی دارد به نام بحث مباحث دیپلماسی یعنی با واکسن می توان صحبت های دیپلماسی کرد، نفوذ فرهنگی داشت و می توانیم جایگاه علمی کشور را نشان دهیم.
وی به جایگاه ویژه علم واکسن سازی در علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: در حوزه های پزشکی و به خصوص در علم واکسن مساله خیلی متفاوت است و زمانیکه صحبت از علم واکسن سازی و تولید واکسن جدید می شود دنیا حساب دیگری روی ما باز می کند.
رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی افزود: در جاییکه بحث اسلام هراسی در دنیا مطرح است و استکبار از این بحث به شدت بهره برداری می کند، پادزهر آن می تواند نفوذ مباحث علمی فرهنگی باشد که در راس مباحث علمی نیز تولید و تحقیقات در حوزه واکسن است و لذا ارایه واکسن های جدید به جامعه بشریت می تواند جایگاه جمهوری اسلامی را به شدت ارتقاء دهد.
وی تصرح کرد: بحث علم واکسنولوژی رازی به عنوان بزرگترین مرکز تحقیقاتی در این علم در کشور مطرح است و از دارایی های جمهوری اسلامی است و باید آن را به خوبی حفظ و توسعه دهد.
وی با تاکید بر اینکه موضوع واکسن سازی و جایگاه ویژه آن باید به مسئولین و جامعه رسانده شود، بیان داشت: در این منظر باید بتوانیم سرآمد کشورهای خاورمیانه باشیم که هستیم و باید در سطح دنیا نیز سرآمد شویم و با ارتقای این علوم در سطح کشور ارتقای علمی کشور در سطح منطقه به وجود می آید و می توانیم به عنوان حربه ای برای صلح دوستی، جایگاه فرهنگی و مردم ایران را ارتقاء دهیم.
وی یکی دیگر از سیاست های موسسه را ارتقای کیفیت بیش از گذشته و کمیت تولید با نگاه به صادرات دانست و افزود: اکنون موقعیت جغرافیایی ما به گونه ای است که بسیاری از کشورهای همسایه ما که در عملکرد به کیفیت واکسن های این موسسه پی برده اند، تقاضای واکسن های ما را دارند و شرایط بسیار خوبی برای فراورده ها داریم .
هاشم زاده اضافه کرد: نگاه ما به سرمایه گذاری بخش غیردولتی هم هست و در نگاه استراتژیک ما مایل هستیم بخش غیردولتی با حمایت وهدایت این موسسه دخیل شود ضمن اینکه انتقال تکنولوژی به واحدهای صنعتی را نیز داشته باشیم که در کنار ما ایجاد می شوند.
وی یادآور شد مادامیکه صنایع غیردولتی شکل نگرفته موسسه باید این سیاست تولید خود را داشته باشد و تامین نیازهای واحدهای داخلی را علاوه بر صادرات نیز داشته باشد.
6156/1535خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.