به گزارش ایرنا، طبق نظر کارشناسان امور ترافیکی و شهری ، سرعت گیرها با هدف پیشگیری از حوادث رانندگی در نقاطی که احتمال برخورد خودرو با خودرو یا خودرو با انسان می رود، نصب و ایجاد می شود.
نصب این سرعت گیرها دارای چهارچوب و قواعد خاصی است که اگر رعایت شود به طور حتم می توان به ایمن سازی ترافیک و تردد خودرویی در شهرها، روستاها یک جاده ها مطمئن شد.
آنطور که شهروندان کرجی می گویند: ایجاد تعدادی سرعت گیر بدون رعایت نکات فنی و مهندسی در برخی معابر کرج نه تنها ضریب ایمنی را بالا نبرده بلکه خسارت آور هم شده است.
به گفته آنان، استاندارد نبودن سرعت گیرها و بی توجهی به محل ایجاد آنها از مواردی است که تاکنون با تصادف های خسارت بار همراه بوده است.
اصولا' نصب سرعت گیرها در شهرها با هدف کنترل سرعت خودروها در نزدیکی دوربرگردان ها و نقاطی که احتمال تصادف در آنها می رود مورد توجه کارشناسان امور شهری و ترافیکی است.
به گفته برخی رانندگان، ارتفاع بعضی سرعت گیرها در کرج به حدی بلند یا نا متعارف است که اگر راننده کم توجهی کند به طور قطع دچار خسارت کلی خواهد شد.
نبود علائم اخباری یا خط کشی نشدن محدوده سرعت گیر از مواردی است که شب هنگام در معابر تاریک کرج رانندگان نا آشنا به مسیر را با تکانه های شدید مواجه می کند.
کاهش تعداد سرعت گیرهای پلاستیکی در کرج و جایگزینی سرعت گیرهای آسفالته آن هم با روش های غیر معمول بنا به گفته شهروندان ترددی غیر ایمن در کرج به وجود آورده است.
همچنین مهندسی نامناسب برخی خیابان ها و معابر به ویژه در نزدیکی تقاطع های غیر همسطح کرج از مواردی است که به عنوان عوامل حادثه ساز شناخته شده است.
هرچند تلاش های مدیریت شهری کرج در احداث تقاطع های غیر همسطح در سال های اخیر مورد تحسین شهروندان قرار گرفته لیکن توجه به فنی و مهندسی مانند استاندارد سازی معابر و سرعت گیرها از مسائلی است که باید برای تردد ایمن به آن پرداخته شود.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کرج در این زمینه گفت: به طور معمول نصب سرعت گیر در معابری که احتمال حادثه تصادف در آنها زیاد است ، انجام می شود.
سرهنگ غلامعلی شرق افزود: این روش یکی از آسان ترین راه ها برای کنترل سرعت وسایل نقلیه است.
وی اضافه کرد: همچنین نصب سرعت گیر درمعابری که مناسب و راحت برای عبورعابران باشد انجام می شود.
وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از عواملی که موجب نصب سرعت گیر بویژه درشهرکرج انجام می شود آرام سازی ترافیک و پیشگیری از تصادفات است .
وی خاطرنشان کردکه سرعت گیر ها باید برحسب شرایط محیطی استانداردهای خاص خودرا داشته باشند که اگراین اندازه استاندارد نباشد سبب آلودگی صوتی و حتی گاها سبب ایجاد تصادف می شود.
وی گفت: گاهی سرعت گیر ها باید هم ردیف و به طورمشخص نصب شوند چرا که برخی رانندگان بعد از عبورازسرعت گیر دوبار سرعت خود را افزایش می دهند.
شرق یادآورشد که نصب سرعت گیر در شورای ترافیک استان البرز مطرح و پس از نظرات کارشناسی اعضای شورا توسط شهرداری کرج انجام می شود.
وی ازعموم مردم خواست چنانچه درمعابری اندازه سرعت گیر ها بیش ازحد استاندارد است می توانند مراتب را اطلاع رسانی کنندتا نسبت به رفع آن توسط شهرداری اقدام شود.
احمد افضلی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج در این زمینه گفت: طرح ساماندهی سرعت گیرها آغاز شده و در تلاش هستیم تا ضمن استاندارد سازی نسبت به رنگ آمیزی و نصب علائم اخباری اقدام کنیم.
وی اظهار داشت: تاکنون تعداد قابل توجهی از سرعت گیرها ساماندهی شده لیکن سایر سرعت گیرهای غیر استاندارد جمع آوری و استاندارد سازی می شود.
افضلی گفت: شهرداری به تناسب نیاز هر محدوده ترافیکی اقدام به نصب سرعت گیر کرده لیکن ممکن است برخی از این سرعت گیرها مشکل آفرین شوند که وضعیت آنها بازنگری می شود.
7410/2098/ 6155 خبرنگار: مریم صوفی *مژگان السادات سجادی** انتشار دهنده : محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.