گرچه وضعیت آب سدهای استان به واسطه بارش های خوب در بهار امسال مطلوب تر شده اما این را نیز گفت که برداشت های بی رویه سفره های زیرزمینی را تهی کرده که این تهدیدی برای استان است و سایه خشکسالی همواره بر سر استان است.
در مجموع بر اساس درصد تغییرات، بارش در استان البرز نسبت به مدت مشابه بلند مدت منفی 19 درصد کاهش داشته است، گرچه روند توسعه خشکسالی در البرز کاهش پیدا کرده اما هنوز این بحران در استان وجود دارد.
مهاجرپذیر بودن استان و وجود سکونتگاه های غیررسمی در اطراف شهرها و انشعاب های روز به فزونی آب مشکلات این استان در زمینه کم آبی را تشدید کرده و علاوه بر این صنایع متعدد و کشاورزی گسترده نیز مزید بر علت شده تا این استان در معرض بحران ناشی از کم آبی و خشکسالی قرار گیرد.
منصور رحمانیان مدیرکل هواشناسی استان البرز به خبرنگار ایرنا گفت که نسبت به دوره قبل، استان از خشکسالی شدید به سمت خشکسالی متوسط حرکت کرده است اما با این وجود مشکل کم آبی استان برطرف نشده و نباید تصور کرد که استان دیگر با بحران خشکسالی مواجه نخواهد شد.
بارش سال زراعی سال 95 حدود 414 میلیمتر بوده و تا پایان خرداد ماه امسال 308 میلیمتر بوده است. درصد مساحت تاثیر خشکسالی در دوره 7 ساله البرز 59 درصد خشکسالی متوسط، 11 درصد شدید و 21 درصد خیلی شدید بوده است.
سید حمید طهائی استاندار البرز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ضرورت مدیریت بهینه منابع آبی و آگاهی رسانی به مردم در خصوص آثار بحران کم آبی در استان بر ضرورت ارائه طرحی کاربردی برای مدیریت آب استان تاکید کرد.
وی گفت: ضرورت دارد علاوه بر برنامه ریزی های بلند مدت، در کوتاه مدت نیز طرحی کاربردی با قابلیت اجرا برای ساماندهی مصارف و غلبه بر بحران آب ارائه شود.
نیاز البرز به طرح کاربردی مدیریت منابع برای غلبه بر بحران آب
سید حمید طهائی با تاکید برلزوم آمادگی آبفای البرز برای مقابله با شرایط بحران آب، افزود: در این زمینه باید برای شرایط خاص و اضطراری تدابیر ویژه ای اندیشیده شود.
وی ادامه داد: هر لحظه امکان قطع شدن آب و ایجاد مانعی در تاسیسات آبرسانی وجود دارد بنابراین ضرورت دارد که تعدادی تانکر برای آبرسانی به مناطق دچار مشکل در نظر گرفته شود.
طهائی با اشاره به اهمیت اطلاع رسانی دقیق به مردم در هنگام بروز مشکلات قطعی آب گفت: باید منابع موجود به گونه ای مدیریت شود که با کمترین میزان مشکل مواجه شویم.
وی افزود: با توجه به شرایط موجود می توان روند برخی مصارف را تغییر داد که این امر با استفاده پساب بجای آب با کیفیت در آبیاری فضای سبز، شهرک های صنعتی و نیروگاه منتظر قائم قابلیت اجرا دارد.
استاندار البرز با اشاره به اینکه پیگیری افزایش حقابه استان از وزارت نیرو در دستور کار قرار دارد اضافه کرد: اکنون تخصیص 30 میلیون متر مکعب پساب تهران به استان البرز مصوب شده ولی این میزان باید به حداقل بیش از 150 میلیون متر مکعب افزایش پیدا کند.
وی گفت: بیش از این نمی توان به منابع آب زیرزمینی فشار آورد و برداشت کرد به این دلیل که منجر به مشکلات بیشتری در سایر حوزه ها و خطرات زیست محیطی خواهد شد.
مدیر کل آب و فاضلاب استان البرز نیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه 440 حلقه چاه مجاز در استان وجود دارد، گفت: در برخی از شهرها برای برداشت از منابع آب زیرزمینی با مشکل مواجه هستیم و ناگزیر به نصب آب شیرین کن شدیم، ولی با این روند در 5 سال آینده حتی آب شور نیز نخواهیم داشت.
غلامرضا رضایی فر با بیان اینکه بحران آب بسیار جدی بوده و مقابله با خشکسالی به عزمی جدی نیاز دارد، افزود: اکنون وضعیت تامین آب شرب در البرز عادی است ولی به طور قطع این شرایط پایدار نخواهد بود.
از سال 93 تاکنون برای تامین آب شرب در شهرهای استان 65 حلقه چاه حفر شده که اکنون 30 چاه خشک شده و در مجموع نیز وضعیت مناسب نیست.
مهاجرت و حاشیه نشینی گسترده و افزایش انشعابات غیرمجاز شرایط را برای استان بسیار سخت کرده و برای ساماندهی این روند نیاز به یک برنامه ریزی و عزم جدی وجود دارد.
مدیریت حفاظت بهره برداری از منابع آب استان البرز هم به خبرگار ایرنا، گفت: 12 هزار چاه غیرمجاز در البرز وجود داشت که طی دو سال گذشته هزار و 400 چاه پلمب شده است.
حمید منصوری در گفت وگو با ایرنا، به آمار غیر رسمی چاه های غیر مجاز در استان اشاره کرد و افزود: حدود 12 هزار چاه آب غیر مجاز در البرز وجود دارد که بخش بزرگی از منابع آب های زیرزمینی از این طریق مورد بهره برداری قرار می گیرد.
وی ادامه داد: سالانه بین 500 تا 600 حلقه چاه غیر مجاز پلمب می شود و تاکنون بهره برداری از هزار و 400 چاه غیرمجاز متوقف شده است.
منصوری گفت: آمارهای اعلام شده مبنی بر اینکه 12 هزار چاه غیر مجاز رسمی و موثق نیست، ولی حدود 60 درصد از این تعداد به دلایل مختلف از مدار بهره برداری غیر مجاز خارج شده اند.
این مسئول اضافه کرد: دور سوم آمارگیری چاه ها در کشور آغاز و در البرز برای نخستین بار این امر به شکل مستقل صورت می گیرد تا آمار دقیقی احصا شود. این طرح از اسفندماه سال گذشته آغاز شده و همچنان ادامه دارد تا آمار دقیقی از این امر دریافت شود.
از سوی دیگر به گفته خسرو ارتقایی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز نیز به خبرنگار ایرنا گفت که همواره تامین آب شرب شهرهای بزرگ مشکلات جدی وجود دارد و در البرز نیز باید به جد درصدد افزایش تخصیص آب سدها به استان باشیم.
خسرو ارتقایی ادامه داد: ظرفیت کامل تخصیص حق آبه 55 میلیون متر مکعبی استان همچنان وجود ندارد و در مقاطعی بخشی از این میزان مورد مصرف قرار نمی گیرد.
ارتقایی گفت: بیشترین مشکل کمبود آب در فصول گرم سال است بنابراین باید در اسرع وقت در این رابطه اقدامات لازم صورت گیرد.
وی افزود: در برخی حوزه ها می توان با تغییر روند بهره برداری از منابع آب، منابعی که دارای کیفیت مناسب برای شرب بوده و در آبیاری فضای سبز و یا صنعت مورد استفاده قرار می گیرد را موقت کرده و این موارد از پساب تامین شوند.
1535/6155خبرنگار:داریوش غفاری**انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.