به گزارش ایرنا، گاهی همین بی حوصلگی ها موجب ناهنجاری ها و یا خطرات جبران ناپذیری در جامعه می شود و بی طاقتی و کاهش آستانه تحمل عمومی را دامن می زند.
دایره خسارت های ناشی از این بروز این رفتار گاهی گسترده تر شده و چندین خانواده را درگیر می کند و به نوعی تا پایان عمر خاطره تلخ رفتار خشن و شتاب بیجا گریبانگیر آنان می شود.
فرهنگ تعارف بین مردم حتی در مواقعی که نیاز به اینگونه رفتارها نیست، به طور عمیق نهادینه شده اما همین فرهنگ در رانندگی جای خود را به شتاب، بی حوصلگی و پرخاشگری داده است و به همین سبب فرهنگ سازی در این خصوص یک ضرورت محسوب می شود.
این موارد درجامعه کنونی با توجه به مشکلات موجود، پیشرفت تکنولوژی و صحبت با تلفن همراه و درگیری های ذهنی به معضلی مبدل شده و سبب می شود که افراد نسبت به هم بی طاقت شده و با کوچکترین تلنگر به هم پرخاش کنند.
از سبقت غیرمجاز، حرکات مارپیچ، گذر از چراغ قرمز، عبور ازمحل های ممنوعه و تا نزاع و درگیری نتیجه بی حوصلگی و یا عجله در رانندگی در ایران است.
معاون پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری استان البرز درباره مسائلی که این بی حوصلگی و کم طاقتی را باعث می شود، به خبرنگار ایرنا، گفت: درموقع رانندگی اغلب ترافیک باعث می شود که آستانه تحمل راننده کمتر شود به ویژه که برخی راه ها ومعابر ما استاندارد های لازم را نداشته باشند.
مهدی جوهری افزود: گاهی اوقات شاهد هستیم حتی شهرداری یک محدوده ای را حفاری می کند، اما به هردلیلی ترمیم نمی شود همین سبب مشکلات درعبور و مرور و مشکلات برای رانندگان می شود.
وی اضافه کرد: آلودگی هوا سبب می شود آستانه تحمل راننده پایین و بعضا منجر به درگیری بین افراد شود.
وی افزود: یکی دیگر از عوامل مهم در پایین آوردن آستانه تحمل کمبود پارکینگ های عمومی متناسب برای پارک خودروها است که این مهم نیز گاهی منجر به درگیری یا مواردی حتی منجر به قتل شده است.
جوهری افزود: به هرصورت رانندگان موظف هستند موقع رانندگی با سلامتی کامل و دوراز هرگونه تنش اقدام به رانندگی کنند، چراکه بی حوصلگی و حتی عجله وشتاب موجب بروز مشکلات و حوادث ناگواری برای دیگر شهروندان خواهدبود.
گرچه این عوامل بی حوصلگی و شتاب مردم در رانندگی را دامن زده است اما ارائه نشدن آموزش های لازم به ویژه در آموزشگاه های رانندگی و بعضا قانون گریزی رانندگان نیز مزید بر علت است تا حوادث تلخی و جبران ناپذیری پدید آید.
فرمانده انتظامی استان البرز در این باره به خبرنگار ایرنا، گفت: تربیت و آموزش صحیح رانندگی به نوعی فرهنگ سازی درجامعه است که آموزشگاه های رانندگی دراین خصوص وظیفه سنگینی به دوش دارند.
سردار بخشعلی کامرانی صالح افزود: علاوه بر رعایت قوانین راهنمایی ورانندگی از سوی رانندگان، حالات روحی یک راننده در موقع رانندگی بسیارمهم است که متاسفانه برخی رانندگان به آن توجه ندارند.
وی افزود: ارتقای سطح کیفی آموزش شهروندان در امر رانندگی با کاهش خسارات جانی و مالی مربوط به تصادفات و امنیت و آرامش روانی جامعه نسبت مستقیم دارد و نقش مربیان آموزشگاه های رانندگی در ایجاد فرهنگ و نگرش صحیح در هنرجویان بسیارپررنگ است.
فرمانده پلیس راه البرز نیز در این باره به خبرنگار ایرنا، گفت: بی حوصلگی در رانندگی خود سبب حوادث های جبران ناپذیری می شود که متاسفانه برخی رانندگان به این مهم بی توجه هستند.
سرهنگ رضا گودرزی افزود: چنانچه راننده قصد سفر در محورهای برون یادرون شهری را دارد، حتما قبل ازسفر یا درحین سفر درچنین شرایطی دقایقی استراحت و تجدید قوا کرده و سپس اقدام به رانندگی کند چون درموقع بی حوصلگی مغزفرمان کافی برای پاسخ به محرک را نمی دهد.
وی خاطرنشان کرد: عوامل مختلفی موجب بی حوصلگی دررانندگی می شود که علاوه بر حالات جسمی و روحی راننده، عامل های دیگر مثل خودرو، صندلی و فرمان غیراستاندارد و یا معابر نامناسب نیز آن را مضاعف می کند. بروز رفتار خشن ناشی از تحت تاثیر قرار گرفتن از این عوامل، حتی موجب می شود آستانه تحمل راننده پایین آمده و درگیری هایی به وجود آید.
وی تلاش برای فرهنگ سازی بیشتر و نظارت گسترده تر بر آموزشگاه های رانندگی و از بین بردن عوامل محیطی موثر در ایجاد اضطراب و استرس را از راه های حل نسبی این معضل دانست.
