به گزارش خبر آنلاین، احمد فاضلیان رئیس کل دادگستری استان البرز در آیین افتتاحیه «بیست و هشتمین دوره مسابقات قرآن کریم مددجویان مرد زندان‌های کشور» ویژه «منطقه یک» که به میزبانی اداره کل زندان‌های استان البرز برگزار شد با اشاره به جایگاه والای مفاهیم و آموزه‌های قرآنی در زندگی دنیوی و اخروی انسان‌ها گفت: قرآن کریم برای همه مراحل زندگی ابنا بشر آموزه‌های لازم را دارد بنابراین باید ترویج مفاهیم قرآنی در راس همه فعالیت‌ها قرار گیرد.
کم‌توجهی به مفاهیم قرآنی
وی افزود: قرآن منبع عظیمی از معارف الهی است و پیشرفت‌های جهان امروزی مدیون تمدن اسلامی است که بر مبنای معارف قرآنی ایجاد شد.
عالی‌ترین مقام قضایی استان البرز با ابراز تاسف نسبت به کم‌توجهی به مفاهیم و آموزه‌های قرآنی در کشور، مطرح کرد: این حوزه نیازمند توجه بیشتری توسط دستگاه‌های مختلف است؛ باید انس با قرآن به فرهنگ عمومی تبدیل شده و سند چشم‌انداز برای آن تدوین شود ‌که این موضوع ماموریتی برای همه مردم و دستگاه‌های کشور است.
زمینه اصلاح بزهکار
وی با اشاره به برگزاری مسابقات قرآن کریم ویژه مددجویان زندان‌های کشور که امسال به بیست و هشتمین دوره خود رسیده است اضافه کرد: همه کسانی که در این دوره از مسابقات شرکت می‌کنند برنده هستند چون از برکات عظیم و لایتناهی قرآن بهره‌مند می‌شوند.
فاضلیان با تشریح فلسفه مجازات حبس بیان کرد: زندان محیط مطلوبی نیست و دستگاه قضایی نیز راضی نیست کسی در زندان باشد اما به عنوانی بخشی از مجازات فرد خطاکار در نظر گرفته شده تا ضمن تامین حقوق عامه، زمینه برای اصلاح بزهکار فراهم شود.
وی افزود: با همه محدودیت‌های موجود، سازمان زندان‌ها اقدامات ارزشمندی در حوزه تربیتی و فرهنگی انجام داده و توانسته فضایی را فراهم آورد تا فرصت طلایی برای نیل به سمت معنویت و قرآن ایجاد شود.
برخورد متفاوت با زندانی در ایران
رئیس کل دادگستری استان البرز متذکر شد: ریشه نوع برخورد متفاوت با زندانیان در اعتقادات دینی ما است چون اسلام انسان را دارای کرامت می‌داند و برای فرد بزهکار فرصت بازگشت و توبه را قائل شده است.
وی تصریح کرد: با یک بررسی می‌توان متوجه شد که در زندان‌های بسیاری از کشورهای دنیا، شرایط غیر انسانی حاکم است و با زندانیان برخوردهای قرون وسطایی می‌شود چون آن‌ها اعتقادی به مقوله فرهنگ ندارند در حالی که در زندان‌های کشور ما امکان فعالیت‌های مختلف فرهنگی و هنری برای مددجویان وجود دارد.
عالی‌ترین مقام قضایی استان البرز با انتقاد از توجه کم به زندان‌ها در سال‌های اخیر گفت: متاسفانه در این سال‌ها این نگاه غلط وجود دارد که با توسعه زندان‌ها، بزهکاری افزایش می‌یابد بنابراین تلاش کردند زندان‌ها توسعه پیدا نکند در حالی که این رویکرد مردود است و سبب شده که امروز زندان‌های کشور از کمبود در حوزه‌های زیرساختی، منابع انسانی و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری رنج ببرد.

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 714093
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.