خسرو ساکی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: محور و شعار اصلی هدایت تحصیلی براساس انتخاب آگاهانه دانش آموزان در انتخاب رشته تحصیلی است.
وی با اشاره به رغبت 75 درصدی دانش آموزان در انتخاب رشته که نشات گرفته از تاثیر خانواده هاست اظهار کرد: براین اساس هدایت تحصیلی با بررسی دقیق عملکرد تحصیلی دانش آموز می تواند او را به بهترین مسیر تحصیلی و شغلی هدایت کند.
وی بیان کرد: شیوه نامه هدایت تحصیلی به هیچ وجه به دنبال تحمیل رشته تحصیلی به دانش آموزان نیست بلکه به آنها برای انتخاب بهترین شغل کمک می کند.
وی از شناسایی استعداد، توانایی و علاقه دانش آموزان، کمک به انتخاب آگاهانه و مسیر آینده شغلی به عنوان اهداف فرآیند هدایت تحصیلی یاد کرد.
ساکی در ادامه به تهیه محتواهای مربوطه برای انتخاب درست رشته تحصیلی دانش آموزان پایه نهم در البرز پرداخت و اضافه کرد: برای آگاهی بخشی بیشتر در فرآیند هدایت تحصیلی اقداماتی چون تهیه بروشورهای معرفی رشته، نشست های مشاوره ای در قالب گروهی و فردی، بازدید، تشکیل کانال اطلاع رسانی تلگرامی با عنوان انتخاب آگاهانه و ... دراین استان نیز انجام شد.
مدیر کل آموزش و پرورش البرز به تفاوت های هدایت تحصیلی سال تحصیلی جاری و سال تحصیلی گذشته نیز اشاره کرد و افزود: تغییر آزمون های مشاوره ای، اجرای فرآیند هدایت تحصیلی از طریق پورتال همگام، صدور برگ اولویت ثبت نام، صدور برگ هدایت تحصیلی با رویکرد توصیه ای، تغییر کمیته هدایت تحصیلی، تغییر در شاخص های توسعه متوازن،تعیین کف نمره برای ورود به هر رشته از جمله این تغییرات هستند.
ساکی خاطر نشان کرد: انتخاب رشته دانش آموزان براساس بررسی‌های مشاوره‌ای و نمره‌هایی که کسب می‌کنند در مدارس انجام می شود.
وی یاد آور شد: امسال دو نمونه برگ را به دانش‌آموزان ارائه شده که یکی نمونه‌برگ شماره 6 که در آن اولویت‌ها را براساس توانایی، استعداد و رغبت دانش‌آموزان امتیازبندی کرده‌ایم و نمونه برگ شماره 7 نیز ملاک نهایی برای هدایت تحصیلی، انتخاب رشته و ثبت‌نام در مدرسه است و به عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان مربوط است.
وی تصریح کرد: در شیوه نامه جدید هیچ اجباری برای ورود دانش آموز به رشته خاص وجود ندارد زیرا براساس بررسی‌های مشاوره‌ای و نمراتی که دانش آموز کسب می کنند انتخاب رشته صورت می گیرد. در واقع روح حاکم بر هدایت تحصیلی همان انتخاب آگاهانه دانش آموزان است.
وی گفت: امسال برای 33 هزار و 352 دانش آموز پایه نهم در استان البرز هدایت تحصیلی صادر می شود.
2819/1535خبرنگار: مهین مالمیر**انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.