به گزارش ایرنا، دکتر سید مهدی رضایت روز سه شنبه در حاشیه چهارمین همایش ملی نانوفناوری در کشاورزی که در موسسه تحقیقاتی تهیه، تولید و اصلاح نهال و بذر کشور واقع در کرج برگزار شد، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سند توسعه فناوری نانو تا امسال 10 سال اول را پشت سرگذاشتیم.
وی اظهار داشت: در ابتدای فعالیت ستاد فناوری نانو با وجود شاخصه های 10 سال اول با توجه به اینکه علم و فناوری نوپایی بود،رتبه 57 دنیا را داشتیم به طوریکه بعضی از کشورهای عربی از ما جلوتر بودند و در منطقه نیز جایگاهی نداشتیم و همچنین تعداد متخصصین در این زمینه به تعداد انگشتان دو دست نمی رسید.
وی گفت: در آن مدت با محصولی به نام محصول نانوفناوری آشنایی نداشتیم و زیرساخت ها وجود نداشت.
رضایت ادامه داد: در طی این برنامه 10 ساله ابتدا چند شاخص تعریف کردیم که توسعه نیروی انسانی، توسعه تجهیزات آزمایشگاهی و زیرساخت های آزمایشگاهی برای محققین، آشنایی دانشگاه ها با این حوزه، حرکت به سمت فناوری تولید نانو ، مشاهده فناوری نانو توسط مردم در کیفیت زندگی شان را شامل می شد.
وی بیان داشت: اکنون بعد از 10 سال جایگاه 57 را در سال میلادی 2016 در بحث تولید علم با بیش از 8 هزار و 300 مقاله به جایگاه ششم در دنیا ارتقاء داده ایم و بعضی از مقالات بسیار مقالات باکیفیتی هستند و بعضی از دانشمندان بسیار در سطح دنیا هستند.

**تربیت 34 هزار نیروی انسانی در حوزه فناوری نانو
وی گفت: تعداد نیروهای انسانی ما که در حوزه فناوری نانو تربیت شده اند بیش از 34 هزار نفر هستند که از این تعداد بیش از 2 هزار و 500 نفر به عنوان هیات علمی دانشگاه مشغول به کار هستند.
مدیرکارگروه منابع انسانی ستاد ویژه توسعه فناوری نانوی کشور افزود: در 66 دانشگاه کشور نیز مقطع کارشناسی ارشد در رشته نانو مثل نانوشیمی، نانوفیزیک، نانوالکترونیک، نانو پزشکی، نانو مواد، نانو تکنولوژی و ... پذیرش دانشجو دارد و در 25 دانشگاه ایران نیز مقطع دکترای تخصصی حوزه فناوری نانو تدریس می شود.
وی اضافه کرد: اکنون فناوری نانو به تنهایی حدود 30 درصد حق امتیازهای بین المللی ثبت شده کشور را به خود اختصاص داده است.
رضایت افزود: در شاخص توسعه در محصول و تولید بیش از 300 محصول ثبت شده و شناسنامه دار موجود در بازار را داریم که برگرفته از توانمندی بومی داخل کشور است.
وی گفت: همچنین بیش از 250 شرکت کوچک و بزرگ داریم که خیلی از آن ها شرکت های دانش بنیان هستند که با حمایت ستاد فناوری نانو و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری به تدریج رشد کرده اند.
این مسئول ادامه داد: بعضی از این محصولات در حوزه فناوری نانو بسیار تاثیرگذار هستند به طور مثال در حوزه سلامت بیش از 50-40 محصول مورد تایید وزارت بهداشت داریم؛ مثل نانوداروهای ضدسرطان که قبل از این برای هر ویال آن باید یک میلیون تومان می دادند که وارداتی بود ولی اکنون با دفترچه بیمه با 70 هزار تومان به این داروها دسترسی دارند.
وی افزود: در گردش مالی نانو در سال 1395 نشان داده شد که نسبت به سال قبل از آن دو برابر افزایش یافته و به 30 هزار میلیارد ریال رسیده است.

**صادرات نانو به بیش از 20 کشور دنیا
رضایت بیان داشت: همچنین مطابق آمار به بیش از 20 کشور دنیا صادرات محصولات نانو داشتیم که بعضی از موارد صادرات کوچک بوده یا بعضی از موارد صادرات بزرگی بوده که محصولات ما اکنون در مالزی و چین وجود دارد.
وی گفت: اکنون در برنامه دوم توسعه فناوری هدف گذاری ما با توجه به اینکه زیرساخت ها وجود دارد عمدتا مرتبط بر تولید ثروت، تولید محصول، حضور در بازارهای بین المللی و صادرات برنامه ریزی شده است.
مدیرکارگروه منابع انسانی ستاد ویژه توسعه فناوری نانوی کشور افزود: آینده روشنی پیش روی این فناوری است اگر تلاش ها به همین شکل ادامه پیدا کند و اگر حمایت دولت را داشته باشیم زیرا وقتی به صادرات وارد می شویم با عددهای کوچک نمی توان صحبت کرد و وقتی گردش مالی افزایش می یابد باید حمایت ها هم افزایش یابد لذا انتظار می رود جاهایی مثل دولت در لایحه ی بودجه، مجلس، معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و صندوق های توسعه مالی وارد میدان شوند و ستاد نانو به تنهایی این بار بزرگ را نمی تواند بردارد.
وی خاطرنشان کرد: در عمل هم ثابت شده آنجا که ذینفع های اصلی با ما وارد تعامل شده اند، آنجا موفق شده ایم؛ به طور مثال در وزارت بهداشت این موفقیت را به طور خاص می بینیم و در وزارت جهاد کشاورزی آثار این موفقیت دیده می شود.
رضایت گفت: از مهم ترین کارها که در وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفته این است که با حمایت وزارت جهاد و وزیر جهاد کشاورزی، کمیته ی فناوری نانو متشکل از تعدادی از مدیران و اساتید و نماینده های ستاد نانو شکل گرفت که مدیریت آن با رئیس سازمان تات وزارت جهاد کشاورزی است.
وی افزود: این کمیته بر این مبنا کار می کند که ضمن توسعه زیرساخت ها و توسعه علم و نیروی انسانی هدف اصلی اش را بر ترویج صنعتی و کاربردی بگذارد و بگوید در حوزه نانوفناوری چه اتفاقاتی را در محصولات و کاربردهای مرتبط با کشاورزی شکل بدهد و کنارش حمایت از شکل گیری شرکت های دانش بنیان، حمایت از محصولاتی که در محصولات جهاد کشاورزی از بسته بندی تا آفت کش ها و فناوری هایی که کمک کننده در استفاده بهینه منابع قرار بگیرد.
چهارمین همایش ملی نانوفناوری در کشاورزی در موسسه اصلاح بذر واقع در کرج به مدت 2 روز ادامه دارد.
همچنین فناوری در افزایش محصولات مختلف، افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی که اکنون بحث ضایعات یک موضوع بسیار جدی در حوزه کشاورزی است که با این نگاه این کمیته مدیریت را انجام می دهد گرچه در سازمان تات شکل گرفته ولی کل وزارت جهاد کشاورزی این مسئولیت را برعهده دارد همانطور که سازمان دامپزشکی و انواع موسسات تحقیقاتی هم در این عرصه وارد شده است.
این همایش هم یک موج و ترویج تخصصی را ایجاد می کند که در این قسمت چه کاری می تواند شکل بگیرد. ستاد فناوری نانو در یک تعامل نزدیک آمادگی دارد با برنامه های اصلی در این حوزه کمک کند.
6156/1535خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.