به گزارش خبر انلاین،یکی از مزیت های ورود به عرصه های مدرنیزه شدن ، فعالیت در فضای مجازی است . از تامین انواع مایحتاج تا خرید خدمات و همچنین تهیه هر آنچه تا به امروز انسان برای استفاده از آن مجبور بوده تا مسافت بسیاری را طی کند و یا حتی با صرف زمان طولانی آنچه را میخواهد بدست نیاورد .
اما در این میان یک حوزه بسیار جذاب تر و پر مخاطب تر بوده است و فعالیت استارتاپ های مختلف با گسترش تکنولوژی شرکت های تاکسی یاب به صورت آنلاین در جهان ،جذابیت آن شهروندان ایرانی را نیز به سمت و سوی استفاده از این استارتاپ ها کشانده و با موفقیت های چشمگیری نیز رو به رو بوده و گردش مالی بسیار بالایی از این کسب و کار نوپا را برای صاحبان خود فراهم کرده است.
اما چند صباحی بیش نیست که برخی شرکت های این چنینی نیز در ایران و خصوصا کرج اقدام به راه اندازی سرویس تاکسی یاب آنلاین کرده اند که در روزهای اخیر جنجال مجوزهای کاری اآنها نیز سروصدای زیادی به پا کرده است.
با وجود موفقیت هایی که اسنپ به دست آورده است، و در کنار برخی مزایایی که برای مسافران به ارمغان آورده است اما به نظر می رسد، در کنار همه این موارد، مشکلات و تهدیداتی نیز برای برخی از شهروندان به وجود آورده است. برای مثال با رواج پدیده تاکسی یابی آنلاین عملا در کسب و کار تاکسی ها و تاکسی تلفنی های سطح شهر اخلال وارد شده و این پدیده جدید می تواند باعث آسیب وارد کردن به برخی خانواده ها شود که امورات زندگی خود را از طریق جا به جایی مسافر به عنوان شغل اول و اصلی خود دارند در حالی که رانندگانی که در اسنپ و تپ سی حضور دارند، به صورت تفریحی و گذری و شاید به عنوان شغل سوم و چهارم خود به این قضیه نگاه کنند. مورد دیگر که وجود دارد این است که روال مشغول به کار شدن در اسنپ تا لحظه نگارش این مطلب، اصلا روال سخت و پیچیده ای نبوده و حتی صاحبین خودروها بعضا اصلا برچسب اسنپ را هم ندارند و تنها با ارسال کپی کارت ملی و شناسنامه از طریق تلگرام(!) برای شرکت، و نصب اپلیکیشن اسنپ و یک تماس تلفنی و آموزش روال کار به سادگی در این مجموعه مشغول به کار می شوند. اما مشکل این سادگی کجاست؟

مشکل از جایی شروع می شود که وقتی فردی بدون قرارداد و بدون در اختیار گذاشتن وجه التزام لازم برای حسن انجام کار و پایبند بودن به قوانین شرکت به سادگی وارد این مجموعه می شود، شاهد پدیده نوینی در جامعه خواهیم بود. به این صورت که اگر تا قبل از این، ناهنجاری ترمز زدن ماشین های لوکس و گران قیمت برای سوار کردن برخی خانم های خاص عملی خلاف عرف جامعه محسوب می شد اما با این ساز و کار استخدامی ساده و به ظاهر قانونی این عمل ناهنجار اجتماعی به امری عادی و هنجار اجتماعی تبدیل شده است چرا که نگارنده این مطلب خود شاهد حضور اتومبیل گران قیمت بنز CLS در مجموعه اسنپ بوده که از طریق اسنپ اقدام به جا به جایی برخی مسافرین خاص کرده است. اینکه ماشین های گران قیمت در مجموعه اسنپ مشغول به فعالیت شوند، مسئله غیرقانونی و عجیبی نیست اما سوالی که پیش می آید این است که آیا این کسب و کار برای تفریح و تجربه افراد راه اندازی شده است یا بیشتر افراد حاضر در این طرح از روی فشار مالی که در زندگی تحمل می کنند تن به این کار داده اند؟
حمید کریمی رییس اتاق اصناف البرز در گذشته نیز در خصوص استفاده ازین خدمات هشدار های لازم را داده بود و تاکید داشت از آنجا که هیچ سازو کار نظارتی در خصوص سنجش سلامت رانندگان و کنترل بر نحوه عملکرد آنها وجود ندارد باید خانواده ها در خصوص استفاده از خدماتی اینچنینی دقت لازم را داشته و به اژانس هایی مراجعه کنند که برای فعالیت خود مجوز لازم را داشته و به مرجعی چون اداره اماکن نیروی انتظامی و اتاق اصناف پاسخگو باشند .
وی تاکید کرده بود که تامین نیاز در حاشیه امنیت عمومی را نباید فدای صرفه اقتصادی کرد چرا که نتایج و تبعات آن نیازمند صرف هزینه هایی بیش از یک سرویس جابجایی در سطح شهر است .

 

46

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 701601
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.