یک کارشناس امور ترافیکی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا، گفت: بی حوصلگی و بی توجهی رانندگان درحین رانندگی موجب عدم تمرکز در رانندگی، علائم تابلوهای رانندگی و همچنین رعایت قوانین راهنمایی ورانندگی است .
حبیب کمالوند افزود: دراین شرایط حتی یک تماس تلفنی می تواند سبب بی حوصلگی ویا حتی عجله و شتاب درموقع رانندگی شود که خسارات جبران ناپذیری را بدنبال دارد.
وی اضافه کرد: بیشترین حوادث ناشی از این مهم عدم فاصله طولی با خودروی جلویی است که علاوه بر خسارات وارده سبب درگیری های فردی بین آن ها می شود.
وی گفت : درچنین شرایطی رانندگان اگر شرایط رانندگی برای راننده محیانیست به هیچ وجه اقدام نکند چراکه بی حوصلگی و شتاب با کوچکترین تلنگر سبب اتفاقات ناگواری خواهدشد.
کمالوند تاکید کرد که راننده دراین شرایط چنانچه شرایط آماده ای برای رانندگی ندارد با سرعت کمتری اقدام به ادامه مسیر کند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندکی شهرستان کرج نیز دراین زمینه گفت : متاسفانه برخی رانندگان هنوز آگاه نشدند که درموقع رانندگی به حدی باید سلامت فکری ، جسمی و روحی وجود داشته باشد که موجب حوادث احتمالی بر ای خود ودیگران به وجود نیاورند.
سرهنگ غلامعلی شرق افزود: رانندگان درهنگام سفر در معابر درون شهری بدون برنامه ریزی مدت زمان سفر، با عجله وشتاب درسطح معابربرای رسیدن به مقصد اقدام رانندگی کرده که خود با یک بوق و اعتراض دیگران منجربه نزاع و درگیری می شود.
وی اضافه کرد: علاوه بر ایجاد ناهنجاری اجتماعی ، قوانین راهنمایی ورانندگی را زیرپا گذاشته و باتخطی ازسرعت مطمئنه، تغییر های ناگهانی مسیر و بعضا تصادف های شدید می شود .
وی خاطرنشان کرد که متاسفانه افراد هنگام آموزش برای دریافت گواهینامه رانندگی نمره قبولی از آیین نامه می گیرند تصورمی کنند که به نقطه عطف رسیده اند و دیگر نیازی به آموزش نیست ، درحالی که باید کتاب آیین نامه هرازگاهی مطالعه شود و به روز شدن اطلاعات قوانین راهنمایی ورانندگی می توان ضامن سلامتی خود و دیگران درموقع رانندگی بود .
یک کارشناس امور اجتماعی درزمینه بی حوصلگی دررانندگی گفت : رفتار انسانی در هر بخش از زندگی در ارتباط مستقیم و غیر قابل انکار با زمینه هیجانی شخصیت خود است زمانی که رانندگی می کنیم در همه این رفتارهای برونی و درونی آنچه که بستر مهم این رویداد است شکل احساسات ما است و موقعی که انسان ترسیده یا خوشحال یا غمگین یا عصبانی یا گنگ یا نا امید یا امیدوار بر اساس نوع این احساس به نتایج خاصی از رفتار خود دست پیدا خواهد کرد.
احمد علی جبارزاده افزود: راننده عصبانی قطعا رانندگی طبیعی و قانونمندی نخواهد داشت و قطعا آسیب های مادی و جانی را سبب خواهد شد.
وی اضافه کرد: مشاهدات نشان می دهد که ما موقع رانندگی بنا به به ده ها دلیل منطقی و غیر منطقی حال خوبی نداریم و همین حال بد منجر به فاجعه می شود و بیشتر هموطنان ما در شبانه روز متاسفانه مدیریت احساسات را ندارند.
یاد نگرفته ایم تا هیجانات خود را کنترل کنیم و حتی بشناسیم و این امر باعث می شود تا ماشین را به یک سلاح متحرک تبدیل کنیم.
جبارزاده پیشنهاد کرد که رانندگان باید دوره های کنترل هیجانات را دیده و مجوز لازم را اخذ کنند و در صورت مشاهده رفتارهای هیجانی نامناسب در رانندگی مجدد و حتما ، دوره های باز آموزی را طی کنند و در صورت آسیب جدی در بخش هیجانی شخصیت که با تشخیص متخصص اتفاق می افتد صلاحیت رانندگی برای همیشه از فرد آسیب دیده گرفته شود.
وی تاکید کرد : آموزش کوتاه مدت برای رانندگان متخلف و برای رانندگانی که اقدام به گرفتن گواهینامه می نمایند در حوزه رانندگی ، هم روانشناختی ، هم قانونی و هم فرهنگی باشد..
به هرحال باید گفت که رانندگی محدود به پدال و فرمان نیست ، ابعاد وسیع روانی ،اجتماعی ، قانونی ، اخلاقی و رفتاری دارد .
کارشناسان مربوطه باید در همه ابعاد ، محتوای آموزشی داشته باشند و تک بعدی اقدام نکنند ،می بایست که کار فرهنگی کرد و اصول درست فرهنگ رانندگی را در خون و پوست فرزندان تزریق کرد تا شاهد حوادث ناگواری درکشور نباشیم .
2098/1535خبرنگار: مریم صوفی **انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.