به گزارش ایرنا، استان البرز به دلیل موقعیت اقلیمی و جغرافیایی خاص خود در سطح کشور و حتی منطقه توانسته در تولیدات محصولات کشاورزی به موفقیت های چشمگیری دست یابد به طوریکه در تولید بعضی از محصولات باغی و گلخانه ای رتبه های اول کشور را به دست آورده است.
یکی از دلایل این موفقیت ها همجواری این استان با تهران و استقرار بسیاری از مراکز تحقیقاتی بخش کشاورزی در البرز است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز به خبرنگار ایرنا در خصوص عملکرد دولت تدبیر و امید گفت: بخش کشاورزی در استان البرز با نگاه ویژه دولت و بهره مندی از تسهیلات مختلف در سال های اخیر توانسته به موفقیت های چشمگیری دست یابد به طوریکه با اجرای IPM و کنترل بیولوژیک به منظور کاهش مصرف آفت کش ها به رشد 106 درصدی در تولید محصول سالم رسیده ایم.
سید مجید موسوی افزود: همچنین با رشد 32 درصدی در ایجاد اشتغال پایدار در بخش کشاورزی از 380 نفر در هر سال به 500 نفر در هر سال برسد.
سید مجید موسوی افزود: در استان البرز همچنین با افزایش کاربرد بذور اصلاح شده، اصلاح شیوه کاشت، اصلاح روش های آبیاری منجر به اصلاح و افزایش بهره وری استفاده از نهاده ها در واحد سطح به رشد 50 درصدی در افزایش بهره وری زمین رسیدیم.
وی اظهار داشت: در ابتدای دولت تدبیر و امید میزان صرفه جویی در مصرف منابع آب 41 درصد بود که اکنون با 7 درصد رشد به 44 درصد صرفه جویی منابع آبی رسیده ایم که ناشی از افزایش راندمان آبیاری در اثر اجرای طرح های مرتبط بوده است.
موسوی یکی از اهداف دولت در کاهش مصرف منابع آبی را ایجاد و بهسازی کانال های آب بر و انتقال آب با لوله دانست که با اجرای 110 کیلومتر انواع پوشش نهر و لوله گذاری و با رشد 12 درصدی از 930 کیلومتر به 1042 کیلومتر رسیده است.

***رشد 73 درصدی احیا و راه اندازی گلخانه ها
رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز یکی دیگر از اهداف دولت تدبیر و امید برای کاهش مصرف آب و افزایش بهره وری توسعه گلخانه ها دانست و افزود: بایستی در سال گذشته 20هکتار گلخانه ایجاد می کردیم ولی با 108 درصد تحقق اجرا این عدد به 21و نیم هکتار رسید.
وی گفت: گلخانه های استان در ابتدای سال 92 حدود 135 هکتار بود که اکنون با 73 درصد رشد به 233.75 هکتار رسیده است.
موسوی در ادامه به ارتقای درجه مکانیزاسیون کشاورزی در مراحل مختلف زراعت و کشت محصولات استراتژیک (غلات) اشاره کرد و افزود: در این عرصه با رشد 91 درصدی از درجه مکانیزاسیون 33 درصد در سطح اراضی به 63 درصد رسیده ایم.
وی یکی دیگر از روش های صرفه جویی در منابع آبی را استفاده از روش های نوین دانست و اظهار داشت: با اجرای 154 طرح در طی این مدت تعداد طرح ها از 829 به 983 طرح رسیده که این طرح ها ابتدا در 10 هزار و 529 هکتار اجرا شده بود که اکنون اراضی زیر پوشش این طرح ها به 13 هزارو 420 هکتار با 27 درصد رشد رسیده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز یادآور شد که 2891 هکتار از این طرح در دولت تدبیر وامید اجرا شده و در سفر رئیس جمهوری به استان البرز اعتبار اجرای 6 هزار هکتار نیز به تصویب رسید.

**رشد 406 درصدی خرید تضمینی گندم
وی در ادامه با اشاره به برنامه های اقتصاد مقاومتی گفت: به همین منظور در سال گذشته کشور با خودکفایی در تولید گندم برای نخستین بار به باشگاه صادرکنندگان گندم تبدیل شد.
موسوی یکی از مهم ترین نیازها در این بخش را خرید تضمینی گندم از سوی دولت عنوان کرد و بیان داشت: خوشبختانه اکنون شاهد هستیم دولت هیچ‌گونه بدهی به کشاورزان ندارد.
وی افزود: در ابتدای دولت تدبیر و امید شاهد 9 هزار تن خرید تضمینی گندم بودیم که اکنون به 45 هزار و 500 تن رسیده که رضایتمندی کشاورزان را از قیمت خرید در برداشته است.
وی رشد تولید محصولات باغی را نیز 32 درصد عنوان کرد و بیان داشت: میزان تولید این محصولات از 354 هزار تن در سال به 466 هزار تن رسیده است و این در حالی است که در تولید بعضی از محصولات همچون هلو، شلیل و آلو رتبه اول و در تولید گلابی رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز ادامه داد: همچنین در تولید گل لاله رتبه اول کشور و در تولید قارچ خوراکی رتبه دوم کشوری را داریم.
وی میزان رشد تولید محصولات زراعی را نیز 64 درصد برشمرد و گفت: میزان تولید این محصولات نیز از 817 هزار تن در سال اکنون به 1341 هزار تن رسیده که یکی از عوامل این موفقیت تولید بذر غلات در استان است که شاهد 21 درصد رشد از 2100 تن به 2550 تن هستیم.
وی اضافه کرد: همچنین میزان ورود بذر ارقام جدید محصولات زراعی پاییزه با 150 درصد رشد از 10 رقم به 25 رقم رسیده است.
این مسئول توسعه واحدهای قارچ خوراکی را نیز با 47 درصد رشد دانست و اظهار داشت: تولید این محصول از 18 هزار تن به 26 هزار و 503 تن در زمان کنونی رسیده است.
وی درصد رشد در توسعه و تولید گل و گیاهان زینتی را نیز 17 درصد از ابتدای دولت تا کنون دانست و افزود: گل و گیاهان زینتی در ابتدای دولت در سطح 271 هکتار کشت می شد که اکنون به رشدی بالغ بر 317.5 هکتار رسیده است.

**افزایش 38 درصدی تولید سالانه گوشت قرمز در البرز
موسوی با اشاره به فراهم بودن مناسب نهاده های تولید در بخش دام، گفت: با این وضعیت میزان تولید گوشت قرمز از 6870 تن به 9510 تن با 38 درصد رشد رسیده و میزان تولید سالانه شیر نیز با 35 درصد رشد روبرو بوده که ناشی از استفاده مناسب بهره برداران از تسهیلات بانکی و نهاده های تولید و همچنین آموزش و ترویج است.
وی همچنین میزان افزایش تولید تخم مرغ در استان را 6 درصد عنوان کرد و اظهار داشت: مرغداری های تخم گذار استان با احراز یکی از رتبه های برتر کشور در تولید این محصول میزان تولیدات واحدهای خود را از 85 هزار و 290 تن به 90 هزار و 180 تن افزایش داده اند.
وی به تولیدات طیور در استان نیز اشاره کرد و گفت: در ابتدای کار دولت یازدهم 14.7 میلیون قطعه در سال تولید این محصول را داشتیم که اکنون با 75 درصد رشد به 25.7 میلیون قطعه رسیده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز همچنین رشد تولید ماهیان زینتی در استان را 33 درصد عنوان کرد و تصریح کرد: تولید این ماهیان از 9 میلیون قطعه اکنون به 12 میلیون قطعه رسیده است.
وی میزان تولید آبزیان خوراکی را نیز 2400 تن در حال حاضر دانست و اظهار داشت: رشد تولید ماهیان سردآبی و گرمابی متناسب با منابع آبی با 14 درصد رشد روبرو است و این در حالی است که در ابتدا این عدد 2101 تن بوده است.

**رشد 59 درصدی ارزش صادرات محصولات کشاورزی
موسوی از دیگر فعالیت های بخش کشاورزی را صادرات این محصولات به کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس دانست و گفت: در ابتدای کار دولت یازدهم 110 میلیون دلار ارزش صادرات این محصولات بود که اکنون با 59 درصد رشد به 175 میلیون دلار رسیده است.
وی افزود: با توجه به ایجاد بازار جدید روسیه در سال جاری پیش بینی می شود میزان صادرات به 220 میلیون دلار افزایش یابد.
6156/1535خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.